تبیان، دستیار زندگی

اثرات روحی دورهمی خانوادگی به نام یلدا

فرهنگ اصیل ما تأکید زیادی بر زندگی جمعی دارد. به همین دلیل، از هر فرصتی برای کنار هم جمع کردن آدم ها استفاده می کند. از جمله این فرصت ها شب یلدا است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سفره یلدا
یادش بخیر آن کرسی های داغ خانه مادربزرگ با آن لحاف خوش رنگ و سینی مسی پر از تنقلات شب یلدا! خاصیت کرسی های قدیمی فقط گرم کردن مهمانان نبود، بلکه بهانه ای را فراهم می کرد برای اینکه آدم ها دور یک محور مرکزی و کنار همدیگر بنشینند، یکدیگر را ببینند، صدای هم را بشنوند، تفاوت های هم را بیشتر تحمل کنند، دسته جمعی بخندند و بابت داشتن همدیگر خدا را شکر کنند. حالا دیگر از آن کرسی های قدیمی در خانه ها خبری نیست.

اما هنوز هم می شود دور هم نشست و از حضور همدیگر لذت برد. این جور فرصت ها به ما کمک می کنند تا فراموش نکنیم که در تلاطم امواج مشکلات این دنیای بزرگ، تنها نیستیم. به اصطلاح روانشناسی به ما کمک می کنند تا از احساس حمایت جمعی برخوردار بشویم.

در این روزگار پر مشغله که فرصت کنار هم بودن ما کمتر از گذشته شده، نباید از فرصت هایی که گذشتگان خردمندمان برای بهره مند شدن از حمایت های جمعی به ارث گذاشته اند به سادگی گذشت، به خصوص از شب یلدا !

اگر سخت تان است از یلدا کمک بگیرید، چرا که یلدا به معنی تولد دوباره است و شما اگر بخواهید می توانید همین یلدا دوباره متولد بشوید، بدون هیچ خشم و رنجشی



احساس حمایت چه فوایدی دارد؟

چند سال قبل، تحقیقی روی گروهی از افراد که به دو سبک فردی و جمعی زندگی می کردند انجام شد و به این نتیجه ختم شد که کسانی که جمع گرا هستند و احساس حمایت جمعی می کنند بیشتر از کسانی که فرد گرا هستند و احساس حمایت جمعی کمتری دارند، عمر می کنند و کمتر هم بیمار می شوند.
حالا که شب یلدا فرا رسیده، خوب است که به چند مورد دیگر از فواید مهم جمع گرایی و حمایت اجتماعی اشاره کنیم:


یک سپر محکم در برابر مشکلات

فرض کنید فرد زره پوشی می خواهد با یک نیزه تیز شما را از پا دربیاورد و شما هیچ راه فراری هم ندارید. چه کار می کنید؟ منطقاً به دنبال چیزی می گردید تا از خودتان در برابر ضربه او دفاع کنید و چه چیزی بهتر از یک سپر پولادین! مشکلات، زره پوشان زندگی ما هستند و احساس حمایت جمعی سپری است که اگرچه ممکن است مشکلات ما را از بین نبرد اما مسلماً ضرب آنها را می گیرد و تحمل مشکلات را برای ما راحت تر می کند.

کاهش استرس

حتماً تجربه کرده اید که با یک حال بد وارد مهمانی شده اید و با یک حال خوب از مهمانی رفته اید. جمع خانواده این حال خوب را به کمک چند ساز و کار برای شما به ارمغان می آورد: یکی اینکه به شما این احساس را می دهد که تنها و بی‌کس نیستید و این باعث می شود که احساس امیدواری کنید و احساس کنید که هنوز هم می توانید روی مشکلاتتان کنترل داشته باشید.
به علاوه شوخی ها، خنده ها، بازی ها و سایر تفریحاتی که در جمع های خانوادگی صورت می گیرند، یکی از راه های مفید برای کنار آمدن با مشکلات هستند.

چگونه از یلدا بیشتر استفاده کنید؟

با این فایده‌های مهم، توصیه می کنم که همین شب یلدا فقط با چند راهکار ساده و با جلب حمایت خانواده و دوستان، سلامت جسمانی و روانی خود و عزیزانتان را بیمه کنید:

خودتان را به حضور در مراسم یلدا ملزم کنید

کار، درس و مشغله های دیگر همیشه هستند اما یلدا فقط سالی یک شب است. پس آن را از دست ندهید.

یلدایتان را تا جایی که می شود شلوغ برگزار کنید

این که چقدر شلوغ باشد بستگی به اندازه خانه تان دارد اما سعی کنید تا جایی که می شود، تعداد بیشتری از افراد خانواده را دور هم جمع کنید.

شب یلدا آداب خاص خودش را دارد از جمله شاهنامه خوانی، تفأل زدن به حافظ بگو و بخند کردن و ... خودتان را جدای از جمع نبینید. برای مثال نوبتی برای هم حافظ بخوانید



رسانه ها را کنار بگذارید

تلویزیون را خاموش کنید و از تلفن همراه فقط برای موارد ضروری استفاده کنید نه چک کردن تلگرام و اینستاگرام تان.

 

همرنگ جماعت بشوید

 شب یلدا آداب خاص خودش را دارد از جمله شاهنامه خوانی، تفأل زدن به حافظ، بگو و بخند کردن و ... خودتان را جدای از جمع نبینید. برای مثال نوبتی برای هم حافظ بخوانید.

با هم صحبت کنید

باور کنید که تأثیر مثبتی که همین چند کلمه حرف زدن های رو در رو بر عواطف و روان شما دارد، یکسال مداوم گفتگو کردن در فضای مجازی و رد و بدل کردن استیکرهای خندان و گریان ندارد. به چهره هم نگاه کنید تا هر چه بهتر از حال دل هم باخبر بشوید.

خاطره های خوب یلدایی تعریف کنید

مرور خاطره ها تأثیر شگفت انگیزی در نزدیک کردن دل ها به همدیگر دارد، اول از همه در خود شما. با مرور خاطرات شیرین، به یاد می آورید که زندگی آنقدرها هم که به نظر می رسد سخت نیست.

همدیگر را مهمان کنید

به فکر سلامت قلب و روان صاحب خانه هم باشید و همه مخارج شب یلدا را به دوش او نیندازید! از حالا با هم توافق کنید و هر کدامتان خوردنیهایی با خود ببرید و به همدیگر تعارف کنید. امتحان کردن خوراکی های مختلف هم خودش یک جور تفریح دسته جمعی است. این طور نیست؟

کدورت ها را کنار بگذارید

خشم و کینه نخواهند گذاشت که شما از حمایت جمع استفاده کنید. دلخوری ها را که اغلب هم ناشی از تفاوت در دیدگاه ها هستند، فراموش کنید. اگر سخت تان است از یلدا کمک بگیرید، چرا که یلدا به معنی تولد دوباره است و شما اگر بخواهید می توانید همین یلدا دوباره متولد بشوید، بدون هیچ خشم و رنجشی.

یلدا را هدیه بدهید

به شکرانه یلداهایی که در گذشته کنار اعضای خانواده تان خوش بودید و به نیت برگزاری یلداهای شلوغ تر و گرم تر در سال های بعدی، به یک فرد یا خانواده نیازمند کمک کنید تا آنها هم یلدای خوبی را تجربه کنند. و چه بهتر می شود اگر این کمک را با جماعت حاضر در یلداهای گذشته فراهم کنید، مثلاً با روی هم گذاشتن ده هزار تومان به ازای هر خانواده. به این می گویند یک حمایت جمعی نامحسوس اما بسیار کاری!


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.