تبیان، دستیار زندگی
استعمال عطر و بوی خوش دادن، دقیقا همان چیزی است که شما را با دیگران متفاوت می کند، همه ی آدم ها فردی که از عطر استفاده می کند را می پسندند، اما قبل از خرید یک عطر خوب باید با اصطلاحات مربوط به آن اشنا شویم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قبل از خرید عطر با این اصطلاحات آشنا شوید!

استعمال عطر و بوی خوش دادن، دقیقا همان چیزی است که شما را با دیگران متفاوت می کند، همه ی آدم ها فردی که از عطر استفاده می کند را می پسندند، اما قبل از خرید یک عطر خوب باید با اصطلاحات مربوط به آن آشنا شویم.

فرآوری: زینب عشقی_ بخش زیبایی تبیان

قبل از خرید عطر با این اصطلاحات آشنا شوید!


وقتی شما برای خرید عطر وارد یک مغازه ی کلاس بالا می شوید و جناب فروشنده از شما می پرسد که چه نوع عطری می خواهید، بدون گیج زدن و احساس کمبود اطلاعات، دقیقا همان چیزی را که می خواهید سفارش دهید، البته اگر قبل از خرید، مقاله ی زیر را بخوانید.
با اصطلاحات عطری بیشتر آشنا شوید!

عطرها از 78 تا 95 درصد الکل طبیعی به علاوه مقداری اسانس روغنی (Perfume Oil) ساخته می شوند. میزان این اسانس روغنی موجود در عطر، نوع ماندگاری و درجه خلوص آن عطر را مشخص می کند. علاوه بر خلوص، اطلاعات دیگری هم مثل حجم و ماندگاری و نوت و ... هم روی شیشه عطرها وجود دارد که بد نیست با آنها آشنا شوید تا هنگام خرید بتوانید انتخاب دقیق تری داشته باشید.

Perfume

پرفیوم ها بهترین و با دوام ترین نوع رایحه ها با 22 درصد اسانس روغنی هستند. بنابراین نسخه Perfume هر عطری ماندگارتر از نسخه eau de Perfume همان عطر است و البته به دلیل افزایش یافتن قیمت، نوع پرفیوم این عطرها چندان در بازار رایج نیستند.

Eau de Perfume

بعد از پرفیوم ها، ادوپرفیوم ها قرار می گیرند. این گروه با داشتن 15 تا 22 درصد روغن های معطر رتبه دوم را دارند.

Eau de Toilette

این دسته هشت تا 15 درصد اسانس روغنی دارند.

Eau de Cologne

که برای مردان استفاده می شود، تنها حدود چهار درصد روغن دارند.

VOL

درجه خلوص عطر را روی شیشه عطر معمولا با عبارت VOL نمایش می دهند؛ مثلا اگر vol عطری 60 درصد باشد، درصد خلوص آن 40=60-100 است، پس هر چه عدد vol کمتر باشد، غلظت عطر بالاتر است.

floz

مخفف Fluid Ounces است و حجم عطر را نشان می د هد. هر یک floz تقریبا معادل 30 لیتر می باشد؛ مثلا بطری عطرهای 100 میل حدودا 3.5 floz هستند.

Note

عطر هم مثل موسیقی با سه گروه نت مختلف توصیف می شود. نت بالایی (بویی که به محض استفاده از یک عطر به مشام می رسد) / نت میان (بویی که بعد از نت بالایی خود را نشان می دهد)/ و نت پایه (رایحه ای که 30 دقیقه بعد از استفاده، درست زمانی که نت میانی محو شده، تازه شروع به آشکار شدن می کند) پیدایی این نت ها به دنبال هم یک رایحه هماهنگ را به وجود می آورد.

یک ظرف قهوه در تمام مغازه های عطر فروشی وجود دارد که بعد از استشمام چندین رایحه، می تونید آن را بو کنید و کنتر بینیتان را صفر کنید!

فرق بین عطر، ادو پرفوم، ادو توالت و ادو کلن در چیست؟
فرق این محصولات تنها در میزان غلظت عصاره روغنی سازنده بوهای مختلف است. بدیهی است هر قدر غلظت عصاره روغنی در یک بو بیشتر باشد، ماندگاری اش بیشتر خواهد بود.
غلیظ ترین عصاره، عطر یا perfume نام دارد با غلظتی بین 40-15% خالصترین و ماندگارترین بوهاست و در عین حال گرانترین نوع عطر است.
و بعد از آن به ترتیب، Eau de Perfume با غلظتی در حدود 15-7% رایج ترین نوع عطر است که ماندگاری مناسبی دارد و به گرانی عطر هم نیست.
ادو توالت (Eau de Toilette) در حدود 6-1% غلظت داشته بوی ملایمی دارد که ماندگاری زیادی هم ندارد و برای تمدید بوی آن باید چندین بار در طول روز از آن استفاده شود.
و آخر از همه ادوکلن (Eau de Cologne) است که در واقع همان ادو توالت (Eau de Toilette) است، بویی ملایم دارد و ماندگاری اش نیز همان اندازه است.
در After Shave های مخصوص آقایان کمترین مقدار عصاره روغنی بکار می رود به همین دلیل دوام بویش از بقیه کم تر است.
فرق بین لوسیون و ژل After Shave چیست؟
لوسیون After Shave پوست را می سوزاند و به بسته شدن منافذ پوست بعد از اصلاح صورت کمک می کند اما ژل After Shave تنها خنک کننده و تسکین دهنده پوست صورت است.
وقتی به مغازه ی عطر فروشی می روید و چندین رایحه را بو می کشید، کم کم بینیتان، توان تشخیص بوها را از دست می دهد و رایحه ها را باهم قاطی می کند، بهترین راه کار برای این مشکل، بو کردن قهوه است، یک ظرف قهوه در تمام مغازه های عطر فروشی وجود دارد که بعد از استشمام چندین رایحه، می تونید آن را بو کنید و کنتر بینیتان را صفر کنید!


منابع:هفته نامه همشهری جوان، برترین ها،آکاایران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.