تبیان، دستیار زندگی
پیشکسوت استقلال با بیان اینکه آرامش از سرمربی این تیم گرفته شده است، گفت: از فوتبالی ها خواهش می کنم خودشان را آنقدر تقویت کنند که در آینده جایی برای حضور غیر فوتبالی در فوتبال نباشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرامش را از منصوریان گرفته‌اند

پیشکسوت استقلال با بیان اینکه آرامش از سرمربی این تیم گرفته شده است، گفت: از فوتبالی‌ها خواهش می‌کنم خودشان را آنقدر تقویت کنند که در آینده جایی برای حضور غیر فوتبالی در فوتبال نباشد.

بخش ورزشی تبیان
منصوریان

به گزارش خبرنگار مهر، پیروز قربانی از آن دسته افرادی بود که فوتبالش را از تیم جوانان استقلال آغاز کرد و تا کاپیتانی تیم استقلال هم پیش رفت. وی ۹ دوره از لیگ برتر را با پیراهن استقلال به میدان رفت و می‌توان او را از برجسته ترین چهره‌های استقلال در تاریخ رقابت‌های لیگ برتر دانست.

وی که به تازگی به جرگه مربیان پیوسته و هم اکنون سرمربی تیم سردار بوکان است، در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین اتفاقات روی داده در حوزه استقلال گفتگویی داشته که شرح آن در زیر می آید:

از چهره منصوریان مشخص بود آرامش نداشت
اعضای هیات مدیره استقلال سرانجام از منصوریان یک حمایت کامل و قاطع داشتند. کاری که باید خیلی زودتر از این‌ها صورت می‌گرفت. من وقتی داشتم بازی استقلال و تراکتورسازی را می‌دیدم، دلم به حال منصوریان سوخت چون از چهره‌اش مشخص بود که آرامش نداشت. متاسفانه بعضی از خودی‌های استقلال آرامش را از منصوریان گرفته بودند. اصلی ترین چیزی که باید به یک مربی داد تا نتیجه بگیرد، آرامش است. بعضی از آقایان در هیات مدیره استقلال آنقدر به بهانه ورود به مسائل فنی صحبت کردند که آرامش را از منصوریان گرفته بودند، بعد خودشان منتقد می‌شدند و می‌گفتند چرا تیم نتیجه نمی گیرد.

بعضی‌ها فقط شیرینی می‌خورند و عکس می‌اندازند
هیات مدیره هر باشگاهی به خصوص یک باشگاه بزرگ مثل استقلال جایی است که افرادی باید در آن عضو باشند که یک گوشه از مشکلات باشگاه را بگیرند. نه این که خودشان تبدیل به مشکل برای این تیم ها شوند. فلسفه حضور بعضی ها در هیات مدیره استقلال فقط این بود که در جلسه شیرینی و میوه بخورند، مصاحبه کنند تا عکس هایشان چاپ شود. همین آقایان با عملکردشان نقش اصلی را در از بین رفتن تمرکز و آرامش تیم بازی کردند و خودشان هم منتقد تیم و عملکرد فنی کادر فنی شدند. در هیات مدیره استقلال هر کسی به خودش این  اجازه را می‌داد تا در هر حوزه‌ای ورود کرده و مصاحبه کند. این مصاحبه ها برای استقلال سم بود.

آقایانی که «تز» می‌دهند و می‌گویند برای تقویت باید به کادر فنی استقلال مربی اضافه شود، یکبار به خودشان زحمت بدهند و تعداد صندلی‌های نیمکت ذخیره‌ها رابشمارند و ببینند اصلا در نیمکت استقلال جای خالی هم مانده که یک مربی دیگر هم به آن اضافه شود؟

همین تیم ۱۰ بازی اخیرش را نباخته بود
​چرا با یک شکست این همه بحران برای استقلال درست کردند؟ بحرانی که سرمنشاء آنها همین مصاحبه‌هایی بود که از سوی خودی‌ها انجام شد. آخرین باخت استقلال قبل از تراکتورسازی به کدام تیم و کی بود؟ یادتان هست؟ تیم علی منصوریان با احتساب بازی‌های حذفی در ده بازی آخرش شکست نداشته و ده بازی بدون شکست اتفاق بزرگی برای این تیم بود. آنها بعد از ده هفته به تیم صدر نشین مسابقات باختند. نباید با یک شکست همه زحمات آبی پوشان را زیر سئوال می بردند. با این یک هفته پر تنشی که برای منصوریان درست کردند کار او و تیمش را برای بازی بعدی سخت کردند.

نیم فصل بهترین فرصت برای بازنگری فنی
البته من منکر این نیستم که استقلال یکسری مشکلات هم درون زمین دارد. علی منصوریان یکی از بهترین دوستان من است و به هم خیلی نزدیک هستیم. خیلی دوستانه این انتقاد را به استقلال دارم و می‌گویم این تیم در درون زمین مشکلاتی دارد که تا آنها را رفع نکند از این شرایط خارج نمی شود. تعطیلات نیم فصل بهترین فرصت برای منصوریان است که در وضعیت فنی تیمش، نفراتی که به خدمت گرفته و شرایط و نحوه بازی‌هایش یک بازنگری داشته باشد و معایب تیم استقلال را رفع و رجوع کنند تا بتوان به نیم فصل دوم بیشتر امیدوار بود.

استقلال یک لیدر واقعی در  زمین کم دارد
یکی از مشکلات تیم استقلال این است که این تیم یک لیدر واقعی در زمین کم دارد. بازیکنی که در میدان باشد و بتواند به خوبی تیمش را در شرایط سخت و بحرانی راهبری کند. یک بازیکن مثل جواد نکونام در خود استقلال در سال‌های گذشته. یا یک بازیکن مثل مهدی کیانی در تراکتورسازی، یک بازیکن مثل سید جلال در پرسپولیس.

استقلال بازیکنان بزرگ زیادی دارد، اما هیچ کدام از آنها این ویژگی را ندارند که در شرایط سخت و بحرانی در میانه میدان نقش یک لیدر واقعی را بازی کنند. مثلا در همین بازی با تراکتورسازی استقلال وقتی گل دوم را خورد که حدود نیم ساعت برای جبران زمان داشت. اما یک نفر باید در وسط زمین می‌توانست تیم را جمع کند و به بازی برگرداند. لیدری که فقدانش در بین بازیکنان استقلال احساس می شود. البته امید ابراهیمی در بین بازیکنان استقلال بیشتر از سایرین می تواند چنین قابلیتی داشته باشد. اما نه این امید ابراهیمی که الان مشاهده می کنیم. بلکه یک امید  در اوج و با انگیزه. لااقل یک امید ابراهیمی که در تیم ملی شاهد بازی هایش هستیم.

مگر نیمه اول نیمه تماشاچیان است؟
متاسفانه یک بحثی مد شده که می گویند نیمه دوم، نیمه مربیان است. بعضی از آقایان هم که عشق مصاحبه دارند می گویند استقلال در نیمه مربیان بازی‌هایش را باخته. سئوال من این است که اصلا نیمه مربیان از کجا آمده؟ مگر نیمه اول برای مربیان نیست؟ نیمه اول نیمه تماشاچیان است؟ همین صحبت ها است که باعث می‌شود تمرکز و آرامش مربیان به هم بریزد. بعد همین صحبت ها را چماق می کنند و به سر مربی می‌کوبند. با همین فلسفه می‌گویند که فلان مربی طرح و برنامه ندارد. مگر می شود یک مربی برای یک بازی طرح و برنامه داشته باشد؟ همه مربیان به اندازه کافی برنامه دارند. ولی بعضی وقت ها شرایط مسابقه این برنامه‌ها را به هم می زند و بعضا هم بازیکنان قادر به اجرایی کردن این برنامه نیستند.

منصوریان نباید توقعات را از تیمش بالا می برد
استقلال فصل را با حداکثر تغییرات ممکن آغاز کرد. ساختار این تیم به طور کلی عوض شده بود. مدیریت، کادر فنی، تفکرات حاکم و بسیاری از بازیکنان این تیم که نسبت به فصل قبل تغییر کرده بودند. مشخص است تیمی با همه تغییرات برای هماهنگ شدن و نتیجه گرفتن نیاز به زمان دارد. من اگر جای علی (منصوریان) بودم قبل از شروع فصل با مصاحبه توقع را از تیمم بالا نمی بردم. توقعات از استقلال بالا رفت و باعث شد بار روانی روی دوش بازیکنان ایجاد شود. این هم مزیدی بر علت شد تا روند هماهنگی و نتیجه گیری استقلال کند شود.

منصوریان به درستی در استقلال تغییر نسل ایجاد کرد
یکی از بهترین کارهایی که منصوریان در استقلال کرد، تغییر نسل بود. استقلال نیاز داشت پوست بیندازد و این کار از عهده هر مربی بر نمی‌آمد. علی به درستی این موضوع را در استقلال تشخصی داد و با شهامت دست به تغییر نسل زد. حالا این جوانگرایی و تغییر نسل یک تاوان هم دارد که باید این تاوان پرداخت شود. ایجاد فاصله ای که بین استقلال و صدر جدول ایجاد شده یکی از همین تاوان هاست. هواداران فهیم استقلال هم باید صبوری کنند و تحمل داشته باشند. واقع‌بینانه اگر بخواهیم صحبت کنیم باید بگوییم کار استقلال برای جبران امتیازات از دست رفته در نیم فصل دوم سخت است. در این فوتبال کار نشد ندارد و هر اتفاقی ممکن است بیفتد. اما نباید امید بیهوده و واهی داد. به جای دادن امید واهی باید امیدواری داد که این استقلال می تواند یک تیم ایده آلی شود که تا سال ها باعث افتخار باشد.

