تبیان، دستیار زندگی
ام گروه مذهبی: روحانی كاروان عمره دانشجویی گفت: از آنجائیكه متصدی مسائل فرهنگی دانشجویی، روحانی كاروان است،‌ سطح علمی و فرهنگی عمره‌های دانشجویی نسبت برابری با میزان توانایی، تجربه و علم و آگاهی روحانی دارد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حجت‌الاسلام ورع: حج عمره تزریق روح معنویت در كالبد جام

گروه مذهبی: روحانی كاروان عمره دانشجویی گفت: از آنجائیكه متصدی مسائل فرهنگی دانشجویی، روحانی كاروان است،‌ سطح علمی و فرهنگی عمره‌های دانشجویی نسبت برابری با میزان توانایی، تجربه و علم و آگاهی روحانی دارد.

حجت‌الاسلام هدایت‌الله ورع، روحانی كاروان عمره دانشجویی درباره تاثیر عمره دانشجویی بر فضای دانشگاهی كشور گفت: هرچه تعداد عمره‌های دانشجویان بیشتر باشد، درصد بیشتری از دانشجویان در این عمره شركت و درصد بیشتری در حال و هوای عمره متحول می‌شوند، از آنجاییكه دانشگاه‌ها از این افراد تشكیل شده‌اند در نتیجه به سمت معنویت و ارزشهای الهی پیش می‌رود.
وی بر تداوم بعضی برنامه‌های فرهنگی بعد از عمره تاكید كرد و اظهار داشت: دانشجویان در این سفر با محیط معنوی جدید آشنا می‌شوند كه با زیارت‌های دیگر بسیار متفاوت است و تاثیر بسیاری بر روح و روانشان دارد، آنها می‌توانند بعد از سفر برای یاد‌آوری احساس معنوی آن در نشست‌ها یا اردوهای یك روزه‌ شركت كرده و ارتباط معنوی خود با این سفر را حفظ كنند.
حجت‌الاسلام ورع،‌ با اشاره به ویژه بودن مسافرین این سفر، گفت: از آنجا كه جوانان مخاطبان اصلی در این سفرند، روحانی كاروان به غیر از داشتن علم و آگاهی باید با روحیه جوان آشنا بوده و تجربه و تسلط كافی بر مسائل تاریخی و فرهنگی داشته باشد.
وی وجود بعضی از كمبودها از لازمه سفرهای خارجی از كشور دانست و اظهار داشت: در اینگونه سفرها نباید سطح توقعات زیاد بالا باشد، اما آنچه در یك سفر باعث راحتی خاطر مسافران می‌شود، قرار گرفتن هرچیز در جای خودش است.
حجت‌الاسلام ورع همچنین كاهش هزینه‌ها برای شركت بیشتر دانشجویان در این سفر را ضروری دانست و گفت: مجموعه دولت و دانشگاه‌ها باید همانگونه كه برای فوق‌برنامه كمك می‌كنند، در این رابطه هم سرمایه‌گذاری كنند مثلا می‌توانند برای عمره هم رایانه بدهند.
وی بر افزایش آمادگی برای این سفر معنوی تاكید كرد و اظهار داشت: روحانی عمره دانشجویی نباید به مطالبی كه در عمره عادی می‌گوید اكتفا كند وی باید بر آگاهی خود بیفزاید و مطالب را طبقه‌بندی شده مطرح كند چرا كه مخاطب او قشر فرهنگی جامعه است.
حجت‌الاسلام ورع افزود: دانشجویان نیز برای استفاده بیشتر از این سفر معنوی باید قبل از سفر درباره مسائل تاریخی – عبادی مطالعه بیشتری كنند، همچنین بیشتر مراقب رو و نفس خود باشند، هرچه خود را بیشتر پالایش كنند، بهره بیشتری از این سفر معنوی خواهند برد.
وی عمره را نه تنها برای دانشجویان بلكه برای كل جامعه مفید دانست و تاكید كرد: عمره تزریق معنویت به درون جامعه است، انسانی كه حدود 15 روز از زندگی روزمره جدا می‌شود و حال و هوای فكر كردنش فرق می‌كند، تلاشش این است كه به خدا و ائمه‌اطهار بیشتر نزدیك شود، این پالایش روحی تاثیر مستقیمی بر جامعه دارد.
حجت‌الاسلام ورع، با اشاره به این روایت، كه عمره باعث غفران گناهان می‌شود، تصریح كرد: در سفر عمره انسان به طور قهری در محیطی قرار می‌گیرد كه به یاد آخرت و معاد می‌افتد و در هنگام انجام اعمال عمره، خیلی از علاقه‌های دنیاییش را فراموش می‌كند، همه این مسائل در افزایش معنویت مفید است و چون جامعه از افراد تشكیل شده، جامعه به سمت معنویت هرچه بیشتر پیش خواهد رفت.شبستان