تبیان، دستیار زندگی
مواد غذایی نقش کلیدی در تشکیل یا پیشگیری از سنگ کلیه دارند. اگر سنگ کلیه دارید یا خودتان را مستعد آن می دانید تا حد امکان از مصرف این مواد غذایی بپرهیزید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سنگ کلیه: از این مواد غذایی بپرهیزید

مواد غذایی نقش کلیدی در تشکیل یا پیشگیری از سنگ کلیه دارند. اگر سنگ کلیه دارید یا خودتان را مستعد آن می دانید تا حد امکان از مصرف این مواد غذایی بپرهیزید.

مریم مرادیان نیری -بخش تغذیه و آشپزی تبیان
سنگ کلیه

مواد غذایی سرشار از اگزالات

از مصرف اسفناج، شکلات و دیگر مواد غذایی سرشار از اگزالات بپرهیزید. اگر مستعد سنگ های اگزالات کلسیم هستید پزشک می تواند توصیه های لازم را برای پرهیز از این مواد غذایی ارائه دهد. توصیه می کنیم مصرف بادام، شلغم، انجیر، کلم ها و جوانه گندم را نیز محدود کنید.

قهوه، چای سیاه و کولا

کافئین میزان کلسیمی که افراد مبتلا به سنگ کلیه در ادرار دفع می کنند را افزایش می دهد. بنابراین خطر اینکه کلسیم با اگزالات همراه شده و سنگ تشکیل دهد افزایش می یابد. چای سیاه نیز حاوی اگزالات است و باید در مصرف آن دقت شود.

نمک

به طور کلی توصیه می کنیم برای پیشگیری از سنگ کلیه های بسیار دردناک مصرف مواد غذایی حاوی اگزالات، قهوه، چای سیاه و نوشابه ها، نمک، گوشت، ماهی و مرغ را محدود کنید

افرادی که نمک زیادی مصرف می کنند کلسیم بیشتری نیز در ادرار دفع می کنند. هر چه میزان دفع کلسیم بیشتر باشد خطر بروز سنگ کلیه نیز افزایش می یابد.
توصیه می شود مصرف نمک را به روزانه 2300 میلی گرم معادل یک قاشق چای خوری کاهش دهید.

بهترین روش برای کاهش نمک، کاهش مصرف غذاهای کنسروی و آماده است. برخی از سوپ های کنسروی در هر پیمانه 1000 میلی گرم نمک دارند. سس کچاپ یا سس های سالاد نیز حاوی میزان زیادی نمک هستند. توصیه می کنیم قبل از خرید، برچسب ترکیبات مواد غذایی را بخوانید. از خرید محصولاتی که حاوی بیش از 500 میلی گرم سدیم برای غذاهای شور و بیش از 200 میلی گرم برای غذاهای شیرین هستند خودداری کنید. بهتر است نمکدان را از میز غذا حذف کنید.

نمک

گوشت، ماهی و مرغ

ادرار افرادی که دچار سنگ کلیه هستند گاه حاوی میزان زیادی اسیداوریک است که می تواند باعث تشکیل سنگ شود. اگر شما نیز دچار این نوع سنگ ها(سنگ های اسید اوریکی) هستید پزشک توصیه هایی برای کاهش مصرف گوشت قرمز، مرغ و ماهی ارائه می دهد. این مواد غذایی حاوی میزان زیادی پورین هستند و این ماده در بدن به اسیداوریک تبدیل می شود.

به طور کلی توصیه می کنیم برای پیشگیری از سنگ کلیه های بسیار دردناک مصرف مواد غذایی حاوی اگزالات، قهوه، چای سیاه و نوشابه ها، نمک، گوشت، ماهی و مرغ را محدود کنید. حتماً تحت نظر پزشک باشید و به دقت به توصیه هایش عمل کنید. از مصرف آب غافل نباشید و مایعات سالمتری بنوشید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.