تبیان، دستیار زندگی
اما این روزها، گاهی در بعضی از خانواده ها حتی فرصت نمی شود كه اعضای خانواده در كنار هم اقلا یك وعده غذایی را صرف كنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شب نشینی های خوشمزه

اما این روزها، گاهی در بعضی از خانواده ها حتی فرصت نمی شود كه اعضای خانواده در كنار هم اقلا یك وعده غذایی را صرف كنند.

بخش خانواده ایرانی تبیان
شب‌نشینی

اما این روزها، گاهی در بعضی از خانواده ها حتی فرصت نمی شود كه اعضای خانواده در كنار هم اقلا یك وعده غذایی را صرف كنند. اما شما اگر بخواهید می توانید ناجی خانواده و فامیل باشید و به این وضع اسفناك خاتمه بدهید و شب نشینی های خوب گذشته را دوباره زنده كنید. برای اینكه هزینه های این دورهمی های زمستانه، كمر شكن نباشد باید فكری به حال دخل وخرج این شب نشینی ها هم بكنید. می شود از ساده ترین قسمت ماجرا یعنی خوراكی های مخصوص این شب ها شروع كنید. حالا كه تا زمستان كمی زمان دارید، به سراغ تهیه انواع خوراكی های زمستانی بروید. تهیه هر كدام از آنها وقتی با عشق و علاقه همراه باشد دیگر كار سختی نیست. به سراغ انواع شیرینی ها و آجیل های بومی خودتان بروید. یا اگر به دنبال تنوع هستید می توانید مهمان سفره های سایر شهر های ایران باشید و از هر قسمت از كشور یك نمونه را برای میز پذیرایی تان انتخاب كنید. با ما همراه باشید.

یك شروع شیرین داشته باشید

برای اینكه یك شروع هیجان انگیز داشته باشید بهتر است به سراغ دفترچه شیرینی پزی تان بروید. می توانید انواع باسلوق ها و شیرینی های خشك كوچك را انتخاب كنید. برای تهیه باسلوق مواد زیاد عجیب و غریبی احتیاج ندارید، بلكه كافی است نشاسته، آب، شكر، گلاب و كمی پودر ژلاتین داشته باشید تا یكی از خوشمزه ترین شیرینی های سنتی را آماده كنید. برای آغاز كار، نشاسته را در یك پیمانه آب حل كنید. شكر را جداگانه در یك پیمانه آب دیگر حل كنید و روی حرارت ملایم قرار دهید. حالا وقت آن رسیده است كه 2 قاشق سوپ خوری پودر ژلاتین را روی 1/4پیمانه آب سرد بریزید و روی بخار كتری آن را آب كنید. آب و شكر را از روی حرارت برداشته و نشاسته حل شده را به آن اضافه كنید و مجددا به روی حرارت بازگردانید. در این مرحله گلاب را به مخلوط اضافه كنید و تا زمانی كه مایع غلیظ و شیشه ای رنگ شود و از ظرف كمی جدا شود به هم زدن ادامه دهید. ژلاتین آب شده شده را در همین لحظات به مایع اضافه كنید. كمی هم بزنید و از روی حرارت بردارید. اجازه بدهید كمی حرارت ابتدایی كاسته شود تا بتوانید از مواد آماده شده با دست بردارید و گلوله هایی به اندازه گردو درست كنید. برای تزئین آن می توانید از انواع مواد طبیعی مانند پودر نارگیل و گردو، پسته یا كنجد استفاده كنید. به همین راحتی نقطه شروع كار را شیرین، كلید زده اید!

به سراغ میوه ها بروید

اگر شما هم از آن دست خانواده هایی هستید كه در مصرف میوه ها سهل انگاری می كنید، می توانید به سراغ گزینه دیگری برای مصرف آنها بروید. میوه ها را به قطعات كوچك و نازكی برش بزنید، حالا آنها را روی دستمال تمیزی بچینید و روی بخاری یا شوفاژ قرار دهید تا خشك شوند. اگر حوصله انتظار كشیدن كنار فر را دارید می توانید میوه ها را داخل سینی فر بچینید و شعله آن را تا كمترین حد ممكن پایین بیاورید. سینی حاوی قطعات میوه را داخل فر بگذارید و هر چند لحظه یك بار آنها را چك كنید تا مطمئن شوید كه بیش از حد خشك نشده اند. و یا گرمای فر بیش از اندازه نیاز نیست كه باعث سوختن میوه ها شود. یك ظرف پر از میوه های خشك شده می تواند هم زیبایی خاصی به میز پذیرایی شما بدهد و هم تنقلات سالمی برای خانواده تان باشد.

