تبیان، دستیار زندگی
موسسه فرهنگی هنری صبا هم اکنون نمایشگاهی از مجسمه های شهری برپاکرده که تا ٥دی ماه ادامه دارد. کامبیز صبری یکی از هنرمندان معاصر مجسمه ساز درباره لزوم توجه به مجسمه های شهری توضیح می دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احجام شهری از نظر کامبیز صبری


موسسه فرهنگی هنری صبا نمایشگاهی از مجسمه های شهری برپاکرده که تا ٥دی ماه ادامه دارد. کامبیز صبری یکی از هنرمندان معاصر مجسمه ساز درباره لزوم توجه به مجسمه های شهری توضیح می دهد.

فراوری- بخش هنری تبیان

کامبیز صبری

پنجمین دوسالانه مجسمه های شهری تهران تا 5 دی ماه در گالری خیال شرقی موسسه فرهنگی هنری صبا برپاست و این روزها مرحله داوری خود را پشت سر می گذارد تا برگزیدگانش به زودی اعلام شود. در این نمایشگاه ماکتی از ایده های هنرمندان مجسمه ساز در خلق مجسمه های شهری و برای هر ماکت (مجسمه ها در مقیاس کوچک) طرحی با توضیحی درباره مجسمه، طراحی جانمایی مجسمه در مقیاس واقعی و در مکان واقعی پیشنهادی، توسط هنرمند ارائه شده است. در این نمایشگاه که گشت می زنید بیش از هر چیز تنوع در ارائه دیدگاه مجسمه سازان که عمدتا جوان هستند نسبت به پدیده مجسمه های شهری دیده می شود.

کامبیز صبری یکی از هنرمندانی است که در عرصه مجسمه سازی شهری فعال است. وی در سال 1346 در شهر کاشان به دنیا آمد. این هنرمند فارغ التحصیل در رشته مجسمه سازی است و در رشته گرافیک نیز مدرک کارشناسی ارشد دارد.

برگزاری بیش از 30 نمایشگاه مجسمه و هنر جدید به شکل انفرادی و گروهی در داخل وخارج از کشور از جمله فعالیت های هنری او به شمار می آیند.

آثار برگزیده کامبیز صبری در نمایشگاه هنرمفهمومی ایران، بی ینال "تویومورا" در ژاپن و چندین مسابقه و پروژه مجسمه سازی به نمایش در آمده اند. او برنده جایزه ویژه هیئت داوران در سومین بی ینال مجسمه سازی ایران شده است.

از صبری چندین اثر مجسمه در تهران، آبادان، ساری، امیدیه اهواز، شهر جدید اندیشه و ... نصب شده اند و تعدادی از آثارش نیز نزد مجموعه داران ایرانی و خارجی نگهداری می شوند.

این مجسمه ساز، طراح و مدیر اجرایی تعدادی پروژه نمایشگاه هنری و موزه در داخل و خارج از کشور بوده است. تدریس در دانشکده های هنر در رشته مجسمه سازی و طراحی صنعتی نیز از دیگر فعالیت های این هنرمند محسوب می شوند.

کامبیز صبری هنرمند درباره آثار ارائه شده در این سمپوزیوم و کمیت و کیفیت آثار گفت: در دنیای امروز ما نمی توانیم با یک اظهارنظر صریح به نتیجه گیری مشخصی درباره مسائل هنری برسیم درباره نمایشگاه مجسمه های شهری نیز همین رویه وجود دارد. رشد تکنولوژی و فضاهای مجازی و اینترنت و... باعث شده هنرمندان با ایده های متنوع و نحوه اجرای متنوع آشنا بشوند و سطح آموزش به نوعی گسترده تر شده که این امکان باعث تکثر حضور هنرمندان شده و البته این امتیاز فضای شهری را به چالش می کشد.

کامبیز صبری معتقد است آثار هنری که به طور ثابت در محیط های شهری نصب می شوند باید به هنرمندانی سفارش داده شود که دارای بینش و جایگاه تثبیت شده هستند.

وی با تاکید بر لزوم اصل بودن آثار و خلاق بودن آنها بیان کرد: ما نمی خواهیم در شهرهایمان احجام دکوراتیو بی هویت داشته باشیم بلکه می خواهیم ریشه اثر را که واکاوی می کنیم به خیال هنرمند برسیم، اما در این نمایشگاه خواسته و ناخواسته برخی کارها به سمت کپی پیش رفته اند و کارهایی هم می بینیم که اساسا هویتی ندارند یا صرفا دکوراتیو هستند و این یک امتیاز منفی است.

این مجسمه ساز بیان کرد: ما در عرصه هنر شهری کارهایی داریم که به طور ثابت در شهر باقی می مانند که نباید ساخت این آثار را به کسانی سپرد که هنوز تفکر خامی دارند و دارای بینش مشخصی نیستند چون هر کدام از این آثار یک ارزش مادی و معنوی برای شهر نیز محسوب می شود پس باید توسط کسانی که موقعیتشان تثبیت شده است خلق شوند.

صبری اظهار کرد: فارغ التحصیلان و جوان های با استعداد را باید با پیشکسوت ها همراه کنیم و به آنها سفارش کارهایی داده شود که قرار است به صورت موقت در شهر نصب شود. هر چند من موافق فرصت دادن به جوان ها هستم اما نگران این هم هستم که با این رویدادها کم کم هنر واقعی فراموش شود و اساتید به فراموشی سپرده شوند.

وی در پایان گفت: البته طی سال های اخیر با مدیریتی که در سازمان زیباسازی دیده می شود به نظر می رسد دوران جدیدی آغاز شده است و استادان هم وارد میدان شده اند. این را هم باید بدانیم که کشورهایی مانند فرانسه و انگلیس و آلمان یک دوره 100 ساله را در این دانش طی کرده اند و ما هنوز در ابتدای راه هستیم.


منابع: مهر/همشهری آنلاین