تبیان، دستیار زندگی
برای رسیدن به همه بزرگی ها، والامقام شدن ها و شكوه و عظمتی كه خدا برای بشر مقدر كرده بود، شاه بیت همه آموزش ها و تعالیمی كه پیامبران به آن اهتمام داشتند، تواضع، پرهیز از خود بزرگ بینی و تقوا بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیامبر خوبی ها

برای رسیدن به همه بزرگی ها، والامقام شدن ها و شكوه و عظمتی كه خدا برای بشر مقدر كرده بود، شاه بیت همه آموزش ها و تعالیمی كه پیامبران به آن اهتمام داشتند، تواضع، پرهیز از خود بزرگ بینی و تقوا بود.

بخش خانواده ایرانی تبیان
پیامبر خوبی‌ها

برای رسیدن به همه بزرگی ها، والامقام شدن ها و شكوه و عظمتی كه خدا برای بشر مقدر كرده بود، شاه بیت همه آموزش ها و تعالیمی كه پیامبران به آن اهتمام داشتند، تواضع، پرهیز از خود بزرگ بینی و تقوا بود. رسول خدا(ص) نمونه كامل فروتنی بودند. ایشان خود در عین برخورداری از مقام والا، عالی ترین حد تواضع را داشتند و نمونه كامل و عینی عمل به امر خداوند «وَ اخْفِضْ جَناحَك لِمَنِ اتَّبَعَك مِنَ الْمُؤْمِنین» بودند. این عبارت، كنایه زیبایی از تواضع، محبت و ملاطفت است؛ همانگونه كه پرندگان هنگامی كه می خواهند نسبت به جوجه های خود اظهار محبت كنند، آنها را زیر بال و پر خود می گیرند، نهایت عاطفه خود را به نمایش می گذارند، آنها را در مقابل حوادث و دشمنان حفظ می كنند و از پراكندگی نگه می دارند، پیامبر هم نسبت به مومنین چنین حالتی دارند.

تواضع، راز رفعت و محبوبیت است؛ رسول گرامی اسلام(ص) می فرمایند: تواضع و فروتنی وسیله سربلندی و سرافرازی است. تواضع كنید تا خدای متعال مقام شما را بلند گرداند.

یكی از گرفتاری های جامعه امروز ما، چه در مناسبات اداری و اجتماعی و چه در جمع های دوستانه و خانوادگی، دورشدن از این منش و روش پیامبر خوبی هاست. وقتی مدام از بقیه طلبكار باشیم، همه را بدهكار به خود بدانیم و همه جور توقعی از دیگران داشته باشیم و همه را مقصر ببینیم، جایی برای لطف و محبت و گذشت باقی نمی ماند و روزبه روز دل هایمان از یكدیگر دورتر خواهد شد.

اما اگر رفتار و منش پیامبر را سرلوحه قرار دهیم، خود را كمتر از آن بدانیم كه دیگران وظیفه ای نسبت به ما داشته باشند و برعكس، برای خدمت به آنها و رفع نیاز های آنها تلاش كنیم و تمام همت خود را به كار گیریم، دل ها به یكدیگر انس خواهد گرفت، بزه ها كمتر خواهد شد، سوء رفتارها جای خود را به درستكاری خواهد داد و ان شاءا... لیاقت پیدا خواهیم كرد تا خداوند میراث ارزشمندی را كه برای صالحان وعده داده است، روزی مان كند.

چه زیباست در این ایامی كه به نام حضرت، متبرك شده، وجودمان، رفتار و اعمالمان را به سنت پیامبر زینت كنیم و با این كار شكر این نعمت بزرگ را به جای آوریم.



منبع:همشهری انلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.