تبیان، دستیار زندگی
یت ‌ مدیر حوزه علمیه قم در مراسم اختتامیه سال تحصیلی مركز تخصصی حقوق و قضای اسلامی ضمن تأكید بر تلاش بیشتر در حوزه برای نهادینه كردن تربیت نیرو و تولید اندیشه و علم، از برخی مسؤولان به علت عدم توجه كافی به حوزه‌‌های علمیه انت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لزوم بازنگری در مطالبات دو سویه حوزه وحاكمیت

‌ مدیر حوزه علمیه قم در مراسم اختتامیه سال تحصیلی مركز تخصصی حقوق و قضای اسلامی ضمن تأكید بر تلاش بیشتر در حوزه برای نهادینه كردن تربیت نیرو و تولید اندیشه و علم، از برخی مسؤولان به علت عدم توجه كافی به حوزه‌‌های علمیه انتقاد كرد.

وی افزود: در دوره پس از انقلاب دیگر شور و احساس حرف اول را نمی‌زند، بلكه فكر و خلاقیت باید پایه و اساس باشد. حوزه باید پس از انقلاب نقش حیاتی خود را ایفا كند و بیش از گذشته حضور داشته باشد. سؤال این است كه آیا نقشی كه تا كنون حوزه ایفا كرده كافی بوده است و اگر نه، كاستی‌ها از چه ناحیه‌ای است؟ از حوزویان یا كسانی كه باید از خدمات حوزه استقبال می‌كردند و نكردند؟
مدیر حوزه علمیه قم با بیان به اینكه حوزه‌های علمیه به اندازه‌ای كه باید تمام فكر و انرژی موجود را برای تعامل با نظام مصرف نكرده‌اند ادامه داد: درست است كه نظام خیلی از ما طلب دارد، اما ما هم البته از كسانی كه در نظام بوده‌اند و نه از نظام طلب داریم. هم ما كوتاهی داشته‌ایم و هم كسانی كه در نظام مسؤول بوده‌اند به اندازه‌ای كه باید از این پتانسیل استفاده نكرده‌اند. در واقع باید ملامتی دوسویه مطرح شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی بوشهری با اشاره به نمونه‌هایی از تعامل بین حوزه و نظام خاطرنشان كرد: بهترین تعاملی كه می‌توان بین حوزه و نظام مثال زد، راه‌اندازی رشته حقوق و قضای اسلامی در حوزه علمیه قم است. در سایر نمونه‌ها مثل رهبری و قوه مجریه و مقننه و مانند آن شخص مطرح است كه نامزد و وارد نظام می‌شود، اما در اینجا حوزه به طور ویژه برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری كرده است. باید در همه زمینه‌ها این امر را به فال نیك گرفت.
وی با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین ـ ع ـ افزود: با توجه به اینكه حضرت امیر ـ‌ ع ـ می‌فرمایند: «علم بیش از آن است كه به آن احاطه یابیم پس از هر علمی بهترین آن را اخذ كنید.» و بنا بر همین مبنا رشته‌های تخصصی را در حوزه علمیه قم راه‌اندازی كرده‌ایم.
وی در پایان ضمن تشكر و تقدیر از زحمات مدیریت، كاركنان، اساتید و دانش‌پژوهان این مركز آنان را به انجام وظیفه درسی خود سفارش كرد و گفت: تا كنون بسیار برای پیشرفت این رشته تلاش كرده‌ایم و از این پس نیز بیش از گذشته تلاش خواهیم كرد. شما باید ما را از خود بدانید و ما نیز سعی می‌كنیم در خدمت شما باشیم.
در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفعتی، مدیر مركز تخصصی حقوق و قضای اسلامی ضمن ارائه گزارشی از عملكرد این مركز به تمام اساتید، كاركنان و دانش‌پژوهان خسته نباشید گفت و برای آنان آرزوی موفقیت كرد. در پایان نیز به نفرات برگزیده مركز در بخش آموزش و نیز تحقیق و پژوهش جوائزی اهدا شد.رسا