تبیان، دستیار زندگی
انتقاد تند مودب از داوری جوایز ادبی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برخی مثل بازرس ژاور شده اند

انتقاد تند مودب از داوری جوایز ادبی

بخش ادبیات تبیان
علی محمد مودب

مراسم افتتاحیه سومین دوره مدسه رمان موسسه فرهنگی شهرستان ادب در حالی برگزار شد که علی محمد مودب مدیرعامل موسسه شهرستان ادب با انتقاد از داوری جوایز ادبی گفت داورانی که در زندگی ادبی خود یک خط نوشته خواندنی ندارند، در هنگامه داوری انگار بازرس ژاور درونشان بیدار شده باشد، تنها می گویند که آثار جوانان در سطحی نبود که جایزه بگیرد.

وی در سخنانی عنوان کرد: اگر این روزها صحبت از تولید ملی و تکیه بر توان داخلی می کنیم باید بدانیم که مهمترین تولید ملی ما کلمات هستند و البته فرآوری  داشته ها و ثروت های ما در حوزه های مختلف از جمله در بحث کلمات کار عظیمی می طلبد.

مودب در ادامه با اشاره به اینکه ادبیات را باید در قالب یک ثروت ملی عظیم به شمار آورد، گفت: ضمن احترامی که برای کارکردهای تازه رشد کرده ادبیات در نسل مشروطه قائل هستم باید بگویم که ما ملتی نیستیم که با قصه غریبه باشیم و ذوق زدگی ما در مواجهه باقالب های نوین داستان نویسی نباید ما را از حجم عظیم تمدنی که میراث دار آن هستیم غافل کند.

مودب تصریح کرد: خط ادبیات امروز نباید در کشور ما سکوت کند. ادبیات مهمترین گردنه و تنگه در نبرد اُحد فرهنگی ماست که نباید هرگز خالی شود. نباید گذاشت جذابیت های مدرن ما را از عرصه دور کند و به وادی دیگری بکشاند، نباید گذاشت این جذابیت ها ما را از زیست مجاهدانه و حماسی دور کند.

وی در ادامه با انتقاد از برخی جوایز ادبی و داوران آنها که امکان باروری و ایجاد انگیزه را از نسل جوان ادبیات می گیرند گفت: گاه داورانی که در زندگی ادبی خود یک خط نوشته خواندنی ندارند، در هنگامه داوری انگار بازرس ژاور درونشان بیدار شده باشد، تنها می گویند که آثار جوانان در سطحی نبود که جایزه بگیرد. این در سطح نبود یعنی چه؟ مگر این جایزه چیست که کسی در سطحش نیست؟ مگر جز این است که باید جایزه را به جوانان داد تا انگیزه ای برای ادامه کارشان باشد؟


منبع: مهر