تبیان، دستیار زندگی
نخستین نمایشگاه قالی های اروپای غربی و هند اروپایی در ایران همزمان با هفته پژوهش توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برگزاری نخستین نمایشگاه قالی های اروپای غربی و هند اروپایی

نخستین نمایشگاه قالی های اروپای غربی و هند اروپایی در ایران همزمان با هفته پژوهش توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می شود.

بخش گردشگری تبیان

بر گزاری نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی

به گزارش تبیان از خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری، شکوفه مصباحی، دبیر علمی و اجرایی این نمایشگاه با اعلام این خبرگفت: اید نمایشگاه "قالی های اروپایی و هند- اروپایی" با محوریت قالی های ساونری فرانسه، برای معرفی قالی های اروپایی و فراهم آوردن امکانِ دیدن و شناخت قالیبافی سایر کشورها شکل گرفت.
وی افزود: مجموعه ای که در نمایشگاه ارایه شده است شامل هفت تخته قالی فرانسوی، سه تخته قالی هند-اروپایی و 1 تخته قالی انگلیسی است.
مصباحی گفت: این نمایشگاه با حمایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و همکاری کمیته ملی موزه های ایران(ایکوم)، پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی، موز فرش ایران، و آقای سیامک افسری کاشانی برگزار می شود.
شکوفه مصباحی مسول بخش پژوهشی فرش پژوهشکده حفاظت و مرمت با اشاره به اینکه در طول زمان و با تبادلات فرهنگی، هنر و دانش تولید قالی ازایران به کشورهای همجوار راه یافت ، افزود:قالی های ایران در دوران هخامنشی، ساسانی، و صفوی از طریق مورخان یونان قدیم، جفرافی دانان مشرق زمین، سیاحان و فرستادگان دربارهای اروپایی و همچنین به عنوان یکی از هدایای پادشاه ایران به پادشاهان اروپا و کشورهای دیگر معرفی شد.
وی گفت:علاق شاهان اروپایی به قالی های شرقی، بخصوص فرش های پرزدار، موجب حمایت و تولید قالی در اروپا شد و کارگاه های سلطنتی در کشورهای مختلف اروپا تاسیس شدند تا برای مفروش کردن سالن های کاخ های سلطنتی، قالی هایی متناسب با سلیقه، هنر و نیاز آنها تولید کنند.
به گفته مصباحی ،مواد اولیه، شیو بافت و برخی شاخص های طراحی به طور مستقیم یا غیر مستقیم وامدار ایران است اما قالی های بافته شده در اروپا در طراحی، نقشه خوانی، رنگ آمیزی و تراکم بافت باقالی های شرقی متفاوت هستند.
وی همچنین افزود: در زمانی که هند مستعمره انگلیس بود کارگاه های قالی بافی در زندان های آن راه اندازی شد تا برای قصرهای انگلیسی قالی ببافند. این قالی ها به هند-اروپایی معروف هستند و طرح بیشتر آن ها برگرفته از قالی های شرقی و به خصوص قالی های ایرانی است.
این نمایشگاه به مدت 20 روز از تاریخ 28 آذرماه تا 17 دی ماه در سالن فوقانی موزه فرش ایران برگزار می شود.


منبع : مهر