تبیان، دستیار زندگی
دستور روز گذشته رئیس جمهوری اسلامی ایران برای طراحی و ساخت سامانه های هسته ای جدید مربوط صنعت حمل و نقل دریایی، در واکنش به بدعهدی آمریکا، بازتاب گسترده در رسانه های دولتی و غیردولتی پاکستان داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازتاب گسترده تصمیم ایران برای ساخت "پیشران هسته ای"

دستور روز گذشته رئیس جمهوری اسلامی ایران برای طراحی و ساخت سامانه های هسته ای جدید مربوط صنعت حمل و نقل دریایی، در واکنش به بدعهدی آمریکا، بازتاب گسترده در رسانه های دولتی و غیردولتی پاکستان داشت.

بخش سیاست تبیان

برجام،نقض برجام،تحریم،تمدید تحریم،رهبر،صالحی،مذاکرات هسته ای،توافق هسته ای،ترامپ،اوباما،نامه روحانی

دکتر حسن روحانی روز گذشته در نامه ای به علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، دستور برنامه ریزی برای طراحی و ساخت پیشران هسته ای را جهت بهره گیری در حوزه حمل ونقل دریایی، با همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی و همچنین مطالعه و طراحی تولید سوخت مصرفی پیشران هسته ای، با همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی، صادر کرد.
به گزارش ایرنا، رادیو دولتی پاکستان روز چهارشنبه اعلام کرد: دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به سازمان انرژی اتمی این کشور دستور داده تا طراحی و ساخت یک سیستم پیشران هسته ای دریایی را آغاز کند.
دکتر روحانی طی نامه ای، اعلام کرد که این اقدام 'واکنش به نقض توافقنامه هسته ای از سوی آمریکا' است. رئیس جمهوری ایران در نامه خود نوشته است که این سیستم پیشران در صنعت حمل و نقل دریایی کاربرد دارد.

"صحبت های رئیس جمهوری ایران ممکن است موجب تشدید تنش هایی که قبلا با حرف های دونالد ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی مبنی بر اینکه توافقنامه هسته ای با ایران را پاره خواهد کرد، تا حدی بالا گرفت."

روزنامه انگلیسی زبان 'داون' پاکستان هم به نقل از منابع غربی نوشت که رئیس جمهوری ایران، در واکنش به نقض برجام از سوی آمریکا، دستور ساخت سیستم هایی را برای کشتی هایی با نیروی محرکه هسته ای صادر کرده است.
این روزنامه نوشت: نامه روز گذشته دکتر روحانی به رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و اعلام دستور ساخت این سیستم، در واقع اولین واکنش عملی و ملموس ایران به تصمیم اخیر کنگره آمریکا مبنی بر تمدید تحریم های واشنگتن علیه تهران است.
در این گزارش آمده است: دکتر روحانی از این فناوری به عنوان یک پیشران هسته ای برای استفاده در حمل و نقل دریایی' نام برد اما نگفت که آیا منظور او از حمل و نقل دریایی، فقط استفاده از این سیستم در ساخت کشتی ها است یا اینکه احتمالا ایران در نظر دارد سیستم مورد نظر را برای زیردریایی هم تولید کند. ایران در سال 2012 اعلام کرد که درحال کار بر روی اولین زیردریایی هسته ای خود است.
این صحبت های رئیس جمهوری ایران ممکن است موجب تشدید تنش ها میان تهران و واشنگتن شود؛ تنش هایی که البته قبلا با حرف های دونالد ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی مبنی بر اینکه توافقنامه هسته ای با ایران را پاره خواهد کرد، تا حدی بالا گرفت.
این روزنامه نوشت که تا کنون، واکنشی از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص دستور روز گذشته رئیس جمهوری ایران اعلام نشده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی مسئولیت نظارت بر فعالیت های هسته ای ایران را برعهده دارد.
این روزنامه همچنین به نقل از خبر ایرنا درباره دستورهای روز گذشته دکتر روحانی نوشت: آمریکا بطور کامل به تعهدات خود در قبال برجام عمل نکرده است.
روزنامه های نیوز ، نیشن، فرانتیر پست و سایت اینترنتی شبکه خبری جیو پاکستان نیزامروز به نقل از رسانه های غربی، مطالب مشابهی را منتشر کردند.
سخنگوی کاخ سفید در واکنش به خبر تصمیم ایران به ساخت کشتی هایی مجهز به سوخت هسته ای گفت چنین اقدامی مغایر با تعهدات ایران نسبت به برجام نیست و این اقدام موجب نگرانی واشنگتن نمی شود.


منبع : خبرگزاری ایرنا