تبیان، دستیار زندگی
نفخ شکم یکی از مشکلات رایج گوارشی است و خیلی از افراد تصور می کنند علت آن فقط مصرف برخی مواد غذایی نفاخ است؛ اما عوامل دیگری نیز در بروز این مشکل گوارشی دخالت دارند که در ادامه به آن ها می پردازیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا زیاد نفخ می کنید؟

نفخ شکم یکی از مشکلات رایج گوارشی است و خیلی از افراد تصور می کنند علت آن فقط مصرف برخی مواد غذایی نفاخ است؛ اما عوامل دیگری نیز در بروز این مشکل گوارشی دخالت دارند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

مریم مرادیان نیری - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
نفخ

امکان دارد برخی افراد بعد از مصرف غذا احساس ناراحتی در شکم داشته باشند. نفخ شکم یکی از مشکلات رایج گوارشی است و خیلی از افراد تصور می کنند علت آن فقط مصرف برخی مواد غذایی نفاخ است؛ اما عوامل دیگری نیز در بروز این مشکل گوارشی دخالت دارند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

نفخ

هر فردی در هر سن و سالی دچار نفخ می شود. اما این مشکل در خانم ها بیشتر رواج دارد. در این صورت فرد در شکم خود احساس ورم و در روده احساس گاز می کند. این گاز از تخمیر مواد غذایی مصرفی و همچنین از غذایی که حین مصرف غذا بلعیده می شود ناشی می شود.

علل نفخ

تکثیر مخمرها در روده
نفخ شکم ممکن است از تکثیر مخمرها ناشی شود که در نتیجه استفاده طولانی آنتی بیوتیک ها است. آنتی بیوتیک ها فلور روده را از بین می برند و مخمرها مواد غذایی را تخمیر کرده و نفخ ایجاد می کنند.

عدم تحمل مواد غذایی

غذا نخوردن در ساعات مشخص و منظم باعث زیاده روی در مصرف می شود به این ترتیب نیز گوارش و متابولیسم تحت تأثیر قرار می گیرد. در نتیجه شکم به دلیل زیاده روی نفخ می کند

عدم تحمل مواد غذایی واکنش بدن نسبت به برخی مواد غذایی است و با آلرژی ها فرق دارد. عدم تحمل مواد غذایی از مشکلات ایمنی ناشی می شود و باعث تحریک مخاط روده شده و نفخ شکم ایجاد می کند.

ترکیب نامناسب مواد غذایی
مصرف برخی مواد غذایی به صورت یکجا و درهم می تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند نفخ شود. ترکیب نامناسب مواد غذایی، روند هضم غذا را کند کرده و احتمال نفخ و سوءهاضمه را افزایش می دهد.

غذا خوردن در ساعات نامنظم
غذا نخوردن در ساعات مشخص و منظم باعث زیاده روی در مصرف می شود به این ترتیب نیز گوارش و متابولیسم تحت تأثیر قرار می گیرد. در نتیجه شکم به دلیل زیاده روی نفخ می کند.

کمبود آنزیم های گوارشی
آنزیم های گوارشی از طریق پانکراس ترشح می شوند و برای تجزیه مواد غذایی و جذب آن ها توسط بدن به کار می روند. در برخی موارد بدن نمی تواند به اندازه کافی آنزیم گوارشی تولید کند و این مسئله باعث نفخ، درد، سوءهاضمه و یبوست می شود.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.