تبیان، دستیار زندگی
ست مدیر عامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم رضوی گفت: فضاهای زیارتی حرم امام رضا(ع) به نسبت پیش از انقلاب هفت برابر شده است. مهندس عزیزیان  با بیان این مطلب افزود: قبل از انقلاب تنها 30 هزار متر مربع فضای زیارتی در حرم مطهر ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فضاهای زیارتی حرم امام رضا ع افزایش چشمگیری داشته است

مدیر عامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم رضوی گفت: فضاهای زیارتی حرم امام رضا(ع) به نسبت پیش از انقلاب هفت برابر شده است.

مهندس عزیزیان  با بیان این مطلب افزود: قبل از انقلاب تنها 30 هزار متر مربع فضای زیارتی در حرم مطهر امام رضا (ع) وجود داشت كه امكان پذیرش 66 هزار نمازگزار را به صورت همزمان ایجاد می‌كرد. وی ادامه داد: درحال حاضر 213 هزار متر مربع فضای زیارتی مسقف و روباز در حرم رضوی وجود دارد كه امكان پذیرایی از 490 هزار نمازگزار را در این فضاها فراهم می‌كند. عزیزیان پیش بینی كرد: با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده تا پایان سال 85، این میزان فضا به 248 هزار متر مربع برسد. وی در ادامه به ایجاد صحن جامع رضوی با مساحت 117/5 هزار متر مربع اشاره كرد و گفت: این صحن گنجایش ‌هفتاد هزار نفر نمازگزار را دارد. عزیزیان خاطرنشان كرد: درحال حاضر حرم مطهر حضرت رضا (ع) دارای 9 صحن و 23 رواق است كه 6 صحن و 8 رواق آن بعد از اجرای طرح توسعه حریم حرم رضوی ساخته شده است. وی همچنین از نصب 12 دستگاه آسانسور، 22 دستگاه پله برقی و 2 دستگاه اتوواك به منظور دسترسی آسان و سریع زائران در حرم خبر داد. مدیر عامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم امام رضا (ع)، به ایجاد پاركینگ در زیر گذر حرم اشاره كرد و گفت: این پاركینگ‌ها دارای 113 هزار متر مربع زیربنا و گنجایش 2780 دستگاه اتومبیل است. عزیزیان ویژگی بناهای حرم مطهر امام رضا (ع) را زیبایی معماری در عین تاكید بر وجهه معنوی اماكن و استحكام بنا عنوان كرد و گفت: در ساخت حرم از همه هنرهای وابسته به معماری از جمله كاشیكاری، آینه‌كاری، گچبری، خطاطی، خاتم، منبت و معرق‌كاری بهره گرفته شده است.