تبیان، دستیار زندگی
دانش، فناوری، نوآوری و کارآفرینی به مثابه محورهای کلیدی این شکل از توسعه هستند و تحقق موارد فوق در کشور، برقراری تعاملات و زنجیره های ارتباطی میان آنان از جمله سیاستهای کلان کشور در سال های پیش رو محسوب می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه اندازی نخستین مرکز رشد در حوزه رفاه اجتماعی

دانش، فناوری، نوآوری و کارآفرینی به مثابه محورهای کلیدی این شکل از توسعه هستند و تحقق موارد فوق در کشور، برقراری تعاملات و زنجیره های ارتباطی میان آنان از جمله سیاستهای کلان کشور در سال های پیش رو محسوب می شود.

بخش اجتماعی تبیان

 مرکز رشد

وحیده نگین در همایش بزرگداشت هفته پژوهش که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد با بیان اینکه امروز، اقتصاد و توسعه مبتنی بر دانش به عنوان رویکرد اساسی توسعه در اغلب کشورها از جمله ایران مد نظر قرار گرفته است گفت: دانش، فناوری، نوآوری و کارآفرینی به مثابه محورهای کلیدی این شکل از توسعه هستند و تحقق موارد فوق در کشور، برقراری تعاملات و زنجیره های ارتباطی میان آنان از جمله سیاستهای کلان کشور در سال های پیش رو محسوب می شود.

وی افزود: همزمان با شروع قرن 21، دستیابی به موفقیت و بقا برای سازمان های بزرگ مشکل تر می شود و بنگاه های کوچک و متوسط موفقیت بیشتری در این زمینه کسب می کنند. این واقعیت متأثر از ظهور عصر تجاری جدیدی است که تغییر، نوآوری و کارآفرینی از خصایص اصلی آن به شمار می رود.


 رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی بهزیستی و تامین اجتماعی در ادامه به پیشینه مراکز رشد اشاره کرد و گفت: تاسیس نخستین مرکز رشد جهان به سال 1959 میلادی در نیویورک بر می گردد. با گذشت حدود 57 سال، امروزه هزاران مرکز رشد در سراسر دنیا شکل گرفته است که بیشتر آنها در کشورهای توسعه یافته نظیر آمریکا و ژاپن مستقر هستند.

نگین ادامه داد: کمک به جذب بیشتر کارآموزان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در بازار کار و ایجاد شغل، ایجاد واحدهای صنایع کوچک و متوسط فنی و تخصصی که بتوانند در بازار کار پذیر باشند، نوسازی، انتقال فناوری و استفاده از اکتشاف های علمی جدید اهداف مراکز رشد هستند. مراکز رشد در بخش های مختلف راه اندازی می شوند که از جمله آنها می توان به "مراکز رشد دانشگاهی" اشاره کرد.


وی با بیان اینکه مراکز رشد دانشگاهی به منظور تسهیل استفاده تجاری از دانش فنی و حقوق مالکیت معنوی تأسیس می شوند و امکان استفاده از امکانات دانشگاهی نظیر آزمایشگاه، کارگاه و کتابخانه را فراهم می کنند عنوان کرد: این مراکز همچنین امکان استفاده از نظرات و مشاوره تخصصی اعضای هیات علمی دانشگاه ها را نیز فراهم می آورند.


مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور زنان گفت: در همین راستا موسسه آموزش عالی علمی-کاربردی بهزیستی و تامین اجتماعی در دور جدید فعالیت خود در دولت تدبیر و امید نسبت به اخذ مجوز راه اندازی مرکز رشد خوشه فناوری اقدام کرد. پس از تلاش های شبانه روزی و بی وقفه مجموعه همکاران درستاد موسسه، در نهایت در سال 1394 موفق شد این مجوز را از دانشگاه جامع علمی کاربردی اخذ کند تا به تبع آن شاهد این باشیم که حوزه رفاه اجتماعی کشور برای نخستین بار صاحب مرکز رشد می شود.


نگین  افزود: راه اندازی مرکز رشد خوشه فناوری توسط موسسه آموزش عالی علمی کاربردی بهزیستی و تامین اجتماعی با انجام یک کار پژوهشی با موضوعیت «عوامل مؤثر بر ایجاد مرکز رشد توسط موسسه آموزش عالی علمی کاربردی بهزیستی و تامین اجتماعی» در دستور کار قرار گرفت. مرکز رشد خوشه فناوری موسسه علمی کاربردی بهزیستی و تامین اجتماعی می تواند مورد توجه طیف های متعددی از جامعه قرار گیرد. از نقطه نظر ورودی منابع به موسسه باید گفت برخورداری از 34 رشته کاردانی و کارشناسی (رشته های تحصیلی سال 95) و با جمعیت دانشجویی بیش از 20 هزارنفری (تا نیم سال دوم سال تحصیلی 94-95) می تواند پشتوانه خوبی از حیث ارائه ایده های تازه و خلاقانه باشد و فضای نوآوری را در مرکز رشد خوشه فناوری ایجاد کند.


 به گفته رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی بهزیستی و تامین اجتماعی، در حال حاضر موسسه علمی کاربردی بهزیستی و تامین اجتماعی با سابقه بیش از 14 سال فعالیت دارای 37 مرکز آموزشی فعال (33 مرکز دولتی و 4 مرکز خصوصی) در سراسر کشور است.


وی همچنین از  اخذ مجوز راه اندازی نخستین مرکز رشد خوشه فناوری کشور در حوزه رفاه اجتماعی خبر داد و گفت: این مرکز نقطه عطف فعالیت های موسسه آموزش عالی علمی کاربردی بهزیستی و تامین اجتماعی به عنوان یک نهاد علمی و پژوهشی است که با رویکرد استقبال و حمایت از کارآفرینان خلاق در حوزه رفاه اجتماعی، صورت گرفت.  این مرکز می تواند میزبان گستره وسیعی از خدمات و صنایع از جمله خدمات بهزیستی، تامین اجتماعی، صنایع فناوری بنیان، نرم افزاری، تجارت الکترونیکی، زیستی، هنری، تولیدی، گردشگری و رسانه ای باشد.

نگین اضافه کرد: صاحبان ایده و طرح های نوآورانه در حوزه رفاه اجتماعی می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به دفتر مرکزی مرکز رشد واقع در خیابان جمال الدین اسدآبادی، نبش کوچه 25، پلاک 219 مراجعه کنند.


منبع:ISNA News Feed

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .