تبیان، دستیار زندگی
اگر آمریکا تحریم های جدید را علیه ایران اعمال کند، ما به آمریکا پاسخ شوكه كننده اى خواهیم داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاسخ شوکه کننده ایران به آمریکا

اگر آمریکا تحریم های جدید را علیه ایران اعمال کند، ما به آمریکا پاسخ شوكه كننده اى خواهیم داد.

فرآوری: آزاده مرنی -بخش سیاست تبیان

برجام،نقض برجام،تحریم،تمدید تحریم،رهبر،صالحی،مذاکرات هسته ای،توافق هسته ای،ترامپ،اوباما

طی چند روز اخیر و با تصویب تمدید 10 ساله تحریم های آمریکا علیه ایران، دولتمردان ایرانی واکنش های قاطعانه ای را نشان داده اند. جمهوری اسلامی ایران بی تردید در برابر آمریکایی ها و مصوبات خصمانه ی کنگره، اقداماتی را انجام خواهد داد که شاید به ذهن آمریکایی هم نرسد.
دیپلمات های ایالات متحده تصور می کنند که ایران باز هم زیر فشار تحریم ها قرار خواهد گرفت، در حالی که بنا به سخنان مسئولان نظام و به علت پای بندی عملیاتی و همه جانبه ایران اسلامی به مفاد توافق نامه هسته ای، چنین هدف شومی هرگز تحقق نخواهد یافت و ما در برابر این ظلم بزرگ تمام قد می ایستیم.
از روزی که کنگره ی آمریکا طرح تمدید تحریم ها را تصویب کرد، مسئولان و دیپلمات های ما با جلسات اضطراری و نشست های فوری بر آن شدند تا پاسخی کوبنده به آنان بدهند.

"هر نوع نقض، تعلل و بازگشت از مسیر توافق برجام هزینه هنگفتی برای آمریکا خواهد داشت."

واکنش به نقض برجام

- امیر دریابان علی شمخانی (دبیر شورای عالی امنیت ملی) : "همه مسوولان ما به اتفاق متفق هستند که تمدید تحریم ایسا نقض برجام است و امیدوارم رییس جمهور آمریکا آن را وتو و متوقف کند. بالتبع جمهوری اسلامی ایران در بعد سیاسی و رسانه ای ظرفیت های قانونی لازم را در اختیار دارد. همچنین در مصوبه مجلس شورای اسلامی و فرمان 9 ماده ای مقام معظم رهبری بوده و در مصوبه شورای عالی امنیت ملی نکات لازم وجود دارد و دست مجریان را بازمی گذارد و متناسب با وضعیت تصمیم گیری اجرایی طرف مقابل اقدامات خود را عملیاتی کند."
- دکتر محمد جواد ظریف (وزیر امور خارجه) : "این تحریم ها هیچ تاثیری برکشورهای ثالث برجای نمی گذارد. در صورتیکه تمدید تحریم ها به امضای رئیس جمهوری امریکا برسد،به رغم اینکه اثر اجرایی ندارد ولی از نظر جامعه بین المللی بی اعتباری دولت امریکا را نشان می دهد."

- دکترعلی اکبر ولایتی (مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب) : "بدون تردید در اجرای برجام ایران به تعهدات خودش عمل کرده، اما آمریکایی ها به خصوص در حوزه اقتصادی به آن عمل نکردند. اگر رئیس جمهور آن کشور آن قانون را امضاء کند شرایط متفاوت خواهد بود و اگر امضاء نکند هم طور دیگری است، اما به هر حال تا همین میزان هم جمهوری اسلامی ایران نسبت به کاری که آنها انجام دادند واکنش مناسب را خواهد داشت، اما فعلا بنا به مصالحی قرار بر این است که جزئیات آن مطرح نشود. یقینا پاسخ ایران قاطع، روشن و مناسب خواهد بود."
- سرلشکر محسن رضایی (دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام) : "اگر آمریکا تحریم های جدید را علیه ایران اعمال کند، ما به آمریکا پاسخ شوكه كننده اى خواهیم داد. تحریم های جدید فقط علیه ایران نخواهد بود؛ بلکه دهن کجی به اروپا، چین و روسیه هم خواهد بود. نادیده گرفتن شورای امنیت سازمان ملل هم خواهد بود بنابراین دست ما باز خواهد بود که علیه آمریکا اقدام کنیم ولی اقدام ما از آنها اساسی تر و کوبنده تر خواهد بود."
- سردار حسین دهقان (وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) : "هر نوع نقض، تعلل و بازگشت از مسیر توافق برجام هزینه هنگفتی برای آمریکاخواهد داشتو متضرر اصلی هر اقدام جاهلانه و مغرورانه خود آنها خواهند بود. ما تصمیمات خود را گرفته ایم و مواضع خود را مشخص کرده ایم و با ناحق مقابله می کنیم، ضمن آنکه از جریان مقاومت در مقابل تجاوز دیگران حمایت خواهیم کرد. اگرچه آمریکا سعی دارد به دنیا القاء کند ما هنوز تحریم هستیم، اما به آمریکا سفارش می کنیم بیش از این آبروی نداشته خود را خراب نکند."

- سردار حسین سلامی (جانشین فرمانده کل سپاه) : "در برابر بدعهدی آمریکا، برخورد ما مقابله به مثل در هر سطحی است. دشمن در هر سطحی بدعهدی کند چه تهدید اقتصادی و پیمان سیاسی و توافق نامه َها باشد به آن واکنش قاطعو پاسخی کوبندهمی دهیم."

نتیجه

جمهوری اسلامی ایران با اینکه به بدعهدی های آمریکا آشنا بوده و احتمال نقض برجام را می داد برای اثبات روند صلح آمیز هسته ای و صلح طلبی جهانی پای میز مذاکره نشسته و پس از ماه ها نشست و بررسی های گسترده، شروط مذکور در توافق نامه را پذیرفت و در نخستین روزهای امضای برجام به تعهدات خود جامه ی عمل پوشاند . اینک نیز بی تردید ایران اسلامی در برابر تمدید تحریم های ظالمانه ی آمریکا قاطعانه می ایستد و پاسخی کوبنده به یاوه گویی های دولتمردان ایلات متحده می دهد ضمن این که به دلیل عدم اجرای مفاد برجام از سوی آمریکا در قبال عملیاتی شدن امور مربوط به ایران، شکایتی را در مجامع بین المللی مطرح نموده و در راستای احقاق حقوق کشورمان از کوچکترین عملی فروگذار نخواهیم کرد.


منابع : تابناک / خبرگزاری مهر / باشگاه خبرنگاران جوان