تبیان، دستیار زندگی
کتاب «مدل آرامش در اخلاق اسلامی و معنویت های جدید» نوشته حسین باقری از سوی دفتر نشر معارف و دانشگاه معارف اسلامی منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب «مدل آرامش در اخلاق اسلامی و معنویت‌های جدید» منتشر شد

کتاب «مدل آرامش در اخلاق اسلامی و معنویت‌های جدید» نوشته حسین باقری از سوی دفتر نشر معارف و دانشگاه معارف اسلامی منتشر شد.

بخش کتاب و کتاب خوانی تبیان
title

کتاب «مدل آرامش در اخلاق اسلامی و معنویت‌های جدید» به تازگی منتشر شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است:

«آرامش و قرار درونی و روحی، هم؛ نیاز راستین و همیشگی انسان و هم، گمشده حقیقی او است؛ زیرا انسانی که از عوالم معنا (لاهوت، جبروت و ملکوت) به عالم ماده (ناسوت، طبیعت) در قوس نزول هبوط کرد و با هزاران مظاهر فریبنده و چالش‌های زندگی روبه‌رو و دچار غفلت، فراموشی و حرص و آزمندی شد و بیماری‌های اخلاقی و رذایل درونی مانند کبر، حسد، فزون‌طلبی و... نیز به او روی‌آورد، به سبب داشته‌های خویش مضطرب است که از دست ندهد و برای آن‌چه ندارد، در ناآرامی به سر می‌برد که چگونه به دست آورد و اگر الاهی‌اندیش، الاهی‌بینش و الاهی‌روش نباشد، یعنی دارای تفکّر دینی و جهان‌بینی اسلامی و وحیانی نباشد، نه به حکمت و قدرت الاهی ایمان می‌آورد و نه حافظ و نگهبان بودن خدا را باور می‌کند و خود یعنی خود خاکی، سُفلی و پنداری‌اش را اصالت داده و همه کاره روزگار می‌شناسد، و اگر چیزی را نداشت، اضطراب و حرص به دست آوردنش را در دل می‌پروراند و دچار فقر روحی و خلأ درونی می‌شود و آنگاه که چیزی را دارا شد، غصه و نگرانی از دست دادنش، آرامش خویش را به مخاطره انداخته و از دست می‌دهد و اگر مکتبی، مکتب رنج باشد و جهان را فقط با عنصر فقدان، عدم، زوال‌پذیری داشته‌ها و یأس‌پروری تفسیر کند و ریشه‌های رنج‌زایی و راه‌های رهایی از رنج را تنها با روش‌های «سلبی» محض نشان دهد؛ آن هم بدون این‌که تفسیرهای مثبت و راه‌‌کارهای عملی «ایجابی» را در مواجهه با دردها و رنج‌ها ارائه دهد و حتی آغاز و انجام انسان و جهان را منهای خدا بنگرد، راه چاره کامل و جامعی نیست.

مکتب «بودیسم» یا برخی از شبه عرفان‌ها و عرفان‌های مدرن و نوظهور که تنها راه چاره را در خلوت و خلسه‌های بدون هدف و تخدیر کننده یا رفتن به عوالم وهم و خیال به وسیله گیاهان دارویی توهم‌زا و روان‌گردان می‌دانند و نیز برخی به وسیله سحر، جادو، نوشیدن مشروبات الکلی، استفاده از مواد مخدر و... می‌کوشند، دردهای طاقت‌فرسای انسان مدرن و غرق در تکنولوژی و صنعت الکترونیک یا تحت ولایت تکنیک و نفسانیت را درمان کنند. همچنین می‌کوشند به کمک فال، تمرکز حواس، مراقبه‌های سطحی، تلقین‌های مصنوعی و موقتی و حتی ذکرهای بی‌معنا و مجهول که آدمی را از واقعیت‌ها و چالش‌های زندگی خارج می‌سازد، آرامش زودگذر و قشری را حاکم کنند؛ مانند عرفان‌های وین‌دایر، اشو، سای بابا، کریشنا مورتی، دالایی لاما و... که نه تنها راه چاره اصیل، حقیقی، واقعی، دائمی، معنادار، هدفدار، روشمند و جامع و کامل نیستند، بلکه تنها برای لحظاتی مفیدند تا آدمی را از تضادها و درگیری‌های روزمرّه زندگی خارج کنند. در حقیقت این شیوه‌ها، فرار از واقعیت، ضعیف کردن نیروهای خفت درونی، انرژی‌های ماورایی انسان و از کار انداختن قدرت روح انسان است؛ انسان که می‌تواند به وسیله تصعید تکاملی خود و قرار گرفتن در جاذبه کمال مطلق و ماوراء اندیشی و نیز با حقایق ملکوتی در همین عالم ماده، به آرامش و طمأنینه صادق، صائب و پایدار دست یابد؛ آرامشی که نیاز درون و غذای روح انسان است. بدون تردید، سراسیمگی، بی‌تابی، نگرانی و آشفتگی، دست‌آورد زمانه‌ای است که انسان امروزین خود خالق و صانع آن بوده است.

انسان تشنه آرامش با تلاطم در جریان های موجود معنوی و عرفان‌های کاذب، علی رغم تلاش بی وقفه به ساحل آرامش نخواهد رسید. علت این کاستی رها کردن دین و آموزه‌های وحیانی به عنوان اصیل ترین منبع آرامش بخش انسان است. مکتب حیات بخش اسلام، انسان را منور به نور فطرت دانسته و آرامش حقیقی را در پناه ذات الهی قابل تحصیل می‌داند. از این رو ضرورت طرح الگوی آرامش از منظر آیات و روایات، به عنوان یگانه راه ایمن در کسب این اصل حیاتی آشکار می‌شود. بر همین اساس در این کتاب تلاش شده است تا مدل پیشنهادی برای رسیدن به آرامش مبتنی بر آیات و روایات اسلامی باشد.»

نویسنده در  کتاب «مدل آرامش در اخلاق اسلامی و معنویت‌های جدید» سعی کرده‌ است با روش مقایسه‌ای نخست بدیل‌ها و الگوهای مکاتب دیگر به‌ویژه معنویت‌های نو پدید را نقد و بررسی و در نهایت مدلی پیشنهادی از آرامش مبتنی بر آیات و روایات اسلامی ارائه کند. بر این اساس ایشان مباحث را در هفت فصل با عناوین: 1. آرامش در روان‌شناسی و مفاهیم متقابل، 2. کلیات معنویت‌های جدید، 3. آرامش در معنویت‌های جدید، 4. آرامش در اخلاق اسلامی، 5. عوامل ایجاد آرامش، 6 . موانع بقای آرامش، 7. مقایسه و ارائه مدل، بررسی و مدل پیشنهادی آرامش از منظر اخلاق اسلامی را همراه با راهکارهای رسیدن به آن ارائه کرده است.

این تحقیق زیر نظر سه تن از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در این حوزه نوشته است: حجج اسلام والمسلمین محمدتقی فعالی، احمدحسین شریفی و مسعود آذربایجانی.

چاپ اول «مدل آرامش در اخلاق اسلامی و معنویت‌های جدید» در 360 صفحه، قطع وزیری، تیراژ 1000 نسخه و قیمت 15هزار500 تومان عرضه شده است.

برای تهیه کتاب «مدل آرامش در اخلاق اسلامی و معنویت‌های جدید» و دیگر محصولات دفتر نشر معارف می ‏توان از طریق سایت پاتوق کتاب: ketabroom.ir یا دفتر مرکزی نشر معارف قم (02537740004) یا از طریق فروشگاه‌های پاتوق کتاب اقدام کرد.


منبع: خبرگزاری فارس

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .