تبیان، دستیار زندگی
بیش از یک هفته است که شهروندان تهرانی شاهد نمایش پیام های محیط زیستی به جای تبلیغات خسته کننده بر روی بیلبوردهای شهری هستند. کمپین مشترکی که میان سازمان زیباسازی و ستاد محیط زیست شهرداری تهران تشکیل شده و آثار100 گرافیست و کاریکاتوریست کشور در آن به نمایش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کمپین من و تو، اقدامی برای رسیدن به هوای تازه

بیش از یک هفته است که شهروندان تهرانی شاهد نمایش پیام های محیط زیستی به جای تبلیغات خسته کننده بر روی بیلبوردهای شهری هستند. کمپین مشترکی که میان سازمان زیباسازی و ستاد محیط زیست شهرداری تهران تشکیل شده و آثار100 گرافیست و کاریکاتوریست کشور در آن به نمایش گذاشته شد که با ژس العمل های متفاوت مسئولان و مردم درباره میزان تاثیر آن بر فرهنگسازی محیط زیستی شهروندان مواجه شد.

بخش اجتماعی تبیان

کمپین من و تو، اقدامی برای رسیدن به هوای تازه

به گزارش تبیان به نقل از ایسنا، هدف از این کمپین تغییر رفتار شهروندان در حوزه محیط زیست بوده و در قالب آن، پیام هایی در ارتباط با قطع درختان، مدیریت مصرف منابع آبی و آلودگی هوا به نمایش درآمده است. در راستای اهمیت تامین سلامت جامعه و محیط زندگی و همچنین با توجه به افزایش دامنه آلودگی ها و چالشهای محیط زیست شهر تهران، برای نخستین بار کارگاه طراحی گرافیک و کاریکاتور کمپین بزرگ "محیط زیست شهری" دایر شد که در پی آن نیز کمپین محیط زیست شهری با شعار «شهرتازه» برگزار شد.

کمپین محیط زیست شهری چیست؟

کمپین محیط زیست شهری مانند نگارخانه ای به وسعت یک شهر، شهروند سالم و دیگر کمپین های شهر تهران در راستای حساس کردن مردم نسبت به مسائل و مشکلات محیط زیستی این شهر برگزار شد که 400 اثر کاریکاتور و گرافیک از این کارگاه جمع آوری و به نمایش درآمد.
در همین راستا اظهارنظرهای متفاوتی درباره میزان تاثیرگذاری برگزاری این کمپین در تغییر باورها و رفتارهای شهروندان وجود دارد از جمله عیسی فرهادی، فرماندار تهران که می گوید: اینکه چه میزان برگزاری چنین کمپینی در فرهنگ سازی شهروندان تهرانی در حوزه محیط زیست تاثیرگذار است باید مورد ارزیابی قرار گیرد و لازم است این ارزیابی پس از پایان کمپین توسط برگزارکنندگان آن انجام شود اما قطعا تبلیغات و دادن پیام در حوزه محیط زیست کار ارزشمندی است.
محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران نیز ایجاد کمپین محیط زیست شهری را در راستای صیانت و حفاظت از سرمایه های کشور موثر می خواند و می گوید: موضوع برگزاری کمپین هایی که از سوی سازمان زیباسازی برگزاری می شود، در فرآیند تصمیم گیری ها، تصمیم سازی ها، اجرا و نظارت تاثیرگذار است.
ناصر امانی، معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با تاکید بر نقش مشارکت

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران نیز ایجاد کمپین محیط زیست شهری را در راستای صیانت و حفاظت از سرمایه های کشور موثر می خواند

مردم در حفاظت از محیط زیست گفت: اگر مشارکت مردم نباشد با وجود قوی ترین ابزارها و مدرن ترین تکنولوژی ها بازهم دچار مشکل هستیم. موضوع فرهنگسازی، آموزش و تبلیغ از مسائل مهم در حوزه شهرنشینی است. در حال حاضر محیط زیست نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و معضلات بسیاری در این حوزه داریم؛ قطعا بخشی از معضلات موجود به دلیل همین عدم آموزش و نهادینه شدن فرهنگ شهرنشینی است.
اما با وجود اینکه اکثر بیلبوردهای شهری به کمپین محیط زیست شهری اختصاص پیدا کرده بود اما شهروندان کمتر به آنها توجه کرده بودند و از چنین کمپینی مطلع شده بودند اما شهروندانی که به این پیام ها توجه کرده بودند آغاز چنین حرکتی را در تغییر رفتارهای نادرست موثر ارزیابی می کردند.
محمد یکی از شهروندان تهرانی در گفتگو، درباره تاثیر کمپین محیط زیست شهری در حل معضلات زیست محیطی تهران گفت: شهر تازه حتما با تغییر رفتارهای نادرست اتفاق می افتد اگر به این نتیجه نرسیم که تردد تک سرنشین یک رفتار نادرست است و در جهت تغییر آن برنیاییم هیچگاه به هوای تازه و شهر تازه در تهران دود گرفته نخواهیم رسید. اما نمایش پیام هایی در این ارتباط بر روی بیلبوردهای شهر تنها برای یک دوره یک هفته ای تاثیر ناچیزی خواهد داشت و به فراموشی سپرده می شود اگر ترافیک و آلودگی به معضل دائمی و هر روزه ما تبدیل شده است باید هر روز و مداوم به شهروندان هشدار و پیام داده شود.

کمپین من و تو، اقدامی برای رسیدن به هوای تازه


سالار هم در پاسخ به این سوال ، که آیا کمپین شهر تازه می تواند هوای شهر را تازه کند؟ پاسخ می دهد: اولین بار فرزند ده ساله ام به دلیل استفاده از تصاویر کارتونی توجه من را به این بیلبوردها جلب کرد. تصاویر جالبی بود که گاهی واقعا خطرات آلودگی هوا را به خوبی نشان می دهد و ترس به وجود فرد رخنه می کند اما به شخصه خیلی زود فراموش می کنم و فردا بار دیگر با خودرو شخصی بیرون می آیم؛ شاید لازم باشه برای استفاده از خودروهای شخصی محدودیت اعمال شود تا برخی شهروندان مثل من رعایت کنند.
علیزاده، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز به عنوان یکی از برگزار کنندگان کمپین شهرتازه با بیان اینکه فرهنگ سازی در حوزه های مختلف از سوی مدیریت شهر با جدیت در حال پیگیری است تاکید می کند: تجربه سازمان زیباسازی از برگزاری کمپین های شهروندی در موضوعات مختلف نشان دهنده اثربخشی آنها در تغییر رفتارهای اشتباه شهروندی است.
وی با بیان اینکه برای حل معضلات محیط زیستی نیاز به تعامل و هم افزایی بین همه دستگاه ها است، افزود: به همین منظور در تعامل با ستاد محیط زیست شهرداری کمپین "شهر تازه" با هدف اکران طرح های فرهنگی محیط زیستی راه اندازی شد که اکران های فرهنگی آن تا 22 آذرماه ادامه دارد و تلاش کرده تا با تکیه بر هنر آموزه های محیط زیستی به مدت دو هفته پیش روی شهروندان قرار گرفته است. متاسفانه شرایط زیست محیطی شهر تهران چندان مناسب نیست و این اعلام هشدارها می تواند مشارکت مردم برای بهبود شرایط پایتخت بیشتر کند.
محمدمهدی گلمکانی، رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار نیز که از برگزارکنندگان این کمپین

وی با بیان اینکه برای حل معضلات محیط زیستی نیاز به تعامل و هم افزایی بین همه دستگاه ها است

محسوب می شود اکران تبلیغات فرهنگی محیط زیست شهری را کاری بسیار ارزشمند دانست و گفت: این اکران مبتنی بر نیازهای واقعی جامعه برگزار شده است. مباحث اکران شده در این کمپین در قالب موضوع شهر تازه شامل تنوع زیستی، انرژی پاک و آب سالم، زمین پاک و هوای پاک است.
وی تاکید کرد: در واقع تلاش دوستداران محیط زیست در این کمپین مردمی، ارتقای سطح دانش و آگاهی مردم در خصوص مباحث مختلف محیط زیست و همچنین افزایش سطح مطالبه گری آن ها است. متاسفانه در این بین برخی با اغراض مختلف سیاسی و با زدن عینک بدبینی و توهم این صحنه زیبا را نا زیبا جلوه داده و سعی در تسری آن به آحاد جامعه دارند. حق متوجه مردم است و تکلیف متوجه دولت، و بدون تردید حرکت هم¬زمان و متقابل هردو می ¬تواند مشکلات محیط زیستی جامعه را حل کند.
هرچند که برگزاری این چنین کمپین هایی در تغییر رفتارهای نادرست و باورهای غلط شهروندان در حوزه محیط زیست موثر است اما علاوه بر اینکه در کنار برگزاری این کمپین ها باید از سایر راهکارها و ابزارها برای حفاظت از محیط زیست و مقابله با معضلات آن بهره بگیریم باید در انجام همه این کارها به ویژه تبلیغات محیطی برنامه ریزی و ارزیابی و همچنین استمرار را در دستور کار قرار دهیم.


منبع:ایسنا