سالاد میوه تهیه كنید

در یخچال را باز كنید. 4-3 عدد پرتقال را بیرون بیاورید. سیب و موز هم اگر در یخچال دارید به جریان اضافه كنید. همه این میوه ها را پوست بگیرید و آنها را به صورت مكعبی خرد كرده و با هم مخلوطشان كنید. حالا آب یك عدد پرتقال را بگیرید و آن را روی این میوه های خرد شده بریزید. ظرف سالاد میوه را درون یخچال بگذارید تا مزه میوه ها به خورد هم بروند و حسابی مزه دار شوند. وقتی مهمانانتان از راه رسیدند حتما از سلیقه شما خوش شان می آید و از این سالاد بی نظیر با طعم آب پرتقال استقبال می كنند.

دانه های سرخ معجزه

وقتی قرار است یك دورهمی خانوادگی راه بیندازید اصلا لازم نیست با خودتان فكر كنید كه حالا مجبورید چند مدل از انواع و اقسام خوراكی ها را برای مهمانان خودتان آماده كنید. یك ظرف بزرگ انار دانه شده همراه با عطر خوش گلپر و طعم نمك می تواند برای یك شب نشینی خوب مناسب باشد و مهمانان شما را سر حال بیاورد. اصلا می توانید ظرف انار دانه شده را بردارید و به خانه یكی از اقوام یا فامیل بروید و خوشی شب های پاییز و زمستان را با آنها تقسیم كنید.

مزه های جدید بسازید

اگر طعم بعضی از تخمه ها و مغزها را مطابق با ذائقه خودتان نمی بینید می توانید انواع خام آنها را تهیه كنید و با توجه به انواع تخمه با روشی مخصوص به آنها و با مواد مدنظرتان تفت بدهید؛ به عنوان مثال می توانید تخمه های آفتابگردان را در مقداری آب و نمك به مدت 5ساعت خیس كنید. بعد از این زمان آنها را در آبكش بریزید تا آب اضافی آنها گرفته شود. حالا آنها را به یك سینی بزرگ منتقل كنید تا مقداری از نَم آنها گرفته شود. در مرحله بعد باید تخمه ها را به تابه ای كه حاوی نمك داغ است منتقل كنید و تفت بدهید. می توانید كار را در این مرحله تمام كنید و یا بعد از آن، تخمه ها را با مقداری نمك و گلپر خیس نم دار كنید و دوباره آنها را تفت دهید. به همین راحتی می توانید خودتان آجیل مورد علاقه خودتان را تهیه كنید.

از خوراكی های فصل غافل نشوید

لبو یكی از قدیمی ترین یادگاری های زمستانی است. می توانید چند عدد چغندر قرمز را از میوه فروشی تهیه كنید و آنها را به وسیله یك برس كوچك تمیز كنید و زیر آب بشویید. بعد آنها را همراه با مقدار زیادی آب روی گاز قرار دهید و زمانی حدود 3 ساعت در قابلمه را ببندید تا لبوها كاملا بپزند.

بعد از اینكه لبوها پخت آنها را از قابلمه خارج كنید و پوست بگیرید. لبوهای پوست گرفته را به صورت حلقه حلقه برش بزنید. به آب درون قابلمه مقداری شكر یا نبات، بسته به ذائقه خودتان اضافه كنید. بعد از این مرحله، حلقه های لبو را به درون آب برگردانید. یك ساعت زمان لازم است تا لبوها همراه با آب و شكر بپزند. بعد از این می توانید حلقه های خوش رنگ لبو را به ظرفی مناسب پذیرایی منتقل كنید و شهد باقی مانده كف قابلمه را روی لبوها بریزید و در كنار اعضای خانواده از طعم آن لذت ببرید. شلغم پخته هم گزینه مناسبی برای شب نشینی های زمستانی است. از آن غافل نشوید.



منبع:همشهری انلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.