تبیان، دستیار زندگی
چشمانتان را ببندید. رمل های نرم و شن های داغ ، نخلستان های سر به فلک کشیده ، یک قلعه بزرگ قدیمی و خانه های خشتی با طاق های بلند و حوض بزرگ را که در کنار هم بچینید و در ذهنتان تصور کنید ، حاصلش روستای بیاضه می شود. حالا وزش باد گرمی که در میان نخلستان می پ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیاضه روستای رویایی کویر

چشمانتان را ببندید. رمل های نرم و شن های داغ ، نخلستان های سر به فلک کشیده ، یک قلعه بزرگ قدیمی و خانه های خشتی با طاق های بلند و حوض بزرگ را که در کنار هم بچینید و در ذهنتان تصور کنید ، حاصلش روستای بیاضه می شود. حالا وزش باد گرمی که در میان نخلستان می پیچد و باخنکی به صورتتان می خورد و آسمان صاف پرستاره را هم که به تصویر ذهنتان اضافه کنید، یک رویای دست نیافتنی ، در بیاضه دست یافتنی می شود.

فرآوری: علیرضا عابدینی-بخش گردشگری تبیان

بیاضه ؛ روستای رویایی کویر

موقعیت روستا

شهرستان کویری خور و بیابانک در 400 کیلومتری اصفهان و در مسیر راه خراسان قرار دارد. در 53 کیلومتری این شهرستان روستای زیبای بیاضه قرار دارد.

نام های روستا و وجه تسمیه

نام اصلی این روستا در ادبیات نوشتاری امروزی به صورت « بیاضه»  است ، ولی در نقشه های منقطع ایران به علت اینکه این روستا دقیقاً در مرز 3 استان پهناور خراسان جنوبی ، یزد واصفهان قرار گرفته است، گاه از قلم می افتد ، اما در نقشه های پیوسته ایران به صورت "بیاضیه " نوشته میشود.زمین روستا مخصوصا از طرف جادهٔ رباط پشت بادام در نزدیکی استان یزد، شبیه مناطق برفی سفیدرنگ است. این سفیدی حاصل از نمک ، به عقیده کارشناسان میراث فرهنگی دلیل نام گذاری «بیاضه» بوده ، زیرا بیاض در عربی به معنی سفید است.  به گفته افراد محلی این روستا از گذشته نام های مختلفی داشته و در سفرنامه ناصر خسرو از آن با نام «پیاده» نام برده شده است . در اطلس گیتا شناسی صورت های دیگر نام این روستا در گذشته به صورت بیاضیه، بیاذق،بیادق،مفازه، پیاده و بیاذه است .

رمل ها و ماسه بادی های کویری

پیاده روی در ماسه بادی های کویر و استراحت زیر درختچه های گز، از جذابیت های روستاست. ماسه های این منطقه به قدری نرم است که زمانی که از تپه ها در حال بالا رفتن هستید ، به عمق خاک ها فرو می روید و روی ماسه ها گرما و در عمق، خنکی خاصی را حس می کنید که تا به حال آن را تجربه نکرده اید.

بیاضه ؛ روستای رویایی کویر

ارگ (قلعه) روستا

به گفته سفرنامه ناصر خسرو در بیاضه قلعه ای قدیمی است که نسبت به قلعه های دیگر شگفتی بسیاری دارد و شگفتی آن از این جهت است که  چند طبقه است، 2 طبقه زیرزمین و 2 طبقه روی آن قرار دارد.
این قلعه مربوط به دوره ساسانیان است. در زمان های قدیم تمامی مردم این شهر در قلعه زندگی می کردند که امروزه این قلعه به شکلی نیست که بتوان در آن زندگی کرد ، اگر چه تا چندی پیش از اتاق های آن به عنوان انبار آذوقه و غله برای کشاورزان استفاده می شد.همچنین  درگذشته های دور، دورتادور این قلعه برای ایمن بودن از دشمنان و راهزنان ، خندقی وجود داشته که دیگر وجود ندارد. به گفته متولی قلعه که در سال 1308 در یکی از اتاق های همین قلعه به دنیا آمده ، حتی تا چند دهه پیش نیز مردم و اهالی روستا دارایی های خود را نیز در درون همین قلعه و اتاق هایشان نگهداری می کردند.این ارگ بر اثر گذشت زمان و پرشدن خندق آن رو به نابودی است.
 قلعه دارای 700 اتاق بوده و پیش بینی تهویه هوا برای طبقات زیرین  قلعه خود مبین تیز بینی دقت و ظرافت ایرانیان در هزار سال پیش است. البته اتاق های دو طبقه این قلعه که در زیر زمین بوده به مرور زمان  پر شده و دیگر اثری از آن باقی نمانده است و تنها دوطبقه آن پذیرای گردشگران است. وجود کوزه های قدیمی و صندوقچه ها در گوشه و کنار اتاقک های قلعه جذابیت خاصی به آن بخشیده است.

نخلستان و دریاچه نمک

پس از خروج از قلعه و پیاده روی در دشت بیاضه و در گذر از نخلستان های زیبا ، چیزی که چشم را به سمت خود جلب می کند ، وجود دریاچه نمک سفید رنگ و آسمانی آبی است که با یکدیگر پیوند خورده و زیبایی خاصی دارد .

خانه های روستا

خانه های قدیمی این روستا عموماً از خشت و دارای حوض های بزرگ و ایوان هایی با طاق بلند هستند که در تابستان خنک و دارای اتاق های زمستانی و تابستانی اند. مسجد جامع روستا قدیمی ترین مسجد آن بوده و جزء آثار ملی ایران می باشد ، که از آثار عهد صفوی است. حسینیه روستا هم طبق اطلاعات مربوط به دورهٔ صفوی است.

بیاضه ؛ روستای رویایی کویر

کجا اقامت کنیم؟

در این روستا نگران اقامتگاه نباشید زیرا مردم این منطقه منزل های خود را به عنوان استراحت گاه و اقامت گاه اجاره می دهند ، اگر چه مردم کویر آنقدر گشاده دست هستند که هیچ مهمانی را تنها نمی گذارند.البته در این روستا یک هتل نیز وجود دارد که در آخرین نقطه روستا و در بلندای کویر قرار دارد. آب نما و نمایی از یک قنات در حیاط این هتل و سالن پذیرایی زیبای آن به همراه دوازده اتاقی که در اطراف آن واقع شده است خود جذابیتهای خاصی دارد.


منابع: تسنیم،مهر، تیشینه