تبیان، دستیار زندگی
پیش نویس طرح قانون جامع روابط عمومی توسط «خانه روابط عمومی ایران» طی مراسمی با حضور اعضاء هیات موسس خانه به رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارائه شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارائه پیش‌نویس طرح قانون جامع روابط عمومی به مجلس

پیش‌نویس طرح قانون جامع روابط عمومی توسط «خانه روابط عمومی ایران» طی مراسمی با حضور اعضاء هیات موسس خانه به رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

هومن بهلولی- روابط عمومی

روابط عمومی

به گزارش  روابط عمومی، حجت‌الاسلام نصراله پژمان‌فر در مراسم تحویل پیش‌نویس طرح قانون جامع روابط عمومی ایران که در محل مجلس شورای اسلامی انجام شد، گفت: بدون تردید وجود روابط عمومی، یک فرصت ارزشمند برای دستگاه‌های کشور است تا بتوانند از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های آن نهایت استفاده را ببرند. روابط عمومی‌ها می‌توانند انتظارات سازمان‌ها و مردم را به‌روز کرده و موجبات رشد خدمات و رضایتمندی را فراهم کنند .

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وجود قانون به تنهایی مشکلات را رفع نخواهد کرد، بر ضرورت دایر شدن دوره دکتری روابط عمومی در کشور تاکید و گفت: قانون در کنار ارتقای سطح دانش، آگاهی و رفتاردرست است که تاثیرگذار خواهد بود. ارتقای  سطح علمی و تخصصی دانش روابط عمومی در کشور ضرورت دارد .

پژمان‌فر، توسعه اخلاق ارتباطی را در جامعه ضروری دانست و بر تقویت نهاد روابط عمومی در ذیل حوزه فرهنگ تاکید کرد و گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، از هر اقدامی که به تعالی و کارآمدی روابط عمومی در کشور کمک کند، حمایت می‌کند. تهیه و تدوین این قانون یک واجب فراموش شده بود و کمیسیون حاضر است آن را به عنوان طرح در مجلس مطرح کند یا پیگیری کند تا از طریق دولت به عنوان لایحه آورده شود .

جواد قاسمی، رییس هیات موسس خانه روابط عمومی نیز در این مراسم گفت: تصویب قانون روابط عمومی به نفع مجلس هم خواهد بود و کمک شایانی به توسعه نظام ارتباطی بین نمایندگان مجلس و مردم خواهد کرد .

هوشمند سفیدی، دبیر و سخنگوی خانه روابط عمومی ایران نیز در این مراسم، تدوین و ارائه پیش طرح قانون روابط عمومی به مجلس شورای اسلامی را نقطه عطفی در تاریخ روابط عمومی کشور دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران، نخستین کشوری خواهد بود که صاحب قانون روابط عمومی خواهد شد .

سفیدی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۵۲ تا کنون ۹ بخشنامه، آیین نامه، مصوبه و ابلاغیه در زمینه قانومندسازی و پیشبرد اهداف جایگاه واهداف روابط عمومی در کشور ابلاغ شده است، ناکارآمدی آن‌ها را دلیلی برای تصویب قانون روابط عمومی دانست و گفت: امروز ایران اسلامی، پیش از هر زمان دیگری به یک نهاد توانمند روابط عمومی نیاز دارد تا بتواند کارکردهای کلان چون رضایتمندی مردمی، توسعه ارتباطات اخلاقی در جامعه، اطلاع رسانی به مردم، دریافت بازخورد از عملکرد دولت و جلب مشارکت عمومی در امور مختلف را انجام دهد .

دبیر «خانه روابط عمومی ایران» افزود: ناکارآمدی روابط عمومی‌ها در کشور به ضعف نظام بازخورد، ناکارآمدی در تبیین مشکلات و محدودیت برای مردم، افزایش انتظارات و خواسته‌های مردمی و بعضا توسعه نارضایتی‌ها منجر شده است .

او با انتقاد از ادغام روابط‌عمومی‌ها در حوزه ریاست در استانداری‌ها و بعضی از سازمان‌ها، خواستار رفع مشکل اعتباری و بودجه‌ای روابط عمومی و مهیا سازی شرایط برای نقش‌آفرینی شایسته روابط عمومی در کشور شد .

سفیدی همچنین ضمن تشریح پیش‌نویس قانون روابط عمومی، آن را دارای ۱۴ فصل و ۲۱ ماده قانونی دانست که به مسائل مختلف روابط عمومی از قبیل عنوان، سطح تشکیلاتی، وضعیت بودجه، جایگاه، نظام حقوقی واخلاقی، نظام تخصصی وصنفی، تولید علم وتوسعه تحصیلات تکمیلی، روشن شدن وضعیت متولی، توجه به بخش خصوصی و ...توجه شده است .‌

همچنین، زارعیان نایب رییس هیات موسس خانه روابط عمومی ایران نیز تصویب قانون را راه‌گشای توسعه و ارتقای روابط عمومی‌ها در کشور دانست و گفت: تا کنون آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های ابلاغی به سازمان‌ها درخصوص روابط عمومی نتوانسته‌اند ضمانت اجرایی لازم را داشته باشد .

علی فروزفر، عضو هیات موسس خانه نیز با اشاره به ضرورت‌های تهیه قانون روابط عمومی گفت: اصلاح برداشت و تصور از روابط عمومی، وحدت رویه، تقویت شایسته‌سالاری، توسعه تشکل‌های روابط عمومی و نهادینه کردن اخلاق از دیگر منافع سودمند قانون روابط عمومی است .

سید شهاب سید حسینی، عضو هیات موسس خانه و رییس انجمن متخصصان روابط عمومی هم وجود ناهمگونی در ساختار و شرح وظایف روابط عمومی را از نبود قانون جامع روابط عمومی در کشور عنوان کرد و گفت: با تصویب این قانون، زیرساخت‌ها حرکت علمی و اجرایی روابط عمومی در کشور فراهم خواهد شد .

دکتر محمد رضا کریمی، دیگر عضوهیات موسس خانه روابط عمومی ایران با انتقاد از نبود شایسته‌سالاری در روابط عمومی گفت: امیدواریم با تصویب این قانون ضابطه جایگزین رابطه در عزل و نصب مدیریت‌های روابط عمومی در کشور شود .

ناصر لقایی، پیشکسوت روابط عمومی نیز طی سخنانی بر ضرورت تدوین قانون روابط عمومی برای پرهیز از نوسانات و رویه‌های غلط در برخورد با روابط عمومی تاکید کرد .

سماعیل رحمانی، رییس هیات موسس خانه روابط عمومی استان زنجان در این مراسم تهیه قانون روابط عمومی راهکاری برای جلوگیری از برخورد سلیقه‌ای مدیران ارشد سازمان‌های روابط عمومی دانست و گفت: نظام‌مند شدن پاسخگویی روابط عمومی و بهره‌مندی از الگوی شایسته‌سالاری در این حوزه از دیگر مزایای تصویب و اجرای این قانون خواهد بود .

در پایان این مراسم پیش‌نویس طرح قانون جامع روابط عمومی به رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ارائه شد .