تبیان، دستیار زندگی
جدار خارجی بلوار میانی تفرجگاه چهارباغ اصفهان در پی کاوش های باستان شناسی در این مکان تاریخی کشف شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشف جدار خارجی تاریخی بلوار تفرجگاه چهارباغ اصفهان

جدار خارجی بلوار میانی تفرجگاه چهارباغ اصفهان در پی کاوش های باستان شناسی در این مکان تاریخی کشف شد.

بخش گردشگری تبیان

کشف جدار خارجی تاریخی بلوار تفرجگاه چهارباغ اصفهان

به گزارش تبیان از ایرنا ، فریدون اله یاری مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت : این جدار درادامه روند کاوش ها در محور چهارباغ عباسی و در کنار پایه های کشف شده از کاخ جهان نما، اززیر خاک نمایان شده است. 
وی افزود: این بلوار قدیمی ترین و یکی از عظیم ترین تفرجگاه های جهان در بیش از چهار سده پیش به شمار می رود .
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان بر لزوم کاوش برای کشف ساختار صفوی این مجموعه منحصر به فرد تاریخی تاکید کرد و افزود: چند کارگاه باستان شناسی در این تفرجگاه تاریخی فعال شده اند تا از این طریق بتوانیم جداره ها، کف فرشها و سپس حوض ها و راه آب های زیبای صفوی را در این مجموعه بزرگ کشف کنیم.
جدار خارجی بلوار میانی تفرجگاه چهارباغ اصفهان با همکاری سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری و با نظارت کارشناسان ارشد میراث فرهنگی استان کشف شده است.
عملیات احداث محور تاریخی چهارباغ اصفهان در سال 1006 هجری قمری پس از انتخاب اصفهان به عنوان تختگاه پادشاهان صفوی و همزمان با بنای میدان بزرگ نقش جهان آغاز شد.
بسیاری از گردشگران و سیاحان داخلی و خارجی که از عصر صفوی تا دوران معاصر از این تفرجگاه تاریخی دیدن کرده اند، آن را با شکوه توصیف کرده اند.
هم اکنون عملیات ساختمانی ایستگاه قطار شهری در محل دروازه دولت و چهارباغ تاریخی اصفهان در دست اجراست و حفاری های سال گذشته در این مکان به کشف پایه های در خاک مدفون « کاخ جهان نما » منجر شد.
کاخ جهان نما از آثار مربوط به دوره صفویه است که در زمان قاجار تخریب شده است.
شمار زیادی از مورخان و پژوهشگران تاریخ بر این باورند که بخش بزرگی از پیشینه تاریخی اصفهان قدیم در لایه های زیرین این خطه نهفته است و بدین سبب هر گونه عملیات عمرانی و توسعه شهری که مسلتزم حفاری و کند و کاو در لایه های زیرین خاک در بافت کهن اصفهان است باید با دقت و احتمال برخورد به اثری تاریخی انجام شود.
از هنگام آغاز عملیات ساز و ساز ایستگاه قطار شهری آبراهه های تاریخی و نیز پایه های کاخ جهان نما در محدوده این حفاری از سوی باستان شناسان کشف شده است.
قطار شهری که از میان بافت کهن اصفهان می گذرد یکی از مناقشه برانگیزترین طرح های عمرانی شهر اصفهان در یک دهه اخیر بوده و اجرای آن همواره نگرانی تاریخ دانان ، باستان شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی از احتمال آسیب رسانی به آثار تاریخی را در پی داشته است.


منبع: ایرنا