تبیان، دستیار زندگی
رئیس جمهوری: روابط دو کشور ایران و اندونزی را در زمینه مسائل انرژی، روابط راهبردی می دانیم و ایران تأمین کننده نیازهای اندونزی از لحاظ نفت خام، گاز مایع، پتروشیمی و سایر نیازمندی ها خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست خبری مشترک دکتر روحانیو رئیس جمهور اندونزی

رئیس جمهوری: روابط دو کشور ایران و اندونزی را در زمینه مسائل انرژی، روابط راهبردی می دانیم و ایران تأمین کننده نیازهای اندونزی از لحاظ نفت خام، گاز مایع، پتروشیمی و سایر نیازمندی ها خواهد بود.

بخش سیاست تبیان

نشست خبری،رییس جمهور،دولت،حسن روحانی،روحانی،توافق نامه،رییس جمهور اندونزی،روابط ایران،همکاری

آقای روحانی در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور اندونزی پس از خوشامدگویی به وی و هیئت همراه افزود: به فال نیک می گیریم که این سفر در ایام ولادت باسعادت پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) تحقق یافته است.ما برای روابط بین ایران و کشور اندونزی به عنوان کشور اسلامی مهم در شرق آسیا و ایران به عنوان کشوری بسیار مهم در غرب آسیا، اهمیت بسیاری قائل هستیم.

آقای روحانی افزود: تردیدی ندارم که همکاری های دو کشور علاوه بر منافعی که برای دو ملت بزرگ اندونزی و ایران خواهد داشت، به نفع ثبات و امنیت منطقه و جهان اسلام خواهد بود.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به سفر اردیبهشت 1394 خود به اندونزی گفت: از سفر اردیبشهت سال 94 اینجانب به کشور اندونزی و ملاقات با رئیس جمهور محترم این کشور تا به امروز که بیش از یک و نیم سال می گذرد و به ویژه بعد از دوران تحریم و پسابرجام، ما شاهد تحرکات بسیار خوبی در روابط دوجانبه و از جمله مسائل اقتصادی بوده ایم.بعد از کاهش روابط اقتصادی در چند سال گذشته، امروز شاهد توسعه روابط دو کشور در همه زمینه ها از جمله اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و علمی و فناوری بین دو کشور هستیم.

برای تضمین همکاری های دو کشور تصمیم گرفتیم که همه توافقات امروز و آنچه در کمیسیون مشترک مورد نظر بوده، برای پیگیری و اجرایی شدن ظرف کمتر از دو ماه آینده هیئتی از اندونزی به تهران بیاید تا همه توافقات این سفر پیگیری شود.

رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت توسعه روابط بین دو کشور گفت: ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور به ویژه در زمینه فنی، مهندسی بین ایران و اندونزی وجود دارد.ایران آمادگی دارد برای اجرای نیروگاه های برق، سدسازی، آب و فاضلاب و موارد دیگری در زمینه مسائل فنی و مهندسی در کشور اندونزی فعالیت کند و کشور اندونزی نیز در زمینه های مختلفی از جمله نفت و گاز، آماده فعالیت در ایران است.

رئیس جمهور افزود: امروز در جلساتمان تصمیم گرفتیم که موانع توسعه روابط اقتصادی (را برداریم) و تسهیلاتی که برای توسعه روابط دو کشور مورد نیاز است از جمله توافقاتی که در روابط بانکی بین دو کشور انجام و به زودی نهایی می شود و همچنین توافقاتی که در زمینه مسئله سرمایه گذاری و همچنین تعرفه های ترجیحی انجام شده که توافقات نهایی در همه زمینه ها می توانند جهش بسیار خوبی را در روابط دو کشور به وجود آورد. روابط دو کشور را در زمینه مسائل انرژی ، روابط راهبردی می دانیم و ایران تأمین کننده نیازهای اندونزی از لحاظ نفت خام، گاز مایع، پتروشیمی و سایر نیازمندی ها خواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه تصمیم گرفته شده است تا روابط دو کشور به صورت مستقیم انجام شود اظهار داشت: همچنین تصمیم گرفتیم در روابط تجاری درمورد محصولات دو کشور، حتی الامکان این روابط به صورت مستقیم انجام شود و از طریق واسطه و کشور ثالث نباشد. در زمینه مسائل دانشگاهی، علمی و فناوری به ویژه فناوری های نو تصمیم ما بر این است که روابط دو کشور را در همه زمینه ها گسترش دهیم، به ویژه در زمینه های نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، هوافضا و همچنین داروسازی همکاری های خود را گسترش دهیم.

رئیس جمهور گفت: در زمینه روابط فرهنگی بین دو کشور، از جمله درباره تعالیم عالی اسلام، با توجه به اینکه هر دو کشور در پی اسلام معتدل و اسلام رحمانی هستند و با هرگونه افراط و خشونت مخالفند، بنا شد کمیته روابط علمای دو کشور همچنین مسائل فرهنگی دو کشور توسعه پیدا کند.روابط دو کشور در زمینه همکاری های بین المللی در زمینه جنبش غیرمتعهدها و سازمان کنفرانس اسلامی، روابط بسیار خوب و نزدیکی است و امروز توافق کردیم که همکاری هایمان را در زمینه مسائل و مشکلاتی که جهان اسلام امروز به آن مبتلا هستند و کشورهایی از قبیل یمن، سوریه و همچنین میانمار و ثبات و امنیت منطقه گسترش و توسعه دهیم.

رئیس جمهور درخصوص تضمین همکاری های دو کشور اظهار داشت: برای تضمین همکاری های دو کشور تصمیم گرفتیم که همه توافقات امروز و آنچه در کمیسیون مشترک مورد نظر بوده، برای پیگیری و اجرایی شدن ظرف کمتر از دو ماه آینده هیئتی از اندونزی به تهران بیاید تا همه توافقات این سفر پیگیری شود و ما شاهد توسعه روابط دو کشور دوست و اسلامی در همه زمینه ها باشیم.

رییس جمهور اندونزی: آماده همکاری با ایران در حوزه نفت و گاز هستیم

جوکو ویدودو پس از امضای اسناد همکاری با جمهوری اسلامی ایران، توسعه روابط در حوزه های مختلف به ویژه در حوزه های اقتصادی و انرژی را از محور گفتگوهای خود در ملاقات با رییس جمهور کشورمان اعلام کرد و گفت: یکی از توافقات در زمینه خرید نفت و گاز، خرید بیش از 500 هزار متریک تن گاز مایع از طرف اندونزی است که مطمئنا این همکاری در زمینه قیمتها و اقتصادی بودن آن بسیار تاثیر گذار است.
وی سرمایه گذاری جمهوری اسلامی ایران در ایجاد و تاسیس پالایشگاه در جاوه شرقی را از دیگر محورهای مورد توافق برشمرد و افزود: همچنین مقرر شد شرکت دولتی اندونزی به نام شرکت نفت پرتامینا در افزایش ظرفیت تولید میدانهای نفتی آب تیمور و منصوری در جمهوری اسلامی ایران مشارکت کنند.
رییس جمهور اندونزی با اشاره به ملاقات هیات 60 نفره از مدیران عالی رتبه صنعتی و تجاری این کشور با طرف ایرانی ابراز امیدواری کرد: این گفتگوها منجر به افزایش مبادلات تجاری دو کشور شود.
وی تحولات بین المللی و منطقه ای را از دیگر محورهای گفتگوی خود با رئیس جمهور ایران اعلام کرد و گفت: به اعتقاد ما تنها راه حل بحرانهای خاورمیانه و دیگر نقاط دنیا گفتگو با اهداف صلح جویانه است و اندونزی بر نقش صلح جویانه خود در این زمینه تاکید دارد.


منبع : خبرگزاری صدا و سیما