تبیان، دستیار زندگی
استاد پیشکسوت فلسفه ایران به مناسبت «روز وحدت حوزه و دانشگاه» گفت: علت اینکه در ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه نتیجه نگرفتیم، نداشتن تعریف صحیح و مدیریت مناسب در این حوزه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یحیی یثربی: خاطره آخرین قرار ملاقات با شهید مفتح

استاد پیشکسوت فلسفه ایران به مناسبت «روز وحدت حوزه و دانشگاه» گفت: علت اینکه در ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه نتیجه نگرفتیم، نداشتن تعریف صحیح و مدیریت مناسب در این حوزه است.

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان
یحیی یثربی: خاطره آخرین قرار ملاقات با شهید مفتح

یحیی یثربی استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه و شهادت دکتر مفتح (27 آذر ماه) خاطره ای از آخرین قرار ملاقاتش با شهید مفتح تعریف کرد و گفت: در تهران به طور مکرر با ایشان در ارتباط بودم، وی رئیس دانشکده الهیات در همین خیابان مفتح بود.

وی افزود: روز شهادت دکتر مفتح ناهارم را خوردم و می خواستم به دانشکده الهیات برای ملاقات با ایشان بروم که شنیدم ترور شده اند، من ایشان را هر هفته در قم هم ملاقات می کردم من و چند نفر دیگر صبح ها برای درس شرح اشارات خواجه نصیر طوسی به منزل شهید مفتح می رفتیم.، وی بسیار مصر بود که بعد از انقلاب من عمامه بگذارم و جزو روحانیت مبارز باشم، البته تعبیرشان این بود که ما مثل شما را نداریم، همین طور عمید زنجانی هم اصرار داشت، منتها من قبول نکردم که دوباره عمامه بگذارم، اما حاضر شدم که کنار ایشان فعال باشم که روز آخر دیگر برخلاف همیشه دیداری دست نداد!

یثربی درباره اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه و اینکه در این زمینه کمتر به نتیجه رسیده ایم، توضیح داد: همان طور که در زمینه وحدت اسلامی بین جوامع مسلمان روز به روز کمتر نتیجه دست می دهد، در این راستا هم تلاش ها بی ثمر بوده است، الان مشاهده می کنیم که روزانه ده ها انفجار در شهرهای مسلمان نشین اتفاق می افتد که قسمتی از آن لااقل به اختلافات مذهبی مسلمانان باز می گردد.

مسئولان خیلی راحت همدیگر را متهم می کنند

وی با اشاره به اهمیت انقلاب فرهنگی و اینکه نباید از ارزش های اسلامی فاصله بگیریم، یادآور شد: مسئولان خیلی راحت همدیگر را متهم می کنند و زندگی متفاوتی از مردم دارند، در صورتی که بارها مطرح شده که مسئولان باید زندگی شان در ردیف محروم ترین طبقات باشد، اما الان چه درصدی از آن ها در پایین شهر زندگی می کنند؟ بنابراین یکی از دلایل بی نتیجه ماندن تلاش ها در زمینه وحدت و دانشگاه نداشتن مدیریت شایسته است.

استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر اینکه نخستین قدم در این راستا تعریف صحیح از حوزه و دانشگاه است، ابراز داشت: متأسفانه تا 40 سال دیگر هم به وحدت مذاهب اسلامی بپردازیم تا زمانی که تعریف صحیحی در این راستا نداشته باشیم کار نتیجه نخواهد داد، الان هم 30 سال است که وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح می کنیم، اما تعریف صحیحی از آن نداریم.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که حوزه در یک رشته هایی فعال و دانشگاه هم در رشته های دیگری، دانشگاه اقتصاد جامعه را بالا می برد، زمانی که اقتصاد پیشرفت کند، رفاه مردم بالا می رود و رضایتشان از زندگی بیشتر می شود و در نهایت روز به روز فهم مردم بالاتر می رود، در نتیجه یک جامعه ای می توانیم داشته باشیم تا از نظر اقتصادی و زندگی در حد ژاپن یا کره جنوبی باشد، از سوی دیگر یک مرکز فرهنگی می توانیم با کمک حوزه و دانشگاه فراهم کنیم، در حدی که تمام دنیا متوجه ما شوند و نظریه های ما مثل بمب صدا داشته باشد، اما متأسفانه این کار را نکردیم و تصور می کنیم وحدت تنها وحدت سیاسی است، یعنی اینکه دانشگاه درس اسلامی بگذارد، خیر این وحدت نیست!

یثربی با اشاره به استیون هاوکینگ و تلاش های چهل ساله اش در زمینه فیزیک جهان و اعتقادی که به مرده بودن فلسفه دارد، توضیح داد: وی یک نظریه غیر توحیدی دارد، مقابله و پاسخ به این امر تنها از حوزه بر نمی آید، این محققان فیزیک ما هستند که باید دست در دست فیلسوفان به روز حوزه این مسائل را مطرح و از مخلوق پی به خالق ببرند و از فیزیک به متافیزیک برسند، متأسفانه ما نه تنها این کار را نکردیم در همین نظام سیاسی خودمان هم یک نظریه قابل طرح نداریم.

وی در پایان با اشاره به اینکه امروزه جامعه ما از لحاظ مختلف مورد هجوم سیاسی از داخل و خارج است، گفت: نیروهایمان را به هدر ندهیم و امکانات را فراهم کنیم، من بارها پیشنهاد کردم که اگر مدیران حوزه بخواهند بدون هیچ انتظاری حاضرم طرح وحدت حوزه و دانشگاه را بسیار اجرایی مطرح کنم.


منبع:مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی