تبیان، دستیار زندگی
ها  آیت الله مكارم شیرازی چهارشنبه در دیدار گروهی از نخبگان مركز جهانی علوم اسلامی با اشاره به بالا بودن اعزام طلاب خارجی به داخل كشور و حساسیت‌های كشورهای مختلف، راه‌اندازی و ایجاد حوزه‌های علیمه را در سراسر جهان خواست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله مكارم شیرازی بر تاسیس حوزه های علمیه در كشورها

آیت الله مكارم شیرازی چهارشنبه در دیدار گروهی از نخبگان مركز جهانی علوم اسلامی با اشاره به بالا بودن اعزام طلاب خارجی به داخل كشور و حساسیت‌های كشورهای مختلف، راه‌اندازی و ایجاد حوزه‌های علیمه را در سراسر جهان خواستار شدند.
 ایشان خطاب به طلاب خارجی فرمودند: در عصر و زمان ما گوش شنوا برای دریافت تعالیم اسلام زیاد است. عده‌ای وجود دارند كه تنها به دنبال كسب دانسته‌ها هستند، اماعده‌ای دیگر اگر حقیقتی را یافتند می‌پذیرند. اگر درجهان تقاضایی برای یافتن حقیقت باشد باید ما هم عرضه كنیم. اگر از این فرصت استفاده نكنیم و فرصت از دست برود، روز قیامت پاسخ‌گوی خدا نخواهیم بود. ممكن است دیگران از این فرصت پیش آمده استفاده كنند و با اطلاعات نادرست، مانع پیشرفت اسلام در جهان شوند.
 آیت الله مكارم شیرازی در ادامه با اشاره به حضور طلاب خارجی در جمهوری اسلامی ایران تاكید كردند: ما نباید منتظر باشیم برای پرورش مبلغ از خارج كشور افرادی به مركز جهانی علوم اسلامی بیایند. چون هم هزینه درپی دارد و هم برخی از دولت‌ها به این سفرها حساسیت نشان می دهند. ملسمانان باید در كشور خودشان حوزه‌های علمیه تاسیس كنند. زیرا هزینه كمتری در بر خواهد داشت و حساسیت‌های دولت‌ها را در پی نخواهد داشت.
ایشان عمل مسلمانان را بهترین تبلیغ برای اسلام بر شمردند و توضیح دادند:‌ ما می توانیم اسلام را با عمل خود در جهان گسترش دهیم. اگر برنامه‌های عملی ما نشان دهد باورمند به این مبانی هستیم تاثیر بیشتری دارد.
این مرجع تقلید افزوند: در تاریخ ثبت نشده كه پای یك سرباز اسلامی به كشورهای شرق آسیا رسیده باشد، ولی با سفر تاجران مسلمان و رعایت اصول تجارت اسلامی، بومیان این كشورها به میزان فراوان به اسلام گرایش پیدا كردند. به گونه‌ای كه امروزه كشور اندونزی بزرگ‌ترین كشور اسلامی شده است.
ایشان با دعوت از مسلمانان جهان به صبر و استقامت در برابر مشكلات و سختی‌های ناشی از ترفندهای استكبار جهانی گفتند: پیامبر اسلام (ص) دارای دشمنان خون‌خوار ، جانی و متعصب فراوانی بودند، ولی ایشان مقاومت كردند. همه كارهای رسول مكرم اسلام(ص) هم معجزه نبود. كارهای آن بزرگوار از روی مقاومت، تدبیر و شجاعت بود و هیچ گاه حالت انفعالی پیدا نكردند. هر كه حالت انفعالی پیدا كند محكوم به شكست است.
آیت الله مكارم شیرازی با بیان این كه مركز جهانی علوم اسلامی به بركت انقلاب اسلامی توانسته است طلابی را از سراسر جهان مورد تعلیم قرار دهد، گفتند: این راه را امام راحل (ره) و شهدا با خون خود برای ما به وجود آوردند. اگر رژیم سابق ادامه داشت و از بین نمی رفت، این موفقیت‌ها پدید نمی‌آمد  رسا