تبیان، دستیار زندگی
دی  آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید در دیدار گروهی از دانشجویان دانشگاه عوم حدیث با انتقاد از در حاشیه قرار گرفتن علوم حدیث، با بیان برخی آسیب‌های علوم عقلی گفتند: چنانچه بخواهیم با معارف الهی آشنا شویم، نخست ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله صافی گلپایگانی از در حاشیه قرار گرفتن علوم حدی

آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید در دیدار گروهی از دانشجویان دانشگاه عوم حدیث با انتقاد از در حاشیه قرار گرفتن علوم حدیث، با بیان برخی آسیب‌های علوم عقلی گفتند: چنانچه بخواهیم با معارف الهی آشنا شویم، نخست باید حدیث و علوم آن را بشناسیم.

ایشان با اشاره به تاریخ نقل حدیث گفتند: شیعیان از همان آغاز با حدیث مرتبط بودند. امیر المؤمنین ـ ع ـ و اصحاب آن حضرت، احادیث و سخنان پیامبر اسلام ـ ص ـ را نقل می‌كردند. بر خلاف اهل تسنن كه مخالفت‌هایی با علم حدیث داشتند و اگر كسی روایتی نقل می‌كرد با او به شدت برخورد می‌شد تا به این وسیله از انتشار احادیثی كه مرتبط با امیر المؤمنین ـ ع ـ بود جلوگیری كنند. حتی در زمان حیات پر بركت پیامبر اكرم ـ ص ـ هنگامی كه ایشان برای جلوگیری از گمراهی مسلمانان قصد وصیت داشتند، آنها اجازه نداند و گفتند: «حسبنا كتاب الله»! اما پس از مدتی دیدند بدون حدیث نمی‌شود اسلام را پیش برد و بر مردم عرضه كرد و تنها به قرآن كه مشتمل بر كلیات است نمی‌توان اكتفا كرد. از این رو به حدیث رو آوردند؛ هرچند باز هم با راویان نامعتبر.
آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به جایگاه بلند حدیث در اندیشه تشیع و اهتمام شیعیان به فراگیری رهنمودهای معصومین ـ ع ـ افزودند: دانشگاهی كه زیرنظر شاگردان مكتب اهل بیت ـ ع ـ و نامتأثر از دیگران باشد، ارزشمند و دارای اهمیت است. اما مهم‌تر از همه، ارتباط مستقیم علم و عمل دانشجویان این علوم است. باید اعمال و رفتارشان با عنوانی كه روی آنهاست سازگار باشد. آنها باید اخلاق و سیره اهل بیت ـ ع ـ را داشته باشند.
خاطر نشان می‌شود در آغاز این دیدار، یكی از مسئولان دانشگاه علوم حدیث نكاتی را درباره فعالیت‌های این دانشگاه و گزارشی از عملكرد آن ارائه كرد.رسا