تبیان، دستیار زندگی
کمتر از 6 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری 96 باقی مانده و مردم در انتظارند تااحزاب مختلف کاندیدهای مورد نظر خود را معرفی نمایند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین اخبار ازانتخابات 96

کمتر از 6 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری 96 باقی مانده و مردم در انتظارند تااحزاب مختلف کاندیدهای مورد نظر خود را معرفی نمایند.

فرآوری: آزاده مرنی -بخش سیاست تبیان

انتخابات،انتخابات96،انتخابات ریاست جمهوری،اصلاح طلبان،اصولگرایان،کاندید،نتیجه انتخابات

انتخابات ریاست جمهوری سال 96، یکی از حساس ترین و پرشورترینِ مشارکت های اجتماعی و رقابتی در راستای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی خواهد بود.از اوایل سال جاری نیز احزاب و تشکل های مختلف با برگزاری جلسات و نشست های متعدد سعی در برنامه ریزی و بررسی ابعاد و زوایای مختلف این رویداد سیاسی داشته اند و مردم را نیز در حد امکان در جریان جزئیا تاین روند قرار داده اند. گاه اخباری با مضمون "راه روحانی ادامه دارد" از سوی اصلاح طلبان و گاهی هم خبر از ائتلاف اصولگرایان و عبرت از تجارب گذشته به گوش می رسد. (با توجه به این که اصلاح طلبان و اصولگرایان 2 جبهه اصلی سیاسی کشور را تشکیل می دهند پرداختن به اخبار آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است.)

ائتلاف اصولگرایان

ناکامی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و پیروزی پایاپای با اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم سبب نگرانی و احساس خطری در این جریان شده است. نتایجی که بدون شک باید آن را ریشه در تک روی برخی طیف های اصولگرا دانست. شاید از همین روست که در فاصله باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم کلیدواژه "وحدت" باز هم از سوی طیف های مختلف اصولگرا زمزمه می شود.

برخی موضوعات نظیر رسیدگی جدی به وضعیت اقتصادی کشور، رفع مساله رکود، رونق اقتصادی و برخورد قاطع با مدیران متخلف در مسأله فیش های حقوقی و اقدامی که در این رابطه افکار عمومی را قانع کند، از مهمترین پیش شرط هایی است که روحانی در صورت موفقیت در این حوزه ها می تواند به ادامه دار بودن دولتش امیدوار باشد.

اصولگرایان طی ماه های گذشته با ژرف اندیشی و جلسات متعدد برآن بودند تا به ائتلاف رسید و نامزد احتمالی خود را معرفی نمایند که هنوز به این مهم دست نیافته اند اما اعضای اصلی آن از اعلام نتیجه قریب الوقوع خبر می دهند. چند فرضیه انتخاباتی در مورد کاندیدا و یا کاندیداهای مورد نظر جریان اصولگرایی مطرح می شود، مثل اینکه اصولگرایان با بهره برداری از مدلی که پیشتر توسط اصلاح طلبان به کار گرفته شد، به سمت گزینه ای بروند که بیشترین شانس را برای پیروزی دارد.

در روزهایی که شایعاتی مبنی بر حمایت برخی بزرگان اصولگرا از روحانی در انتخابات سال آتی شنیده می شود، عده ای دیگر اما این موضوع را به شدت تکذیب می کنند و معتقدند که این جریان افراد و گزینه های بسیاری را در درون خود دارد و موضوع حمایت از روحانی منتفی است و ما با کمبود شخصیت شاخص مواجه نیستیم. به هرحال با جریان جاری نهایتا افرادی مطرح می شوند ودر یکی دو ماه منتهی به انتخابات، یکی از آنها برجسته خواهد شد.

استراتژی حمایت از روحانی

از دیگر سو، اصلاح طلبان بر روی کار ماندن دکتر روحانی و ادامه روند تحقق وعده های اولیه تاکید دارند و اگر بنا را به روال 8 ساله بودن روسای جمهور در ایران بگذاریم، از شانس زیادی برای برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم برخوردار است. (اصلاح طلبان معتقدندروحانی مشی اصلاح طلبی دارد) البته برخی موضوعات نظیر توجه و رسیدگی جدی به وضعیت اقتصادی کشور، رفع مساله رکود، رونق اقتصادی، مملوس کردن نتایج اقتصادی و سیاسی برجام، واکنش به بدعهدی های آمریکادر اجرای برجام ، توجه به مساله انتصابات و البته برخورد قاطع با مدیران متخلف در مسأله فیش های حقوقی و اقدامی که در این رابطه افکار عمومی را قانع کند، از مهمترین پیش شرط هایی است که روحانی در صورت موفقیت در این حوزه ها می تواند به ادامه دار بودن دولتش امیدوار باشد.

باید توجه داشت که موج تخریب دولت نیز طی ماه های اخیر شدت مضاعفی به خود گرفته و منتقدان دولت دکتر روحانی در تلاش هستند تا با زیر ذره بین نهادن برجام و بدعهدی های آمریکا، فیش های نجومی، وضعیت اقتصادی نامطلوب راه را بر دو دوره ای شدن وی ببندند اما واقعیت این است که دولت یازدهم خدمات فراوانی در حوزه سلامت، بهبود رابط خارجی و ... نیز داشته و نادیده گرفتن آنها بی انصافی است.

"برآورده نشدن انتظارات مردم از دولت، باعث ریزش آرای روحانی در انتخابات 96 خواهد بود."

برخی اظهار نظرهای انتخاباتی

- علیرضا زاکانی (عضو شورای مرکزی جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی) : "همه باید تلاش کنیم تا ازجریان انقلاب یک نفر را معرفی نماییم و امیدوارم وحدتی که بین نیروهای انقلابی در حال شکل گیری است، از امروز نیز بیشتر شود."

- محمد رضا عارف (رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی) : "اعضای فراکسیون امید به عنوان نماینده مجلس در جریان انتخابات ریاست جمهوری وظیفه ملی خود را در جهت تشویق مردم به مشارکت در انتخابات انجام خواهند داد و چون عضو این فراکسیون هستند علی الوصول از کاندیدای اصلاح طلبان در این انتخابات حمایت می کنند."

- آیت الله موحدی کرمانی (دبیرکل جامعه روحانیت مبارز) : "ما تصمیمی بر اینکه از روحانی حمایت کنیم، نداریم و نظر اصولگرایان اصلاً روحانی نیست و اینکه بنده نظری داشته باشم دلیل نمی شود نظر شخصی ام را بیان کنم."

- مهدی آیتی (نماینده مردم بیرجند در مجلس) : "برآورده نشدن انتظارات مردم از دولت، باعث ریزش آرای روحانی در انتخابات 96 خواهد بود."

نتیجه :

150 روز تا انتخابات ریاست جمهوری 96 زمان باقی است و مردم انتظار دارند کاندیدهای این انتخابات با هدف رفع مشکلات اقتصادی و تامین نیازهای اجتماعی وارد عرصه انتخابات بشود حال این که از کدام حزب و تشکل باشه شاید از نظر بسیاری از مردم، خیلی حائز اهمیت نباشد زیرا کارآیی و عمل گرایی در اولویت است.


منابع : خبرگزاری فارس / خبرگزاری مهر / تابناک