تبیان، دستیار زندگی
منوچهر اکبرلو از زیر چاپ رفتن کتاب «زندگی و آثار جبار باغچه بان» به قلم گروهی از فعالان فرهنگی و همچنین برگزاری بزرگداشتی برای او خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب و بزرگداشتی برای جبار باغچه‌بان

منوچهر اکبرلو از زیر چاپ رفتن کتاب «زندگی و آثار جبار باغچه‌بان» به قلم گروهی از فعالان فرهنگی و همچنین برگزاری بزرگداشتی برای او خبر داد.

بخش کتاب و کتاب خوانی تبیان

title

این کتاب که قرار است با همت بنیاد نمایش کودک منتشر شود با مقدمه‌ای از این بنیاد همراه خواهد بود. زندگی‌نامه باغچه‌بان به قلم  منوچهر اکبرلو همراه با مقاله «جبار باغچه‌بان؛ بنیان‌گذار نخستین‌های نمایش کودک در ایران» نوشته داوود کیانیان بخش‌هایی از این کتاب هستند.

خانم خزوک، مجادله دو پری، گرگ و چوپان، شیر باغبان، پیر و ترب، شنگل و منگل، مقاله تئاتر کودک در ایران، از نخستین حرکت‌ها تا نخستین نمایشنامه با کوشش نیاز اسماعیل‌پور، مقاله جبار باغچه‌بان و نمایش خلاق با همت مژگان وثوقی به انضمام تصویر از دیگر بخش‌های این کتاب هستند که قرار است در انتشارات نمایش راهی بازار شود.

به گفته اکبرلو، همچنین شب استاد جبار باغچه‌بان به عنوان اولین هنرمند تئاتر کودک و نوجوان در ایران، شامگاه ۲۵ آذرماه در تالار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان برگزار می‌شود. در این مراسم که در آستانه صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان ایران برپا می‌شود، خانواده زنده‌یاد جبار باغچه‌بان و دختر او حضور دارند. خوانش آثار باغچه‌بان، رونمایی از کتاب معرفی او و برپایی سمینار پژوهشی تئاتر کودک و نوجوان از جمله برنامه‌های این مراسم است که با همکاری بنیاد نمایش کودک برگزار می‌شود. همچنین در این مراسم از چند چهره باسابقه تئاتر کودک و نوجوان تقدیر خواهد شد و مقالات برگزیده تئاتر کودک و نوجوان معرفی خواهند شد. در این برنامه نشان استاد جبار باغچه‌بان از سوی بنیاد نمایش کودک  به چهره‌های فعال این عرصه اهدا می‌شود. ۱۲ آذرماه نیز اعضای بنیاد نمایش کودک و انجمن تئاتر کودک و نوجوان با حضور در آرامگاه وی  واقع در چشمه‌علی شهرری، به او ادای احترام کردند.

جبار باغچه‌بان نخستین چهره فرهنگی ایران است که سال ۱۲۹۸ اولین نمایش  کودک را در کودکستانی در تبریز اجرا کرد و جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در آستانه صدسالگی این رویداد، شبی را به نام این هنرمند و با گرامی‌داشت یاد و خاطره او برگزار می‌کند.

کتاب «مجموعه مقالات همایش به استقبال  صدسالگی  تئاتر کودک در ایران» از دیگر آثار منوچهر اکبرلوست که قرار است زیر نظر بنیاد نمایش  کودک توسط انتشارات نمایش راهی بازار شود. این کتاب هم‌اکنون در  حال  انتخاب و تدوین است و چنان‌که مولفش می‌گوید سمینار آن به صورت حضوری پس از جشنواره  بین‌المللی تئاتر کودک همدان، در  تهران برگزار و کتابش منتشر  می‌شود.

«دایره‌المعارف سینما برای کودکان» نیز در زمره کارهای گروهی اکبرلوست که با سرپرستی علی کاشفی خوانساری قرار است در انتشارات محراب قلم راهی بازار شود.

علی کاشفی خوانساری، منوچهر اکبرلو و شبنم میرزین‌العابدین از نویسندگان این مجموعه هستند که قرار است در نمایشگاه کتاب سال بعد عرضه شود.


منبع: ایسنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .