تبیان، دستیار زندگی
حمل و نقل عمومی در کلانشهرها و توسعه آن یکی از زیرساخت های مهم در کشورهای مختلف جهان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تعهداتی که دولت در حق مترو محقق نکرد

حمل و نقل عمومی در کلانشهرها و توسعه آن یکی از زیرساخت های مهم در کشورهای مختلف جهان است.

بخش اجتماعی تبیان
 مترو

حمل و نقل عمومی در کلانشهرها و توسعه آن یکی از زیرساخت های مهم در کشورهای مختلف جهان است. توسعه این حوزه در  تهران نیز به عنوان پایتخت ایران و کلانشهری با جمعیت ۱۲ میلیون نفری، یکی از نیازهای مبرم این شهر است در دوره های اخیر با وجود تمام مشکلات مالی، شهرداری توانسته بخشی از معضلات و مسائل حمل و نقل عمومی را مرتفع سازد. اما در این میان در بخشی که براساس مصوبات مجلس از وظایف دولت ها در تخصیص بودجه به حمل و نقل عمومی و به ویژه توسعه مترو در تهران است، کم کاری های بسیاری مشاهده می شود و چه در دولت گذشته و چه در دولت یازدهم، تعهدات دولتی اجرایی نمی شوند.
در همین زمینه با بت کلیا، عضو کمیسیون عمران نماینده مجلس شورای اسلامی گفتگویی داشتیم که وی ضمن تایید این موضوع، عنوان داشت: مصوبه ای در مجلس تصویب شده است که بر اساس آن دولت باید از محل صندوق ذخیره ارزی سالیانه ۱.۲ میلیارد دلار به توسعه مترو کمک کند، اما با وجود تمام مشکلات مالی که در گذشته در بودجه دولت وجود داشت، شهردار تهران در جلسه ای پیشنهاد خوبی به دولت داد تا دولت زمین ها و اموالی که در تهران دارد و بلااستفاده است را به عنوان بخشی از بدهی های خود به شهرداری بدهد. دولت می تواند این پیشنهاد را عملی کند تا دست شهرداری برای توسعه مترو بازتر شود.
وی در ادامه افزود: در طول مدت مدیریت قالیباف بیش از ۱۰۰ کیلومتر مترو ساخته شده که اگر تعهدات دولت محقق می شد بدون شک این مقدار چندبرابر می شد و به ۳۰۰ کیلومتر می رسید. این امر می توانست از حجم بالای ترافیک و آلودگی هوا بکاهد و وقت میلیون ها نفر در ترافیک هدر نرود.
این نماینده مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: من معتقدم دولت موظف است که مصوبات قانونی را  اجرا کند و به شهرداری های کلانشهرها کمک کند.
نماینده اقلیت دینی آشوری و کلدانی مجلس با بیان اینکه امروز شهر تهران به یکی از شهرهای نمونه جهانی تبدیل شده و زحمات زیادی در آن کشیده شده است افزود: می توانیم پایتخت را با شهرهای بزرگ جهان مقایسه کنیم، اگر دولت با شهرداری تهران همکاری کند، بسیاری از معضلات و مسائل شهری نیز از بین خواهد رفت و وضعیت تهران بهتر از قبل نیز خواهد شد.
بت کلیا در خصوص نظارت مجلس بر مصوباتش از جمله قانون اختصاص بودجه ۱.۲میلیارد دلاری از سوی دولت به شهرداری تهران عنوان داشت: یکی از وظایف مجلس نظارت است و من فکر می کنم که نظارت مجلس بر مصوبات و قوانین تا حدودی ضعیف است و نظارت های اصلی از سوی نمایندگان مجلس کمتر جدی گرفته می شود، اما با این حال نمایندگان مردم اقداماتی را نیز انجام داده اند و در فراکسیون مدیریت شهر و روستا نیز می توان کارهای اساسی بسیاری در حوزه توسعه شهری انجام داد.
بت کلیا با اشاره به کارکردهای فراکسیون شهر وروستای مجلس خاطر نشان کرد: به اعتقاد من این فراکسیون باید با شهرداری ها و به ویژه کلانشهرها همفکری و جلسات متعددی داشته باشد. در این فراکسیون مقرر شده تا با دعوت از شهرداران و نمایندگانی از شوراهای شهر کشور، جلساتی تشکیل شده و برنامه هایی برای پیشبرد بهتر امور شهری تدوین شود و در صورت نیاز نمایندگانی از دولت نیز در این جلسات حضور داشته باشند.
نماینده آشوری ها درمجلس گفت: یکی از کارهایی عمده ای که دولت یازدهم می تواند انجام دهد و به عنوان سابقه ای خوب برای آن ثبت شود، حداقل، حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت است. لازم است مدیر شهری که در روز ۱۵ میلیون و در شب ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد، در جلسات هیات دولت حضور داشته باشد تا با همکاری دولت و شهرداری همه مسائل و مشکلات شهری رفع شود.
عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: در جلسات شورای اداری در استان ها ۹۹ درصد شهرداران در این شورا در کنار استاندار می نشیند و اوضاع شهرها را بررسی می کنند و چه زیبا خواهد بود که این موضوع در تهران نیز اتفاق بیفتد.
بت کلیا در ادامه با اشاره به موضوع تخصیص درآمدها ی ناشی از جرایم راهنمایی و رانندگی به شهرداری تهران، گفت: مصوبات بسیاری وجود دارند تا به وسیله آن ها به شهرداری کمک شود که یکی از آن ها اختصاص بخشی از درآمدهای جرایم نقدی راهنمایی و رانندگی به شهرداری است و یک سوم آن باید در اختیار شهرداری قرار گیرد اما تاکنون در گزارشاتی که از مسئولان دریافت می شود، حتی یک ریال هم به شهرداری پرداخت نشده است. میلیاردها تومان جرایم از مردم اخذ می شود و این بودجه باید در جهت بهبود اوضاع حمل و نقل عمومی و خدمات دیگر شهری استفاده شود ولی چیزی تا کنون دیده نشده است.
وی در پایان تاکید کرد: امیدوارم بنده برداشتم اشتباه باشد، اما به نظر می رسد جو سیاسی باعث شده شهرداری و دولت تا حدودی نزدیکی لازم را نداشته باشند و دلایل مختلف سیاسی، جناحی و رقابتی باعث شده تا شهرداری تهران و دیگر شهرداران کشور مورد استقبال دولت قرار نگیرند و دولت با نگاه سیاسی قصد کمک به شهرداری ها را نداشته باشد.


منبع:فرهنگ نیوز

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .