تبیان، دستیار زندگی
حالا اگر كسی به آخر همین كلمه آفتاب، حرف «ه» را اضافه كند، چه می شنویم؟ بله درست است، «آفتابه».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قدرت شلیک حرف ها

حالا اگر كسی به آخر همین كلمه آفتاب، حرف «ه» را اضافه كند، چه می شنویم؟ بله درست است، «آفتابه».

بخش خانواده ایرانی تبیان
 حرف‌

حالا اگر كسی به آخر همین كلمه آفتاب، حرف «ه» را اضافه كند، چه می شنویم؟ بله درست است، «آفتابه».

به همین راحتی یك حرف، یك كلمه را از آسمان به زمین می كشد؛ خواه عمدی باشد یا نه. همچنین گاهی یك حرف كه نباید بگوییم و می گوییم، شخصیت ما را از عرش به فرش می كشد و یا كلمه ای را از معنای والایش به معنایی پست می كشانیم. این كلام رسول خدا «صلی الله علیه وآله» است كه می فرمودند: «گاه فاصله یكی از شما تا بهشت به اندازه یك نیزه است؛ یعنی 2 قدم مانده تا بهشت؛ اما حرفی را بر زبان می رانید كه به اندازه صنعای یمن شما را دور می كند!»

با توجه به همین حدیث، اهمیت همین حرف های روز مره مان بیشتر نمایان می شود. اگر كمی بر روابط اطرافیان و درگیری های موجود بین شان، دقت كنیم و زیر ذره بین قرار دهیم، یكی از دلایل عمده این درگیری ها را می توان همین قدرت تخریب زبان و كلام دانست. حرف هایی كه میان افراد رد و بدل می شود گاه یك كوه را ویران می كند و كلی خرابی به بار می آورد. پس همان راهكار همیشه را فراموش نكنیم و به كار ببندیم؛ حرف ها را نخست مزمزه كنیم و بعد آن را بر زبان بیاوریم. همچنین رسول خدا در جایی دیگر فرموده اند، «احب الاعمال الی الله حفظ اللسان؛ بهترین كارها نزد خدا نگهداری زبان است.» اما چرا آنقدر روی زبان تأكید شده است؟

پاسخ واضح است؛ چرا كه ریشه بسیاری از گناهان همچون غیبت، تمسخر و دروغ و... همین زبان نیم وجبی است. علاوه بر این شاید بتوان دلخوری و سرخوردگی مومن را بدترین فاجعه ای كه می توان از زبان حاصل شود، دانست. حتی گفته شده است زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگوید درباره آن می اندیشد و سپس آن را می گوید اما زبان منافق جلوی دل اوست، هرگاه قصد سخن كند آن را به زبان می آورد و درباره آن نمی اندیشد. پس اول اندیشه وانگهی گفتار... .



منبع:همشهری انلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.