تبیان، دستیار زندگی
یکی از مشکلات بزرگی که برخی از دانش آموزان کنکوری در روند آمادگی برای کنکور دارند این است که ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه ریزی برای کنکور در ایام تعطیلات (بخش اول)

یکی از مشکلات بزرگی که برخی از دانش آموزان کنکوری در روند آمادگی برای کنکور دارند این است که مجبورند در زمانی که برای کنکور مطالعه می کنند
برنامه ریزی برای کنکور در ایام تعطیلات -بخش اول

برای امتحانات دی ماه هم خود را آماده کنند. این دسته از دانش آموزان نمی توانند برنامه ریزی درستی برای این دوره داشته باشند و به همین دلیل احساس می کنند
که دوره امتحانات دی ماه باعث می شود تا آن ها کمتر برای کنکور مطالعه کنند؛ حتی برخی از داوطلبان، چنان این موضوع را برای خود بزرگ و غیر قابل حل تلقّی می کنند که احساس می کنند نمی توانند در کنکور موفق شوند.
برخی دیگر از داوطلبان، آن چنان غرق مطالعه برای کنکور می شوند که گاهی به طور کلی از امتحانات غافل شده یا از کنار برخی از دروس امتحانی رد شده و بدون مطالعه کافی در جلسات امتحان حاضر می شوند؛ غافل از اینکه همین مطالعه اجباری باعث می شود تا شما بتوانید برای کنکور هم آماده تر شوید. علاوه بر این داوطلبان، گروه سومی هم هستند که تمایل دارند هم برای امتحان آماده شده و هم در ایام امتحانات، تا حدی که می توانند، از کنکور غافل نشوند؛ اما آن ها یک مشکل دارند و آن مشكل هم این است که نمی دانند چگونه به هر دوی این اهداف دست یابند.


در واقع، مشکل بسیاری از دانش آموزان این است که نمی توانند این آمادگیِ موازی را به خوبی داشته باشند، و این ضعف هم به صورت عمده و اساسی، از مشکلات برنامه ریزی و ناتوانی در داشتن یک برنامه خوب، ناشی می شود. همیشه در مقالات مربوط در این هفته نامه، به این موضوع اشاره شده است که برنامه ریزی، سنگ اول و بنیان اساسی موفقیت شما در راه رسیدن به هدفی است که دارید. درست است که این هدف اصلی و مهم شما، موفقیت در کنکور و برنامه ریزی برای آن است، اما برای موفقیت در کنکور، باید حواس شما به مسائل فرعی، ولی مهم مربوط به کنکور هم باشد، و امتحانات، یکی از این مسائل است.


ممکن است كه بسیاری از شما دانش آموزان عزیز، برنامه خوبی برای آمادگی در کنکور داشته باشید و طبق همین برنامه پیش روید، اما در این برنامه، جایی برای امتحانات در نظر نگرفته باشید یا برنامه شما مشکلاتی در این زمینه داشته باشد. با همه این نکات، آنچه که مهم است و باید شما به آن توجه داشته باشید، این است که بدون تعصب و نگرانی، برنامه خود را بررسی كنید و برای یک مطالعه خوب و مؤثر، برنامه خود را تغییر داده یا کمی در آن دست ببرید.


نکته ای که قبل از ادامه این بحث، لازم است بدان اشاره کنیم، این است که داوطلبان پشت کنکوری، باید طبق برنامه خودشان و با انرژی و پر توان، مطالعه خود را ادامه داده و از فرصت هایی که در دست دارند، بهترین استفاده را ببرند.  با توجه به اینکه مسأله برنامه ریزی در ایام امتحانات، یکی از مسائل مهم برای همه دانش آموزان است، ما در این مقاله سعی داریم تا شما را با یک برنامه ریزی خوب آشنا کنیم. 
 
برای داشتن یک برنامه خوب به نکات زیر توجه کنید:

برنامه ریزی برای کنکور در ایام تعطیلات -بخش اولاولویت با دروس امتحانی است


در مدت زمانی که برای امتحانات در دی ماه در نظر گرفته شده است، کاری که همه دانش آموزان کنکوری باید انجام دهند، توجه به دروس امتحانی است؛ پس برای یک برنامه ریزی خوب و بدون نقص، در درجه اول، وضعیت خود را در این دروس بررسی كنید و سپس، با توجه به همه وقتی که در اختیار دارید و مقدار مطالعه قبلی و اطلاعاتی که از گذشته در مباحث و فصول درس مربوط دارید، زمانی را در برنامه خود به مطالعه درس مورد نظر اختصاص دهید. نکته دیگری که در برنامه ریزی امتحانی تان باید به آن توجه داشته باشید، تاریخ امتحان و مدت زمان در نظر گرفته شده برای مطالعه هر درس است.


معمولاً خود برنامه امتحانی می تواند گونه ای برنامه ریزی درسی برای دانش آموزانی باشد که در برنامه ریزی ضعیف هستند. اگر برنامه خوبی برای امتحان ندارید یا قادر به برنامه ریزی نیستید، می توانید از برنامه امتحانی مدرسه به عنوان پایه و اصل برنامه ریزی روزهای امتحان استفاده کنید.  برای انجام این کار، برنامه امتحانی را به دقت مطالعه کنید و سپس وقت درنظر گرفته شده برای هر امتحان را با توان و آمادگی تان در هر درس بسنجید.


 اگر این وقت کافی بود که در همان مدت در نظر گرفته شده، درس مورد نظر را مطالعه کنید، و اگر کم بود، از وقت مطالعه دروسی که قبل از درس مورد نظر قرار دارند و شما اطمینان دارید که در آن دروس آمادگی بیشتری دارید، زمانی را به وقت درس مورد نظر اضافه کنید؛ اما اگر به نظر شما، وقت درنظر گرفته شده زیاد بود، زمان مورد نظر برای مطالعه درس را از زمان اصلی کم کنید و وقت خالی را در دفتر برنامه ریزی خود خالی نگه دارید.


 از این وقت می توانید برای دروس سخت خود که در آن ها آمادگی یا وقت کمتری دارید استفاده کنید یا استفاده های دیگری ببرید که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد؛ فقط نکته مهم این است که بدانید در مدت برگزاری امتحانات، اولویت با برنامه امتحانی شماست، نه دروس کنکور؛ حتی اگر در این دروس، آمادگی کافی دارید، باید این موضوع را به طور کامل مشخص کنید تا خیالتان به اندازه کافی راحت باشد.

مرکز یادگیری سایت تبیان