تبیان، دستیار زندگی
یکی از سوالاتی که اغلب در ذهن شاغلین، علی الخصوص زنان شاغل می گذرد، این است که چگونه بین کار و زندگی تعادل برقرار کنند؟ آنها معمولا در محل کار در فکر برنامه ریزی برای رفع و رجوع امورات خانه و خانواده هستند اما این استرسها و تنش ها به تدریج خسته کننده می
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روش هایی برای مدیریت بین کار و زندگی

یکی از سوالاتی که اغلب در ذهن شاغلین، علی الخصوص زنان شاغل می گذرد، این است که چگونه بین کار و زندگی تعادل برقرار کنند؟ آنها معمولا در محل کار در فکر برنامه ریزی برای رفع و رجوع امورات خانه و خانواده هستند اما این استرسها و تنش ها به تدریج خسته کننده می شود.

فرآوری:ه. منفرد- بخش خانواده ایرانی تبیان
روش های مدیریت بین کار و زندگی


حفظ تعادل بین کار و زندگی و برنامه ریزی برای یک زندگی کارمندی کار ساده ای نیست اما قابل اجراست. درست است که کارمند، مدیر، پزشک، طراح و ... هر کدام از این نقش ها، مسئولیت ها و حقوق خود را برای فرد به همراه دارند و الگوی رفتاری متفاوتی را می طلبند اما می توان بین این نقش ها تعادل ایجاد کرد. این امر کمک می کند تا سلامت روانی در معرض خطر قرار نگیرد.
مثلا وقتی در خانه اعصاب تان خرد شده، اجازه ندهید روی برخوردتان با ارباب رجوع از همه جا بی خبر تاثیر بگذارد و وقتی استرس کاری اذیت تان کرده، سر بچه هایی که از صبح چشم به در، منتظر شما بوده اند، داد نزنید.

تعطیلات آخر هفته وقت مناسبی برای استراحت و تجدید قواست. زمان را هدر ندهید. پس از خروج از اداره در آخرین روز کاری هفته تمام روابط اینترنتی کاری تان را قطع کنید و از آخر هفته لذت ببرید

شرایط متفاوت کارهای امروزی

نکته حائز اهمیت این است که این روزها برقراری تعادل میان کار و زندگی را می توان از جمله شاهکارهای آدم ها دانست که خیلی هم راحت به نظر نمی رسد. یکی از دلایل این مسئله آن است که تکنولوژی باعث شده کارمندان همیشه و در هر ساعتی از شبانه روز در دسترس باشند و به این وسیله فاصله بین خانه و کار تقریبا از بین رفته است.

سلامتی و افراط در کار

کارشناسان معتقدند استرس ناشی از روزهای کاری بی پایان بسیار مخرب است. این گونه افراط در کار و ساعات اضافه کاری به روابط، سلامت و شادی کلی شما آسیب می رساند. همانطور که بسیاری از متخصصان در خصوص این موضوع اشاره کرده اند، برقراری تعادل به معنی ساخت یک دیوار غیرقابل نفوذ بین زندگی شخصی و کاری نیست بلکه به معنی یافتن راهی برای اتصال و ادغام این دو است. بسیاری از کارمندان نیز در غلبه بر احساس گناه ناشی از کار کردن های طولانی مدت و قبول نیاز به زمان شخصی خصوصی دچار مشکل هستند.

هر غروب کار نکنید

فناوری های اداری در سال های اخیر پیشرفت های زیادی داشته اند: مسافرت یا بیماری دیگر لزوما به معنای در دسترس نبودن نیست و هر کسی می تواند از راه دور کار کند اما این موضوع بدان معنا نیست که ما هرگز نباید دست از کار کردن برداریم.

وسایل ارتباطی در ساعات غیرکاری ممنوع!

ما برای ساده کردن کارمان وسایل و لوازم شخصی و کاری را ادغام کرده ایم. مطالعات نشان داده اند ساده ترین عمل چک کردن ایمیل اعتیادآور است. حال تصور کنید در دنیای امروز که پر از انواع شبکه های اجتماعی دربردارنده روابط گسترده است چه اعتیادی گریبانگیر تک تک افراد است.

آخر هفته ها را واقعا تعطیلات در نظر بگیرید

تعطیلات آخر هفته وقت مناسبی برای استراحت و تجدید قواست. زمان را هدر ندهید. پس از خروج از اداره در آخرین روز کاری هفته تمام روابط اینترنتی کاری تان را قطع کنید و از آخر هفته لذت ببرید.در برابر اصرار به آنلاین شدن کاری در شب جمعه مقاومت کنید.

ارتباطات در خدمت بهره وری

تکنولوژی شیوه کار کردن ما را تغییر داده است. این بستگی به استفاده شما از آن دارد که باید به شیوه ای بسیار موثر باشد. این امر به معنای تغییر طرز تفکر شما درباره استفاده از امکانات رفاهی است. زمانی که در سفر هستید یا برای کار روی پروژه به خصوصی به فضای آرام تر و محیطی با حواس پرتی کمتری نیاز دارید، کار کردن از راه دور منطقی به نظر می رسد. بسیار مهم است که بتوانید از تکنولوژی موبایل به شیوه ای استفاده کنید که زندگی تان را بهبود بخشد. به خاطر داشته باشید از موبایل به عنوان روشی برای تمدید ساعات کاری غیرضروری استفاده نکنید.

عادت های روزانه خوب داشته باشید

اجرای روال روزانه محکم و قوی به شما کمک خواهد کرد به تعادلی که در زندگی به آن نیاز دارید، برسید. استقرار و تثبیت عادت های قوی مانند اینکه در شبانه روز 8 ساعت بخوابید، ایمیل را در ساعات اولیه صبح چک نکنید، درست و صحیح غذا بخورید یا ورزش کنید، شما را سالم تر و شادتر می کند.
کارشناسان معتقدند استرس ناشی از روزهای کاری بی پایان بسیار مخرب است. این گونه افراط در کار و ساعات اضافه کاری به روابط، سلامت و شادی کلی شما آسیب می رساند

یاد بگیرید نفس بکشید

گاهی اوقات کار می تواند آنقدر سخت و طاقت فرسا باشد که موجب عصبانیت و آشفتگی فکری شود. همین موارد باعث می شود بعضا به معنی واقعی کلمه نفس تان را حبس کنید. اگر می خواهید سالم بمانید، نباید هیچ کدام از این حالات و وضعیت ها را ادامه دهید.

چند نکته برای ایجاد میان تعادل کار و زندگی

کار در زندگی نقشی اساسی ایفا می کند. کار است که برق خانه را روشن نگه می دارد، اجاره خانه و قسط وام ها را می دهد، برای دوران بازنشستگی ذخیره می کند و رفتن به تعطیلات ساسانه را ممکن می کند. قبول طرز تفکری صحیح در این خصوص به شما کمک می کند به جای اینکه کار برایتان یک دوندگی بی پایان به نظر برسد، از ثمره زحمات تان لذت ببرید. اما چطور؟
- زندگی کار کردن محض نیست، پس استراحت را فراموش نکنید، بدن شما تا یک جایی و یک سنی کشش دارد.
- جمعه فقط و فقط استراحت کنید تا شنبه ها روز بی حوصلگی تان نباشد.
- تعادل رو حفظ کنید این به نفع شما و کارفرمایتان است. تحت فشار بودن شما فقط محیط کار و خانه را جهنم می کند.
- مواظب باشید استرس تان آمپر نچسباند. اگر نمی توانید استرس محل کار را تحمل کنید و آن را به خانه منتقل می کنید، حتما کارتان را عوض کنید شما در معرض خطر هستید.
- کار بخش عمده ای از زندگی، لطفا از آن لذت ببرید.
منبع:هفته نامه تجارت فردا، هفته نامه آسیا، روزنامه خراسان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.