تبیان، دستیار زندگی
چهاردهمین نشست کمیته مشورتی گردشگری در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد. همچنین باغ موزه دفاع مقدس در نهمین جایزه جهانی تهران سازمان پژوهشی برتر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باغ موزه مفهومی تهران

چهاردهمین نشست کمیته مشورتی گردشگری در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد. همچنین باغ موزه دفاع مقدس در نهمین جایزه جهانی تهران سازمان پژوهشی برتر شد.

بخش فرهنگ پایداری تبیان
پژوهش

گردشگری در باغ موزه دفاع مقدس

چهاردهمین نشست کمیته مشورتی گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با حضور اعضاء و به میزبانی باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت برگزار شد.
در ابتدای جلسه سردار جواد خضرایی مشاور شهردار تهران و مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس با اشاره به جاذبه های گردشگری باغ موزه دفاع مقدس به عنوان یک موزه مفهومی گفت: مردم ما جنگ و ماهوی جنگ آشنا هستند اما بیش از آنکه به جنگ و بخش های تاکتیکی آن بپردازیم بایستی به الهامات و کارکردهای اخلاقی دوران دفاع مقدس به عنوان یک میراث معنوی بزرگ بپردازیم.
وی افزود: دفاع مقدس برای آن مقدس نامیده می شود که مملو از امور تربیتی و اخلاقی است که توسط رزمندگان دوران دفاع مقدس متبلور شد و جنگ تحمیلی را فراتر از یک واقعه تاریخی تبدیل کرد.
مشاور شهردار تهران تأکید کرد: امروز باید این جریان عظیم فرهنگی در جامعه تعمیق یافته و در بخش های مختلف جامعه استمرار پیدا کند.
مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس بیان داشت: مجموعه باغ موزه دفاع مقدس با استفاده از فناوری های روز دنیا در قالب هشت تالار و با حضور راویان دوره دیده و مسلط به زبانهای انگلیسی، فرانسه و عربی این آمادگی را دارد تا با همکاری بخش های مختلف حوزه گردشگری نه تنها میزبان علاقمندان ایرانی که میزبان گردشگران خارجی باشد که این امر مستلزم برنامه ریزی و همکاری نزدیک تر حوزه های مرتبط با گردشگری و باغ موزه دفاع مقدس است.

مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس با اشاره به جاذبه های گردشگری باغ موزه دفاع مقدس به عنوان یک موزه مفهومی گفت: مردم ما جنگ و ماهوی جنگ آشنا هستند اما بیش از آنکه به جنگ و بخش های تاکتیکی آن بپردازیم بایستی به الهامات و کارکردهای اخلاقی دوران دفاع مقدس به عنوان یک میراث معنوی بزرگ بپردازیم

در ادامه مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به ظرفیت های معنوی در حوزه دفاع مقدس گفت: موزه دفاع مقدس می تواند بیان کننده بخشی از تاریخ معنوی این سرزمین را معرفی کند.
رحمانی موحد افزود: امروز مسئولیت داریم که پاسدار این دستاورد معنوی بزرگ باشیم که از گستردگی، جامعیت و تأثیر گزاری بالایی برخوردار است و باید آن را به عنوان بخشی از میراث معنوی و ناملموس کشور به جهانیان معرفی شود.
وی تصریح کرد: در حوزه گردشگری باید این سرمایه در اختیار راهنمایان و تورگردانان به عنوان ارکان پیام رسانی حوزه گردشگری قرار بگیرد تا بتوانیم به خوبی از این ظرفیت معنوی استفاده کنیم.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان داشت: باید چارچوب های قطعی و سازمانی را در این بخش ایجاد کنیم و سرفصل هایی را که راهنمایان در این بخش نیاز دارند در اختیار آنان قرار بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: باید دین خود را به آنانی که باعث امنیت و سربلندی امروز ما شدند ادا نماییم و حوزه گردشگری آمادگی کامل دارد تا با تعامل با باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت این وظیفه خطیر را انجام دهد.
در ادامه جلسه حجت الاسلام و المسلمین سید حسین شاهمرادی دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت: فرهنگ مقوله دستوری و بخش نامه ای نیست بلکه فرهنگ از مقوله باور است و مهمان نوازی یکی از شاخصه های بزرگ فرهنگی و سوغات اخلاقی ایرانیان است.
وی افزود: بخش گردشگری در پیشانی مهمان نوازی فرهنگ ایرانی قرار دارد و باید از این فرهنگ محافظت کرد.
در پایان جلسه اعضاء نقطه نظرات خود را بیان کرده و به بحث و تبادل نظر پرداختند.

سازمان پژوهشی برتر

در آیین اختتامیه نهمین جشنواره بین المللی برترین های پژوهش و نوآوری و سومین اجلاس علمی مدیریت شهری (جایزه جهانی تهران) باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت سازمان پژوهشی برتر شد.
در این آیین؛ باغ موزه دفاع مقدس به دلیل فعالیت های بنیادی و تحقیق و پژوهش در ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت و حضور ارزنده در نمایشگاه «آثار پژوهشی حوزه مدیریت شهری» شایسته تقدیر شناخته و تندیس جشنواره و لوح یادبود این جشنواره به سردار جواد خضرایی مدیرعامل موزه دفاع مقدس اهدا شد.
گفتنی است هم زمان با این جشنواره که 21 و 22 آذرماه در برج میلاد تهران برگزار شد باغ موزه دفاع مقدس با آثار پژوهشی خود در نمایشگاه «آثار پژوهشی حوزه مدیریت شهری» که در حاشیه این جشنواره برگزار شد حضوری فعال داشت.


منبع: روابط عمومی باغ موزه دفاع مقدس