تبیان، دستیار زندگی
کلم سنگ! نام دیگرش کلم قمری است. یار دیرینه آشپزخانه مادرها و مادربزرگ ها و یکی از ترکیبات آش های زمستانی است. این کلم یک سبزی غده ای و زیرخاکی مفید بوده و مانند دیگر اعضای خانواده اش مغذی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

15 خاصیت فوق العاده کلم سنگ

کلم سنگ! نام دیگرش کلم قمری است. یار دیرینه آشپزخانه مادرها و مادربزرگ ها و یکی از ترکیبات آش های زمستانی است. این کلم یک سبزی غده ای و زیرخاکی مفید بوده و مانند دیگر اعضای خانواده اش مغذی است.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
کلم سنگ

کلم سنگ از سبزیجات زمستانه و بوی نسبتاً قوی و طعم خوبی دارد. البته به نظر می رسد این روزها کمی از یادها رفته است اما یکی از انتخاب های مناسب برای کاهش وزن محسوب می شود. حتی برگ های این کلم نیز قابل خوردن هستند. در این مطلب شما را با خواص این نوع کلم بیشتر آشنا می کنیم تا تشویقی باشد برای استفاده هر چه بیشتر از آن.

ارزش غذایی کلم سنگ

نصف لیوان کلم سنگ پخته شده حاوی ترکیبات زیر است:
کالری 24
سدیم 17 میلی گرم
چربی 1.5 گرم
پروتئین 5.5 گرم
ویتامین ث 44 گرم
فیبر 1 گرم

کلم سنگ برای تقویت سیستم ایمنی

کلم سنگ حاوی میزان زیادی ویتامین C است. این ویتامین تقویت کننده سیستم ایمنی بدن بوده و برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ها لازم است.

کلم سنگ برای بهبود عملکرد عضلانی و سیستم عصبی

این کلم حاوی میزان قابل توجهی پتاسیم و آنزیم هایی است که برای عصب ها و عملکرد عضلانی مفید هستند. آنزیم بدن را در آمادگی لازم نگه می دارند. پتاسیم باعث بهبود عملکرد عصب ها می شود.

کلم سنگ برای کاهش وزن

کلم سنگ به کنترل قند خون کمک می کند. این کلم برای افرادی که مستعد دیابت هستند مفید است. افرادی که به این بیماری مبتلا شده اند نیز می توانند از این کلم استفاده کنند

کلم سنگ حاوی میزان زیادی مواد مغذی بوده و کالری آن بسیار اندک است. در نتیجه یک ماده غذایی ایده آل برای افرادی محسوب می شود که میل به کاهش وزن دارند. فیبرهای موجود در این کلم باعث بهبود سوخت و ساز بدن می شوند و اجازه نمی دهند نشاسته و کربوهیدرات ها به چربی تبدیل شوند. به این ترتیب باعث کاهش وزن می شود.

کلم سنگ سرشار از مواد مغذی

کلم سنگ سرشار از ویتامین ها، پروتئین ها و فیبرها است. میزان بالای فیبر آن باعث سیری زودهنگام می شود.

کلم سنگ برای دستگاه گوارش

یک لیوان از این کلم 19 درصد نیاز روزانه به فیبرها را تأمین می کند. فیبرها باعث رفع یبوست شده و روده ها را تمیز می کنند. این کار نیز به معنای داشتن دستگاه گوارش سالم و در نتیجه بدنی سالم تر است.

کلم سنگ برای گردش خون بهتر

کلم سنگ حاوی کلسترول و چربی اندکی است. چربی های اشباع شده باعث افزایش میزان کلسترول بد خون می شوند. این چربی ها و کلسترول نقش مهمی در بسته شدن عصب و رگ های خونی داشته و سلامت قلب را به خطر می اندازند. کلم سنگ باعث کاهش میزان کلسترول شده و جریان خون را سالم نگه می دارد.

کلم سنگ برای کنترل فشارخون

پتاسیم و ویتامین B موجود در این کلم باعث حفظ فشار خون در حد تعادل می شود. در نتیجه مصرف کلم سنگ راهی برای کنترل فشار خون و کاهش آسیب های ناشی از آن می شود.

کلم سنگ برای درمان مشکلات قلبی

میزان بالای پتاسیم موجود در این کلم برای قلب مفید است. این ماده معدنی باعث تنظیم ضربان قلب می شود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. میزان کلسترول موجود در این کلم اندک است بنابراین کلم سنگ یک ماده غذایی مفید برای قلب محسوب می شود. می توانید بعد از ورزش های مربوط به قلب آب این کلم را میل کنید تا نتیجه بهتری به دست بیاورید.

کلم سنگ

کلم سنگ برای مقابله با آسم

آنتی اکسیدان های موجود در کلم سنگ برای مقابله با آسم موثر هستند. این کلم برای پیشگیری و مقابله با مشکلات ریوی کارساز است. می توانید این کلم را با سبزیجات دیگر مصرف کرده و از فواید آن برای سلامت هر چه بیشتر ریه ها بهره ببرید.

کلم سنگ برای پیشگیری از سرطان

کلم سنگ حاوی میزان زیادی ترکیبات مفید است که برای پیشگیری از ابتلا به سرطان لازم و ضروری هستند. میزان بالای آنتی اکسیدان موجود در این سبزی نیز برای مقابله با رادیکال های آزاد آسیب رسان مفید هستند. حتماً می دانید که رادیکال های آزاد باعث بروز انواع سرطان ها می شوند.

کلم سنگ برای مشکلات پوستی

آب کلم سنگ باعث تسکین انواع مشکلات پوستی می شود. مصرف صبحگاهی آب کلم با آب هویج و همچنین مصرف آب در طول روز باعث داشتن پوستی شفاف و از بین رفتن مشکلات آن می شود.

کلم سنگ برای کاهش اسیدیته بدن

آنتی اکسیدان های موجود در کلم سنگ برای مقابله با آسم موثر هستند. این کلم برای پیشگیری و مقابله با مشکلات ریوی کارساز است. می توانید این کلم را با سبزیجات دیگر مصرف کرده و از فواید آن برای سلامت هر چه بیشتر ریه ها بهره ببرید

آب کلم سنگ یک نوشیدنی با خواص قلیایی محسوب می شود که حالت اسیدی بدن را کاهش می دهد. افرادی که از مشکل اسیدی خون رنج می برند می توانند این ماده غذایی را به طور مرتب مصرف کرده و تعادل بازی اسیدی بدن را بالا ببرند.

کلم سنگ برای کاهش کلسترول خون

فسفر موجود در این سبزی غده ای به کاهش میزان کلسترول بد خون کمک می کند. می توانید آب کلم سنگ را با آب سیب ترکیب کرده و برای کنترل و کاهش کلسترول خونتان مصرف کنید.

کلم سنگ برای مقابله با سوءهاضمه

کلم سنگ مشکلات مربوط به سوءهاضمه را برطرف می کند. آب کلم سنگ، هویج، کرفس و سیب سبز به شما کمک می کند تا دستگاه گوارشتان را درمان کنید.

کلم سنگ برای کنترل میزان قند خون افرادی مستعد دیابت

کلم سنگ به کنترل قند خون کمک می کند. این کلم برای افرادی که مستعد دیابت هستند مفید است. افرادی که به این بیماری مبتلا شده اند نیز می توانند از این کلم استفاده کنند. کلم سنگ همچنین برای افرادی که از هیپوگلیسمی (قند خون پایین) رنج می برند نیز مفید است.

توجه توجه

کلم سنگ با تمام خواصی که دارد می تواند برای برخی افراد مضر باشد. این کلم گواترزا است و می تواند روی غده تیروئید تأثیر منفی بگذارد. افرادی که به مشکلات تیروئیدی مبتلا هستند باید از مصرف منظم و زیاد کلم سنگ بپرهیزند. در غیر این صورت مصرف این کلم برای همه مفید خواهد بود.

روش مصرف

می توانید این کلم را در داخل آش هایتان بریزید. ترکیب آن با آش بلغور فوق العاده است. البته می توانید آن را به صورت خام یا بخارپز شده نیز استفاده کنید. پوره این کلم به همراه اندکی کره و چاشنی ها نیز روش مناسبی برای مصرف هر چه بیشتر آن است.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.