تبیان، دستیار زندگی
مطالعات محققان نشان می دهد، ورزشکاران حرفه ای از سیستم ایمنی متفاوتی نسبت به سایرین برخوردارند که آنها را بیش از افرادی که ورزش نمی کنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورزشکاران حرفه ای بیشتر سرما می خورند

مطالعات محققان نشان می دهد، ورزشکاران حرفه ای از سیستم ایمنی متفاوتی نسبت به سایرین برخوردارند که آنها را بیش از افرادی که ورزش نمی کنند، در معرض ابتلا به بیماری قرار می دهد.

فرآوری : نیره ولدخانی - بخش سلامت تبیان
ورزش دوچرخه سواری در برف

ورزشکاران حرفه ای نیز همانند سایر مردم باید مراقب سلامتی خود باشند یا حتی می توان گفت، آنها در زمانی که دچار کمبود خواب یا خستگی می شوند باید بیش از سایرین مراقب خود باشند، زیرا بیش از عامه مردم در معرض ابتلا به انواع بیماری ها هستند.

در فصل سرما، به دلیل نامساعد بودن هوا میزان سرماخوردگی افزایش می یابد و ورزشکاران از این بیماری مصون نیستند.

مطالعات محققان دانشگاه «پرتوریا» در آفریقای جنوبی نشان می دهد، ورزشکاران حرفه ای که در تمرینات سخت، فعالیت های بدنی طولانی و همینطور مسابقات شرکت می کنند، از سیستم ایمنی متفاوتی نسبت به سایرین برخوردارند که آنها را بیش از افرادی که ورزش نمی کنند در معرض ابتلا به بیماری قرار می دهد.

«Martin Schwellnus» از محققان این مطالعه می گوید : ورزشکاران حرفه ای که در مسابقات یا تمرینات طولانی مدت شرکت می کنند، به همان نسبت ابتلا به انواع بیماری ها در آنها افزایش پیدا می کند.

این مطالعه، تصویری کاملا متفاوت از آنچه که در ذهن عامه مردم نسبت به ورزشکاران وجود دارد را پیش روی ما قرار داده است.

ورزش در حین سرماخوردگی علاوه بر تأثیر منفی بر روند تمرینات ورزشی، قدرت سیستم ایمنی بدن را نیز کاهش می دهد

ورزش روزانه و در حد معمول می تواند برای دوری از بیماری ها یا کاهش ابتلا به سرماخوردگی مفید باشد و سلول های ایمنی بدن را افزایش دهد، اما در ورزشکاران حرفه ای این فرآیند کاملا برعکس بوده و فعالیت های بدنی طولانی و سخت باعث افزایش فشار خون شده و در کوتاه مدت می تواند تضعیف سیستم ایمنی بدن و ابتلا به انواع بیماری ها را به دنبال داشته باشد.

توصیه ای به ورزشکاران سرماخورده

در صورتی که دچار سرماخوردگی شده اید، تا بهبودی کامل به ورزش نپردازید، اما چنانچه باید تمرینات مستمری داشته باشید، شدت و میزان تمرین را کاهش دهید، به خصوص اگر علائم آنفلوانزا مثل تب، خستگی شدید، درد عضلانی و ورم غدد لنفاوی را دیدید، بهتر است استراحت بیشتری را برای خود در نظر بگیرید. 
 
ورزش در حین سرماخوردگی علاوه بر تأثیر منفی بر روند تمرینات ورزشی، قدرت سیستم ایمنی بدن را نیز کاهش می دهد.

سرماخوردگی

پیشگیری از سرماخوردگی در ورزشکاران

- کاهش وزن سریع با رژیم های کم کالری، گرسنگی طولانی مدت و در ورزش هایی که وزن در آنها نقش دارد، باعث ضعف در سیستم ایمنی بدن می شود. پس مراقب کاهش وزن تان باشید.

- اختلال خواب شدید و کم خوابی نیز یکی دیگر از علل ابتلا به بیماری هاست. پس به میزان کافی بخوابید.
 
- بین تمرینات شدید و فواصل مسابقات، زمان کافی را برای ریکاوری و استراحت بدنتان در نظر بگیرید و به بدن فرصت دهید که نیروی خود را به دست آورد.

روش هایی برای افزایش کیفیت خواب ورزشکاران

خواب و استراحت یکی از مسائل مهم در ورزش کردن است. ورزشکاران غالبا این مساله را جدی نمی گیرند، اما کمبود خواب باعث کاهش کارایی شناختی و کارایی سیستم ایمنی بدن می شود. روش هایی برای بهبود وضعیت خواب ورزشکاران وجود دارد که به شرح زیر هستند.

خواب را در اولویت قرار دهید

هیچ راهی وجود ندارد که بدون خواب مناسب ورزشکار بتواند کارایی ورزش خوبی داشته باشد. به ورزشکاران توصیه می شود که سه هفته  خواب خود را در اولویت قرار دهند.

فعالیت های بدنی طولانی و سخت باعث افزایش فشار خون شده و در کوتاه مدت می تواند تضعیف سیستم ایمنی بدن و ابتلا به انواع بیماری ها را به دنبال داشته باشد

هر ساعتی که احساسی خستگی کردید بخوابید. این کار باعث می شود که روز بعد انرژی بهتری داشته باشید و متوجه شوید که چقدر خواب در کارایی شما تاثیرگذار است.

بعد از سه هفته  خود به خود به خواب خود اهمیت می دهید و برنامه خواب خود را به درستی تنظیم می کنید.

خواب را نیز اندازه گیری کنید

ورزشکاران غالبا عوامل مربوط به کارایی خود از جمله ضربان قلب، تنفس و ... را اندازه گیری می کنند. بهتر است که این افراد میزان خواب خود را نیز اندازه گیری کنند.

دما را کاهش دهید

در صورتی که ورزشکار در دمای بالا و در اتاق گرم بخوابد، ممکن است بدخواب شود. محیط خنک تری را برای استراحت خود انتخاب کنید.

کتاب بخوانید

20 تا 30 دقیقه قبل از خواب کتاب و مجله بخوانید یا یوگا انجام دهید. این کار باعث آرام تر شدن بدن می شود.

دستگاه های الکترونیکی را خاموش کنید

چهار ساعت قبل از خواب وسایل الکترونیکی مثل تلویزیون، موبایل و ... خاموش کنید. استفاده از این دستگاه ها بر روی کیفیت خواب تاثیرگذار است.

ذهن تان را آرام کنید

سعی کنید افکار پیچیده قبل از خواب نداشته باشید و ذهن تان را آرام کنید. این کار باعث می شود که بتوانید خواب راحت تری داشته باشید.


منابع:
مهر
ایسنا
باشگاه خبرنگاران جوان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.