تبیان، دستیار زندگی
حوزه های علمیه از ابتدای شکل گیری تاکنون در جامعه ی دینی ما جایگاهی مهم و تأثیرگذار دارا بوده اند. این نقش با پیروزی انقلاب و شکل گیری جمهوری اسلامی رشد و پیشرفتی مضاعف داشته است. با وقوع انقلاب و تغییر ساختارهای اساسی نظام و حرکت به سمت دینی شدن نهادهای
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حوزه علمیه ی انقلابی

حوزه های علمیه از ابتدای شکل گیری تاکنون در جامعه ی دینی ما جایگاهی مهم و تأثیرگذار دارا بوده اند. این نقش با پیروزی انقلاب و شکل گیری جمهوری اسلامی رشد و پیشرفتی مضاعف داشته است. با وقوع انقلاب و تغییر ساختارهای اساسی نظام و حرکت به سمت دینی شدن نهادهای مختلف نظام در قالب حکومت اسلامی تحت نظارت ولی فقیه در مسیر رشد و پیشرفت مادی و معنوی مردم مسلمان و کمال و سعادت واقعی ایشان پیشگام بوده اند که حوزه علمیه نیز از این حرکت مستثنی نبوده است.

بخش سیاست تبیان
رهبری

مقام معظم رهبری همواره در سخنان ارزشمند خود خطاب به استادان، طلاب فضلا و مدیران حوزه های سراسر کشور در کنار تأکید بر جایگاه برجسته ی حوزه علمیه، با ارائه ی برنامه جامع و ترسیم خطوط کلی و اصول اساسی لازم در حوزه های علمیه، سعی کرده اند با آسیب شناسی حرکت حوزه و یافتن نقاط قوت و ضعف این نهاد مقدس، با بیان راه گشای خود و تأکید بر تقویت نقاط قوت و بر طرف کردن نقاط ضعف و آسیب ها، این نهاد مهم و تأثیرگذار را به سمت ایجاد حوزه علمیه مطلوب سوق دهند.
سخنان ایشان همواره ناظر به همه ی ابعاد حوزه علمیه بوده است. ایشان در دیدار خود در اواخر سال گذشته با مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، مسائل حوزه را به دو دسته مسائل عمومی- که شامل مسائل علم، تربیت علمی، تحقیق، اخلاق، مسائل مدیریتی و مسائل سازمانی در حوزه قم می شود. و همچنین وضعیت رشد و بلوغ تفکّر انقلابی در حوزه تقسیم کردند.

ظرافیت سازی نظام و انقلاب برای روحانیت و حوزه

همان گونه که گذشت، رابطه ی نظام اسلامی و روحانیت، رابطه ای دو سویه بوده و انقلاب و نظام اسلامی موجب ظرفیت سازی برای رابطه ی روحانیت با مردم شده که تداوم آن نیازمند ثبات و پایداری انقلاب است.

ویژگی های حرکت حوزه در جریان انقلاب

براساس سخنان رهبری می توان «فراگیر بودن» و «تأثیرگذاری» را دو ویژگی حرکت روحانیت در انقلاب دانست و دلیل این تأثیر، وجود مرجعیت طلاب و همچنین نفوذ روحانیت در دل مردم است.

مقابله ی دشمن با حوزه ی انقلابی

اگر بخواهیم نظامی اسلامی همچنان «اسلامی و انقلابی» بماند باید حوزه ی علمیه «انقلابی» بماند؛ زیرا اگر حوزه ی علمیه انقلابی نماند، نظام در خطر «انحراف از انقلاب» قرار خواهد گرفت. اگر حوزه ی قم انقلابی نماند، حوزه های علمیّه اگر انقلابی نماندند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت

بدون شک دشمن نظام و انقلاب که در رأس آن استکبار جهانی و آمریکایی زخم خورده از انقلاب قرار دارد، با درک جایگاه و موقعیت اثرگذار حوزه طلاب و روحانیان، سعی در انقلاب زدایی از حوزه و مقابله با حوزه ی انقلابی دارد. از نگاه رهبری، این مقابله ی دشمن به چند دلیل صورت می گیرد.

ضرورت و آثار انقلابی ماندن حوزه

با توجه به این که اسلامی و انقلابی ماندن نظام، در گرو انقلابی ماندن حوزه هاست، انقلاب ماندن حوزه ضرورت و اهمیتی خاص می یابد در سخنان رهبری به آثار انقلابی ماندن حوزه اشاره شده است.

آفت انقلاب زدایی از حوزه

مقام معظم رهبری مهم ترین آفت انقلاب زدایی از حوزه را که باعث ضرورت مقابله با آن می شود، انحراف انقلاب اسلامی می دانند.
اگر بخواهیم نظامی اسلامی همچنان «اسلامی و انقلابی» بماند باید حوزه ی علمیه «انقلابی» بماند؛ زیرا اگر حوزه ی علمیه انقلابی نماند، نظام در خطر «انحراف از انقلاب» قرار خواهد گرفت. اگر حوزه ی قم انقلابی نماند، حوزه های علمیّه اگر انقلابی نماندند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت.

روش های انقلاب زدایی از حوزه

دشمن برای رسیدن به اهداف خود همه ی وسایل، ابزار و روش ها را به کار می بندد انقلاب زدایی از حوزه و در واقع مقابله و مخالفت با حوزه ی انقلابی به روش های مختلفی صورت می پذیرد که رهبری به آن ها اشاره کرده اند. ایشان مخالفت را به دو روش مستقیم و غیرمستقیم دانسته و مخالفت با مبانی و مبادی اعتقادی انقلاب و همچنین مخالفت با مبانی و مسائل مورد تأکید امام را از مصادیق مهم روش غیرمستقیم بر شمردند.


منبع :مجله رسائل / شماره نخست