تبیان، دستیار زندگی
عباس عراقچی، در چارچوب همکاری های اقتصادی اکو، برخی از موضوعات نظیر همکاری در حوزه های تجاری، بانکی، اتاق بازرگانی، حمل و نقل و گمرک به صورت مستقیم با مقوله تجارت مرتبط است و برخی دیگر از محورها به صورت غیر مستقیم به همکاری های تجاری ارتباط پیدا می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارتقاء تجارت درون منطقه ای از اهداف "اکو" است

عباس عراقچی، در چارچوب همکاری های اقتصادی اکو، برخی از موضوعات نظیر همکاری در حوزه های تجاری، بانکی، اتاق بازرگانی، حمل و نقل و گمرک به صورت مستقیم با مقوله تجارت مرتبط است و برخی دیگر از محورها به صورت غیر مستقیم به همکاری های تجاری ارتباط پیدا می کنند.

بخش اقتصاد تبیان
اکو

عباس عراقچی، در مراسم افتتاح دبیرخانه مرکزی موسسه منطقه ای استانداردسازی، ارزیابی انطباق، تایید صلاحیت و اندازه شناسی (ریسکام) اظهار کرد: در چارچوب همکاری های اقتصادی اکو، برخی از موضوعات نظیر همکاری در حوزه های تجاری، بانکی، اتاق بازرگانی، حمل و نقل و گمرک به صورت مستقیم با مقوله تجارت مرتبط است و برخی دیگر از محورها به صورت غیر مستقیم به همکاری های تجاری ارتباط پیدا می کنند که از آنان به مباحث فنی غیرتجاری یاد می شود و مهم ترین آنان به حوزه های استانداردسازی، ارزیابی انطباق، تایید صلاحیت و اندازه شناسی معطوف می گردد. اندازه شناس در کنار استانداردسازی  و تایید صلاحیت به عنوان مهم ترین ابزار جهت پیشرفت اقتصادی و علمی در سازمان های تولیدی، خدماتی، تحقیقاتی بکار گرفته می شود.

وی با اشاره به این که «نظارت بر اعمال دقیق شاخص های یاد شده در فرآیند تولید، فروش و تجارت، خدمات ایمنی و محیط زیست تاثیر فراوانی بر ارتقاء کیفیت کالاها و خدمات دارد» ادامه داد: در واقع با رفع این موانع، گام مهمی در جهت افزایش سطح همکاری های منطقه ای برداشته می شود، این در حالی است که طبق گزارش بانک جهانی هفتاد درصد از مشکلاتی که تولید کنندگان در صادرات کالاهای خود با آن مواجه اند از موانع تجارت (TBT) ناشی می شود.

وی هم چنین با اشاره به این که «موضوع تاسیس موسسه منطقه ای استاندارد سازی، ارزیابی انطباق، تایید صلاحیت و اندازه شناسی اکو(ریسکام) در اولین نشست وزرای صنعت کشورهای در سال ۲۰۰۴ به تصویب رسیده است» ادامه داد: اهداف راه اندازی این موسسه، تسهیل تبادل کالاها و خدمات توسعه همکاری ها در عرصه فعالیت های معنوی، فناوری و اقتصادی، تشویق به کاربرد استانداردهای بین المللی و از میان برداشتن موانع فنی در امر تجارت در منطقه اکو، ازطریق هماهنگ سازی استانداردها و نیز روش های تایید صلاحیت، ارزیابی انطباق و اندازه شناسی می باشد.

معاون وزیر امور خارجهبا بیان اینه علی رغم اهمیت ریسکام برای تسهیل و توسعه تجارت درون منطقه ای تا کنون فقط سه کشور عضو اکو اساسنامه این موسسه را امضاء کرده اند و تنها جمهوری اسلامی ایران آن را به تصویب مجلس رسانده است گفت: با گذشت حدود ۱۲ سال از طرح همکاری در این حوزه، هنوز عزم جدی از سوی کشورها به منظور پیوستن به این بستر همکاری دیده نشده است. جمهوری اسلامی ایران با هدف تحقق عملی این موضوع کاری، اقدام به تاسیس دبیرخانه ریسکام به منظور پیگیری طرح های علمیاتی که منجر به تشویق کشورها جهت پیوستن به این موسسه می گردد، نموده است.

وی با اشاره به اینکه انتظار می رود با انتصاب فردی متخصص و جوان به عنوان مسئول دبیرخانه ریسکان، دبیرخانه مذکور نقش موثری در پیشبرد شایسته امور و وظایف محوله ایفا کند، از سفرای کشورهای عضو خواست تا این موضوع را به عنوان یکی از محورهای جدی کاری خود از سوی مقامات کشورشان پیگیری کنند.

وی گفت: جمهور اسلامی ایران، آمادگی لازم به منظور همکاری با کشورهای عضو در همه سطوح، از فرآیند بسترسازی گرفته تا پیگیری و اجرای ابتکارات جدید به منظور گسترش همکاری در موضوعات مرتبط با ریسکام را دارد.


منبع:ISNA News Feed

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .