تبیان، دستیار زندگی
زندگی مشترک خوب برای ساخته شدن نیاز به تعامل دو عنصر مهم دارد، زن و شوهر. اخلاق و رفتار این دو عضو خانواده، ترازوی خوشی را در حالت تعادل نگه می دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشنهادهایی برای برخورد مناسب با همسر

زندگی مشترک خوب برای ساخته شدن نیاز به تعامل دو عنصر مهم دارد، زن و شوهر. اخلاق و رفتار این دو عضو خانواده، ترازوی خوشی را در حالت تعادل نگه می دارد.

فراوری:ه. منفرد- بخش خانواده ایرانی تبیان

پیشنهادهایی برای برخورد مناسب با همسر


شما و همسرتان، برای اینکه بتوانید روزهای خوبی را سپری کنید، لازم است ویژگی های اخلاقی تان را کمی محک بزنید. خودتان که در مسند قضاوت بنشینید، بهتر می توانید ویژگیهای نامناسب اخلاقی تان را کنار بگذارید و می توانید مثل روزهای اول ازدواج عاشق همدیگر باشید. ما پیشنهاداتی می دهیم تا شما هوای زندگی تان را که کمی غیر قابل تحمل شده، بهبود ببخشید.

قاتل عشق تان را بشناسید

تلویزیون قاتل عشق است. در این مورد هیچ شکی نداشته باشید! توصیه می شود از همین امروز شام خوردن جلوی تلویزیون را قدغن کنید. هر شب غذاخوردن جلوی تلویزیون به همراه گویندگان نمی گذارد حواس تان به همسرتان و فرزندانتان باشد، از آن گذشته آن قدر جلوی تلویزیون به تماشای فیلم مشغول بوده اید که وقتی به رختخواب می روید حتی دیگر وقت ندارید با هم حرف بزنید و از حال یکدیگر باخبر شوید. تنها چاره کار این است که این دشمن را از زندگی عاشقانه بیرون بیندازید!

سعی كنید حداكثر توافق بین خصایص شما و همسرتان به تدریج برقرار شود. وجود یكدیگر را مكمل و متمم هم بدانید و به تكامل هم كمك كنید

به وضع ظاهری تان رسیدگی می کنید

فکر نکنید چون دیگر زن و شوهر هستید و چندین سال از زندگی مشترک تان می گذرد، باید نسبت به وضع ظاهرتان بی خیال شوید! چرا که در روایات اسلامی هم نسبت به این که هر کدام از زن و شوهر خودش را برای همسرش آراسته کند تاکیدات و سفارشات بسیار فراوانی وجود دارد.
به همسر خود احترام بگذارید
نسبت به همسر خود نگرشی مطلوب و متعالی داشته باشید و او را امانت الهی بدانید و در حفظ و نگهداری این ودیعه الهی تلاش كنید. به همسر خود احترام بگذارید و با وی محترمانه صحبت كنید و در ارتباط با او از عواطف سرشار و محبت بسیار دریغ نورزید. حقوق متقابل خود و همسر خود را بشناسید و در ایفای حقوق وی تلاش کنید.

معمار خوشبختی فرزندتان باشید

پدر و مادر كانون منظومه خانوادگی هستند كه تشعشعات عاطفی خود را در محیط خانواده می پراكنند و حیات عاطفی را رونق می بخشند. پدران و مادران پایه گذاران شخصیت فرزندان و معماران خوشبختی آنان هستند. پس در تقویت روابط خود هرچه بیشتر تلاش كنید.

داد و ستد عاطفی با همسر داشته باشید

به پیشرفت و ترقی و رشد شخصیت همسر خود علاقه مند باشید و زمینه را برای تحقق این امر فراهم کنید و از این طریق كانون خانواده را از زوال و فرسایش تدریجی مصون سازید و عرصه زندگی را برای نوآوری ها بگشایید. زمینه را برای پرورش احساسات مثبت و عواطف سازنده نسبت به همسر خود فراهم سازید و از داد و ستد عاطفی به سه شیوه قلبی، كلامی و عملی استفاده كنید.

فضایی گرم و صمیمانه در خانه ایجاد کنید

سعی كنید فهرستی از قابلیت ها و صفات مثبت همسر خود را درنظر بگیرید و به موارد مثبت وجود و شخصیت او كاملا توجه و در مناسبات با او به این قابلیت ها اشاره کنید. از صفات برجسته و مثبت او تعریف کرده و از این طریق فضای خانواده و گفت وگو را به فضایی گرم و صمیمی و آكنده از روحیه مثبت تبدیل کنید.

فهرستی از آرزوهای همسرتان داشته باشید

سعی كنید حالات و روحیات همسر خود را بشناسید و فهرستی از آرزوها و علایق وی تهیه كنید و از انتظارات او آگاه شوید. سپس خود را به تأمین خواسته ها و علایق منطقی و اصولی وی ملزم کنید.

با همسرتان صادق باشید

سعی كنید برای نیل به تفاهم و مناسبات بیشتر با همسرتان، از صداقت و راستی استفاده كنید. باور كنید كه رمز خوشبختی و توفیق بسیاری از خانواده ها، صادق بودن آنها و بهره گیری از این صفت برجسته انسانی بوده است. به مدیریت كانون خانواده اهمیت دهید و سعی كنید در تصمیم گیری و هدایت زندگی از هماهنگی لازم برخوردار شوید. حدود وظایف هریك از اعضای خانواده را مشخص كنید و در برخورد با مسائل زندگی، سیاستی هماهنگ اتخاذ کنید.

اشتباهات تان را می پذیرید

اگر متوجه این شده اید که مدام در حال آوردن دلیل و توجیه برای کارهایتان هستید پس بدانید که رفتار شما ایراد دارد. واقع بین باشید و در تنهایی خود به رفتار یا اشتباهی که انجام داده اید بیشتر فکر کنید مسلما پی به نقطه ضعف هایی خواهید برد یا بهتر بگوییم شجاعت پذیرفتن اشتباهاتتان را خواهید یافت.

شریک زندگی تان را آزار نمی دهید

متاسفانه برخی از افراد بی دلیل یا با کوچکترین بهانه طرف مقابل در زندگی مشترکشان را از لحاظ جسمی و روحی مورد آزار و اذیت قرار می دهند. دلایل مختلفی پشت این ماجرای تلخ نهفته است که در همه حال ترک این عادت غلط بهترین روش برای حفظ رابطه و آرامش در زندگی است.

تلویزیون قاتل عشق است. در این مورد هیچ شکی نداشته باشید! توصیه می شود از همین امروز شام خوردن جلوی تلویزیون را قدغن کنید

سکوت در زندگی شما بی معنی است

مطمئنا عدم گفت و گو برای زندگی زناشویی مضر است. این امر بنا به دلایل مختلف اغلب ناشی از کمبود وقت و یا بی توجهی زن و مرد نسبت به یکدیگر است که در بالا از آنها نام برده ایم با این حال، معمولا گفت و گو میان زن و مرد صورت می گیرد، اما هیچ یک از طرفین به حرف های یکدیگر گوش نمی دهند... در این حالت، موضوعی را با هم مطرح کنید و سعی کنید حقیقتا حرف مقابل تان را بفهمید.

یادتان باشید شما مکمل یکدیگر هستید

سعی كنید درصدد تملك كامل همسرتان نباشید و از مرز تعادل خارج نشوید .به اصل تفاوت های فردی معتقد باشید و باور كنید كه زن و شوهر دو موجودند كه از نظر هوش و استعداد و علایق و خصایص جسمانی و اخلاقی تفاوت هایی دارند. سعی كنید حداكثر توافق بین خصایص شما و همسرتان به تدریج برقرار شود. وجود یكدیگر را مكمل و متمم هم بدانید و به تكامل هم كمك كنید.

عوامل تزلزل بنای خانواده تان را بشناسید

از لجاجت و رقابت ناسالم با همسرتان جدا پرهیز كنید و جای آن را به یكدلی، یكرنگی، صمیمیت و رفاقت بدهید. باور كنید یكی از مهمترین عوامل تزلزل در بنای خانواده و آغاز نابسامانی و مشكلات خانوادگی، لجبازی دو همسر با هم و عدم پذیرش یكدیگر است. سعی كنید همسرتان را آن گونه كه هست بپذیرید و روابط خود را بر پایه دوستی و محبت تنظیم كنید.


منابع: روزنامه شهروند، ماهنامه خانه بخت، ماهنامه پزشک شهر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.