تبیان، دستیار زندگی
هنر در دنیای امروز به سوی جهانی شدن پیش می رود. بابک جهانبخش بزودی در لندن و دولتمند خالف و مونس شریف اف در ایران به اجرا خواهند پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موسیقی، عرصه برگزاری هنر در کشورها

هنر در دنیای امروز به سوی جهانی شدن پیش می رود. "بابک جهانبخش" بزودی در لندن و "دولتمند خالف" و "مونس شریف اف" در ایران به اجرا خواهند پرداخت.

فراوری- بخش هنری تبیان

کنسرت موسیقی

در دنیای امروز که با وجود وسایل کامپیوتری و اینترنت، همه چیز به سرعت اطلاع رسانی می شود، موسیقی نیز حرکتی روبه جلو در پیش گرفته است. از جمله آنکه هنرمندان کشورهای مختلف این امکان را یافته اند که در دیگر نقاط جهان نیز طرفداران خاص خود را بیابند و به اصطلاح خیلی سریع تر از گذشته "بین المللی "شوند.

این موضوع امروزه نه تنها در مورد هنرمندان شناخته شده هر کشور رخ می دهد بلکه امکانی است که برای هنرمندان جوان نیز موجود است.

از جمله این هنرمندان می توان به بابک جهانبخش اشاره کرد.

بابک جهانبخش در لندن و منچستر کنسرت برگزار می کند

کنسرت موسیقی


بابک جهانبخش خواننده موسیقی پاپ دی و بهمن سال جاری در شهرهای لندن و منچستر کشور انگلیس کنسرت برگزار می کند.

بابک جهانبخش خواننده موسیقی پاپ 15 ژانویه 2017 برابر با 26 دی در شهر منچستر روی صحنه می رود. این خواننده همچنین در ادامه روز 21 ژانویه برابر با 2 بهمن در شهر لندن کنسرت برگزار می کند.

«دولتمند خالُف» موسیقی دان، نوازنده و خواننده تاجیک است. او استاد موسیقی محلی جنوب تاجیکستان است که «فلک» نام دارد. او که شش مقام را در کنسرواتوار موسیقی دوشنبه آموخته است برای نواختن دوتار، قیچک و سه تار که از سازهای مشهور این منطقه هستند، معروف است.

سالن «آکادمی منچستر» در ساعت 19 میربان جهانبخش و علاقه مندان به این خواننده خواهد بود. همچنین سالن «Hackney Empire» شهر لندن در ساعت 20:30 شاهد حضور این خواننده موسیقی پاپ خواهد بود.

از طرف دیگر،با توجه به استقبالی که در داخل ایران از برخی هنرمندان خارجی می شود، امکان اجرای موسیقی زنده توسط ایشان نیز بوجود آمده.

دولتمند خالف، هنرمند سرشناس تاجیک نیز از جمله این هنرمندان است که در دهه فجر در ایران به اجرا خواهد پرداخت.

«دولتمند خالف» در جشنواره موسیقی فجر اجرا می کند

کنسرت موسیقی


«دولتمند خالُف» موسیقی دان، نوازنده و خواننده تاجیک در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه می رود.

«دولتمند خالُف» موسیقی دان، نوازنده و خواننده تاجیک است. او استاد موسیقی محلی جنوب تاجیکستان است که «فلک» نام دارد. او که شش مقام را در کنسرواتوار موسیقی دوشنبه آموخته است برای نواختن دوتار، قیچک و سه تار که از سازهای مشهور این منطقه هستند، معروف است.

آهنگها و آوازهای او حالت صوفیانه دارند و بیشتر بر اساس اشعار مولوی تنظیم شده اند. چند آلبوم از گزیده کارهای او در ایران منتشر شده است. این هنرمند تاجیکی در این دوره از جشنواره موسیقی فجر در بخش بین الملل جشنواره روی صحنه خواهد رفت.

همچنین مسولین جشنواره سی و دوم موسیقی فجر در حال انجام مذاکره و فراهم کردن مقدمات حضور «ژیوان گاسپاریان» در این دوره از جشنواره هستند. گاسپاریان سال گذشته نیز قرار بود تا در جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه بپردازد که در آستانه برگزاری اجرای او در جشنواره به دلیل بیماری امکان سفر به ایران را پیدا نکرد.

حمیدرضا نوربخش رییس جشنواره سی و دوم موسیقی فجر حضور «دولتمند خالف» در جشنواره و همچنین مذاکره برای حضور «ژیوان گاسپاریان» را تایید کرد.

کنسرت کمانچه نواز برجسته جهان، دی ماه در تهران و اصفهان

کنسرت موسیقی


گروه مونس شریف اف در سوم دی ماه در تالار اندیشه حوزه هنری تهران و در نهم دی ماه در تالار رودکی اصفهان به روی صحنه خواهد رفت.
 
«مونس شریف اف» که یکی از برجسته ترین نوازندگان کمانچه جهان است، در مکتب موسیقی «آصف زیناللی» آموزش دیده و سطوح عالی را در «کنسرواتور دولتی اوزیر حاجی بیگ اف» ادامه داده است. او که «پروفسور کنسرواتور ملی و آکادمی موسیقی باکو» و «رهبر ارکستر دولتی سازهای باستانی» است نشان ویژه یونسکو را نیز دارد. مونس شریف اف که در حال حاضر تنها نوازنده ساز «چغانه» در دنیاست، چندی پیش موفق به دریافت بالاترین نشان ملی «خالق هنری» از سوی دولت جمهوری آذربایجان شده است، نشانی که پیش از این به زنده یاد استاد «هابیل علی اف» تعلق داشت. مونس شریف اف که پیش از این بارها به ایران سفر داشته و کنسرت ها و مسترکلاس های متعددی برگزار کرده به ردیف های موسیقی ایرانی تسلط کامل دارد. وی علاوه بر کنسرت های تکنوازی، با موسیقیدانان بزرگ ایران همچون پرویز مشکاتیان و جلال ذوالفنون نیز بروی صحنه رفته است. علاوه بر این با اساتید بزرگی همچون «کسایی»، «بهاری»، «شهناز» و «علیزاده» اجراهای خصوصی داشته است. همچنین از وی آلبوم های متعددی در ایران منتشر شده که از آن میان می توان به «مونس»، «نغمه شرق» و «آیریلیق» اشاره کرد.
 
در برنامه های پیش رو «پرویز حاجی بیگ اف» (پیانو)، «بهرنگ پادیر» (تنبک و دف) و «سعید عابد» (آواز) مونس شریف اف را همراهی خواهند کرد. برنامه از دو بخش تشکیل شده که بخش اول آن به تکنوازی کمانچه و گروه نوازی اختصاص دارد و در آن علاوه بر قطعات فولکلور آذری، برخی قطعات ساخته موسیقیدانان ایرانی همچون قطعه «خزان» اثر «پرویز مشکاتیان» اجرا خواهد شد. در بخش دوم که به صورت گروه نوازی خواهد بود قطعاتی در دستگاه شور و چهارگاه اجرا خواهد شد که با آواز «سعید عابد» همراهی می گردد.
 
همچنین کارگاه آموزشی کمانچه توسط مونس شریف اف در روزهای 4 و 5 دی ماه در تهران (آموزشگاه آوای مهر) و در روز 7 دی ماه د رشیراز (آموزشگاه آوای شیراز) برگزار خواهد شد. علاقمندان به دیدن کنسرت ها برای تهیه بلیت می توانند به سایت های تیوال در تهران و نوای مهر در اصفهان مراجعه کنند.


منابع: موسیقی ما/ فارس