آکادمی استقلال سالهاست از مسیر خود خارج شده
من خودم کارم را از تیم جوانان استقلال شروع کردم. استقلال در گذشته باشگاهی بود که تیم‌های پایه‌اش سازنده بود اما سالهاست که آکادمی این باشگاه از مسیر سازندگی‌اش جدا شده. اصلا نمی‌دانم چرا دیگر نام آکادمی روی آن گذاشته اند؟ انگار باشگاه استقلال از سر اجبار که باید یکسری تیم‌های پایه داشته باشد فقط دنبال تیم داری است. خدا را شکر که ابتدای فصل دچار یک اشتباه بزرگ نشدم چون سرمربیگری تیم  همین تیم جوانان که سیاوش مربی آن بود را به من پیشنهاد داده بودند. خدا کمک کرد که تصمیم درستی گرفتم و این پیشنهاد را نپذیرفتم.

رویه انتخاب مربی در تیم های پایه اشتباه است
من کاری به سیاوش ندارم. درباره خودم صحبت می‌کنم. آیا به نظر شما باشگاه استقلال تصمیم درستی گرفته بود به پیروز قربانی که تازه دوران بازی گری‌اش تمام شده بود پیشنهاد سرمربیگری تیم جوانان را داد؟ من با رویه انتخاب مربی برای تیم‌های پایه مشکل دارم و به آن انتقاد می کنم. تیم های پایه جایی است که باید بهترین و کارکشته ترین و با تجربه ترین مربیان کار کنند. چون «الفبا» فوتبال آنجا آموزش داده می شود. درست مثل کلاس اول که باید بهترین و با تجربه ترین معلم ها در این مقطع باشند ولی این اتفاق در آکادمی استقلال نیفتاد و می‌بینیم مربیان جوان آنجا کار می‌کنند.

بفرمایید مشکلات آکادمی را حل کنید
آکادمی استقلال که مهمترین بخش این باشگاه است تا «خرخره» در مشکلات فرو رفته، آنوقت آقایان در هیات مدیره مصاحبه فنی می‌کنند. دوستان، سروران، آقای عضو محترم هیات مدیره که دلسوز باشگاه هستی و قصدت هم کمک است، لطفا به جای مصاحبه فنی کردن بفرمایید مشکلات ساختاری و سخت افزاری آکادمی را حل کنید. لطف کنید خوابگاه بازیکنان جوانتان را درست کنید. لطف کنید به آکادمی باشگاه تان بودجه تزریق کنید تا جلوی ایجاد و رشد فساد را آنجا بگیرید. می‌توانید مشکلات آکادمی تان را حل کنید بعد شیرینی و میوه تان را جای دیگر میل کنید.

اگر واقعا فساد هست جلوی آن را بگیرید
من نمی‌دانم که واقعا در تیم های پایه استقلال فساد هست یا نه. اما وقتی این همه آدم در باره آن صحبت می‌کنند بالاخره باید دستگاه‌های مربوطه ورود کرده و اوضاع را بررسی کنند. یکبار برای همیشه به این بحث ورود کنید و اگر فسادی هست آن را ریشه کن کنید. این همه مشکلات، بی پولی، فقر، خوابگاه های غیر استاندارد و حالا هم فساد. آقایان مسئول به خدا باید به درگاه خدا پاسخگو باشید. همین جوانان آن دنیا سر پل صراط یقه شما را خواهند گرفت.

فوتبالی ها خودشان را تقویت کنند تا غریبه ها در فوتبال حاکم نشوند
من خودم به عنوان یک فوتبالیست با وجود این که نیازی نداشتم، اما رفتم و در زمینه تحصیل خودم را قوی کردم. به نظر من وظیفه همه فوتبالیست‌ها و فوتبالی‌ها است. هم این که از همه آقایان غیر فوتبالی خواهش می‌کنم، تمنا می‌کنم که بروند و فوتبال را بگذارند برای فوتبالی‌ها، از همه فوتبالیست‌ها و فوتبالی‌ها و به خصوص هم نسلان خودم هم توصیه می کنم که خودشان را قوی کنند. به خصوص در زمینه تحصیلات تا ما فوتبالی‌ها بتوانیم همه پست‌ها را بگیریم و جایی برای مانور غیر فوتبالی ها در فوتبال نگذاریم.

السد به هیچ وجه حریف ساده ای نیست
خوشبختانه قرعه کشی لیگ قهرمانان هم انجام شد و استقلال حریف خود در مرحله پلی آف را شناخت. تیم السد از جمله خوش ساختار ترین تیم های فوتبال قطر و حتی آسیا است. این تیم یکی از ستاره های گرچه سابق، ولی همچنان بزرگ فوتبال جهان را در اختیار دارد. ژاوی به تنهایی یک تیم برای تیم السد است. استقلال بازی سختی مقابل این تیم پیش رو دارد. امیدوارم بچه های ما با حمایت هواداران خونگرم و پر شورشان بتوانند از این بازی سربلند بیرون آمده و وارد مرحله گروهی رقابت‌ها شوند.


منبع : خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .