تبیان، دستیار زندگی
استفاده از لباس های دست دوم سلامتی افراد را به خطر می اندازد و احتمال ابتلا به انواع بیماری های پوستی، انگلی ، قارچی و عفونی را افزایش می دهد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لباس های دست دوم بیماری زایند

استفاده از لباس های دست دوم سلامتی افراد را به خطر می اندازد و احتمال ابتلا به انواع بیماری های پوستی، انگلی ، قارچی و عفونی را افزایش می دهد. در این مطلب به برخی از بیماری هایی که از طریق پوشیدن لباس دست دوم به افراد منتقل می شوند، اشاره می کنیم.

فرآوری : نیره ولدخانی - بخش سلامت تبیان
لباس دست دوم

حسین علی نوروزی ، رئیس گروه بهداشت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی همدان در این باره می گوید:

«پوشاک دست دوم از لحاظ بهداشتی دارای آلودگی است و استفاده از آن ها برای افراد، مشکلات سلامتی به دنبال دارد و موجب ایجاد بیماری پوستی می شود.

استفاده از این پوشاک علاوه بر به خطر انداختن سلامت افراد، هزینه های درمانی سنگینی را به خانواده ها تحمیل می کند.

از طرف دیگر ممکن است فردی به هر دلیلی دچار بیماری های عفونی یا پوستی باشد که لباس و پوشاکش به دلیل تماس مستقیم با بدن، یکی از عوامل انتقال بیماری به دیگران است.

شستن، جوشاندن و اتو کردن لباس موجب از بین رفتن تمام میکروب ها نمی شود و بسیاری از میکروب ها این مراحل را تحمل می کنند.

نه تنها ممکن است بیماری های عفونی از طریق این لباس ها سرایت کنند، بلکه موادی که در ضدعفونی کردن این لباس ها بکار می روند، به دلیل استاندارد نبودن یا استفاده بیش از حد، باعث بروز حساسیت و بیماری های پوستی می شوند.

دکتر حسن صیرفی ، متخصص بیماری های پوست و مو نیز درباره استفاده از لباس های دست دوم هشدار داد و گفت:

«در ساخت این لباس ها از مواد و ترکیبات شیمیایی خاصی استفاده می شود. همچنین برخی مواد شیمیایی که برای بازسازی این لباس ها به کار می روند تا ظاهر زیباتری برای لباس های ایجاد کنند، ممکن است به بروز آلرژی ها و حساسیت های پوستی منجر شوند.

مهم ترین بیماری پوستی که ممکن است از طریق پرو لباس منتقل شود، اگزما است که همراه با بثورات پوستی خارش دار و کهیر بروز پیدا می کند

این لباس ها به ویژه در نواحی چین های پوستی به علت تعریق بیشتر و حل شدن مواد شیمیایی در عرق بدن باعث بروز حساسیت ، قرمزی و خارش پوستی می شود.

استفاده از این لباس ها همچنین خطر انتقال بیماری های عفونی به ویژه عفونت های قارچی و میکروبی را نیز در پی دارد.

لباس های نو حداقل استانداردهای لازم را از لحاظ ترکیبات شیمیایی و رنگ های به کار رفته رعایت می کنند و افراد باید از خریدن لباس های دست دوم اجتناب کنند.»

بیماری های پوستی

شهلا نوروزی ، متخصص پوست می گوید: برخی بیماری های خاص پوستی از طریق لباس های پرو شده و یا دست دوم قابل انتقال است.

بیماری ها پوستی که ممکن است از طریق پرو لباس منتقل شوند به دسته های مختلف تقسیم می شوند که مهم ترین آن ها اگزما است که همراه با بثورات پوستی خارش دار و کهیر بروز پیدا می کند.

بیماری های عفونی

مهم ترین بیماری عفونی باکتریایی که از طریق لباس های دست دوم و پروشده منتقل می شود، عفونت زرد زخم است که علائم آن تب و لرز، درد در محل زخم است و در صورت عدم رسیدگی، زخم ها گسترش پیدا می کند و ضایعات پوستی در سایر اعضای بدن ایجاد می شود.

بیماری ها مقاربتی از دیگر عفونت های باکتریایی است که ممکن است از طریق پرو لباس ها منتقل شود. بیماری های مقاربتی طیف گسترده ای از بیماری ها را شامل می شود.

زگیل های پوستی مانند زگیل های تناسلی یکی از بیماری های  شایع است که احتمال دارد بر اثر استفاده از لباس های زیر پرو شده منتقل شود. درمان این نوع زگیل ها بسیار سخت است. بنابراین توصیه می شود اجازه پرو لباس زیر به مشتریان داده نشود.

شپش موی سر

بیماری های انگلی

بیماری های انگلی دسته دیگر بیماری هایی است که از طریق لباس های دست دوم و یا پرو لباس منتقل می شود. یکی از بیماری ها شایع انگلی، گال (جرب) است که می تواند از طریق پرو لباس و مایوهای شنا منتقل شود. این بیماری می تواند به تمام افراد خانواده منتقل شود. بنابراین درمان آن نیز سخت است.

علائم بیماری گال التهاب خارش دار است که شب ها شدت پیدا می کند و بیمار نمی تواند آن را تحمل کند. طول بیماری از شروع آن هفت تا ده روز است و تمام افراد خانواده باید درمان شوند.

بیماری انگلی شایع دیگر که از طریق لباس های آلوده قابل انتقال است، شپش (پدیکولوزیس) است. شپش سر از طریق روسری، شال و... آلوده منتقل می شود و شپش تنه نیز از طریق لباس های آلوده و تماس آن با پوست قابل انتقال است. درمان پدیکولوزیس تنه بسیار سخت است.

بیماری های قارچی

بیماری های قارچی از دیگر بیماری هایی است که از طریق لباس های دست دوم و چندین بار پرو شده منتقل می شود. بیماری های قارچی نیز می تواند از طریق پوست و لباس های آلوده منتقل شود و بیشتر در ناحیه دستگاه تناسلی ایجاد می شود و درمان آن ها سخت است. هم چنین قارچ  نیز ممکن است با استفاده از روسری، کلاه و شال آلوده منتقل شود.

شپش سر از طریق روسری، شال و... آلوده منتقل می شود

قارچ  کف پا، ناخن و انگشتان پای افراد بیمارمی تواند از طریق کفش آلوده منتقل شود.

به عنوان نمونه در استخرها استفاده از دمپایی آلوده می تواند سبب ابتلا افراد به قارچ پا شود.

توصیه های قبل از استفاده

اول از همه بهتر است از لباس های دست دوم استفاده نشود.

ولی در صورت استفاده ناچاری از لباس های دست دوم، ابتدا باید آن ها را در آب جوش با دمای 60 درجه سانتی گراد با مواد تمیز کننده شست (با دست یا ماشین لباسشویی).

سپس جلوی نور آفتاب خشک نمود. در آخر هم اتو کرد.


منابع:
ایسنا
باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه خبر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.