تبیان، دستیار زندگی
بی تردید کمتر کسی پیدا می شود که وسیله نقلیه شخصی داشته باشد و در ترافیک های چند هفته اخیر معابر عمومی و خیابان های پایتخت، گیر نکرده باشد و به ناچار، ساعت های طولانی را در خیابان ها و اتوبان های شلوغ تهران، نگذرانده باشد. این وضعیت برای ساکنین مناطق شمال
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترافیک های عجیب و غریب این روزهای تهران

بی تردید کمتر کسی پیدا می شود که وسیله نقلیه شخصی داشته باشد و در ترافیک های چند هفته اخیر معابر عمومی و خیابان های پایتخت، گیر نکرده باشد و به ناچار، ساعت های طولانی را در خیابان ها و اتوبان های شلوغ تهران، نگذرانده باشد. این وضعیت برای ساکنین مناطق شمال شهر تهران محسوس تر بوده است و اهالی این مناطق را دچار کلافگی و خستگی های ممتد کرده است.

فراوری: فاطمه نانظم زاده- بخش اجتماعی تبیان

ترافیک های عجیب و غریب این روزهای تهران

تقریبا نزدیک به 3 هفته ای می شود که ترافیک در معابر عمومی شهر تهران، وضعیت بغرنجی پیدا کرده است. به طوریکه مسیرهای نسبتا کوتاه، برای سرنشینان خودروهای شخصی، به مسیرهایی پرازدحام با صف هایی طولانی از ماشین، بدل شده و مدت زمانی طولانی آنها را در این وضعیت نگه داشته است و سه برابر حالت عادی، زمان سپری شده تا توانسته اند به مقصد برسند.

به راستی دلیل این ترافیک عجیب و غریب چه می تواند باشد؟

اگر بخواهیم به علل ترافیک تهران اشاره کنیم، آنقدر زیاد و متنوع است که نمی شود در یک نوشتار، به تمامی آنها پرداخت. اما به نظر می رسد که چند عامل اساسی وجود دارد که در ایجاد و تشدید ترافیک در پایتخت نقش بسزایی دارند که در این نوشتار به آنها اشاره می شود.

برخی دلایل ترافیک تهران

به طور قطع یکی از مهمترین علت های تشدید ترافیک به خصوص در معابر شمالی پایتخت، کم عرض بودن معابر و حجم زیادی خودروها و تقاضا برای سفر به این مناطق است. بر اساس آمار و ارقام ارائه شده از سوی پلیس راهور، روزانه حدود یک هزار خودرو در تهران شماره گذاری می شود. بیش از 7 میلیون خودرو در تهران تردد می کند. اما تهران دیگر جایی برای ایجاد اتوبان و بزرگراه و خیابان ندارد.
این در حالی است که بیشتر مراکز خرید و تجاری پر طرفدار در شمال تهران واقع شده است و همین موضوع موجب می شود که میزان تردد در معابر شمالی پایتخت، افزایش یابد و به تبع آن، ترافیک ایجاد  شود. این در حالی است که افزایش ساخت وساز مراکز تجاری و خرید در معابر شمالی تهران، با انتقادهای زیادی به شهرداری مواجه شده است. به گفته منتقدان، شهرداری بدون هیچ ضابطه ای مجوز ساخت و ساز برج ها و مراکز خرید چند ده طبقه را صادر می کند.
اما از دیگر دلایل ترافیک عجیب تهران در روزهای گذشته می توان به گفته یکی از اعضای شورای شهر، اشاره کرد که معتقد است در این رابطه، دلایل مبهمی وجود داشته که به نظر می رسد این ترافیک، بهانه ای است برای توسعه محدوده زوج و فرد.
 افزایش عجیب و محسوس ترافیک در روزهای اخیر در خیابان ها و معابر پایتخت، علامت پرسش و در حال تعجب برانگیزی را در ذهن بسیاری از شهروندان تهرانی ایجاد کرد که «چه اتفاقی افتاده؟»
 سوالی که این روزها ذهن بسیاری از مردم را به خود مشغول کرده است.

ترافیک های عجیب و غریب این روزهای تهران

گلایه شورای شهر از ترافیک عجیب این شب های پایتخت/ مبهم بودن دلایل افزایش ترافیک تهران

این افزایش عجیب و سوال برانگیز ترافیک در معابر درون شهری پایتخت در روزهای اخیر در حالی به اوج خود رسید که قفل شدن خیابان های تهران، صدای بهشت نشینان را هم در آورد؛ ابوالفضل قناعتی با اشاره به ترافیک گسترده در معابر پایتخت به خصوص شمال تهران با بیان اینکه متأسفانه در چند شب اخیر شاهد ترافیک سنگینی در اکثر معابر شهری و بزرگراهی هستیم، گفت: حجم ترافیک به حدی است که موجبات اعتراضات گسترده مردم را فراهم کرده است و زندگی شهروندان به خصوص سکنه این مناطق با مشکلات زیادی مواجه شده است.

وی همچنین با مبهم خواندن دلیل این ترافیک، می گوید: دلیل این ترافیک مبهم است اما پلیس اعلام کرده که به دلیل سرمای هوا و کاهش طول روز حجم ترافیک در معابر تهران افزایش یافته است.
البته در یکی دو هفته اخیر و پس از بالا گرفتن آلودگی هوای شهر تهران، شاهد افزایش ساعت اعمال

دلیل این ترافیک مبهم است اما پلیس اعلام کرده که به دلیل سرمای هوا و کاهش طول روز حجم ترافیک در معابر تهران افزایش یافته است

ممنوعیت تردد در محدوده طرح زوج و فرد هم بودیم که این موضوع عملاً تاثیر کاهش طول روز در زیاد شدن ترافیک خودروها را حداقل در معابر این محدوده بی اثر می کند.

جانشین رئیس پلیس راهور پایتخت: افزایش ترافیک به دلیل فرارسیدن ماه ربیع!

از سوی دیگر قرمز شدن رنگ ترافیک در نقشه های ترافیکی پایتخت در حالی بود که جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، افزایش حجم ترافیک و قفل شدن خیابان های پایتخت را مربوط به پایان ماه صفر و فرارسیدن ماه ربیع و همچنین سرمای هوا می داند و می گوید: به طور کلی با پایان ماه صفر و آغاز ماه ربیع الاول و همچنین سرمای هوا و کاهش طول روز، حجم ترافیک در معابر تهران افزایش یافته است.

به هر حال درست است که پایان صفر و ورود به ماه ربیع، به افزایش ترافیک منجر می شود و سردی و برودت هوا نیز حجم ورود خودروها به معابر را افزایش می دهد ولی نکته قابل تامل اینجا است که در روزهای اخیری که شاهد اوج گرفتن ترافیک در معابر تهران بودیم، کاهش برودت هوا کاملاً مشهود بود و این به معنای بی اثر بودن برودت و سرمای هوا در ترافیک روزهای اخیر است.

پلیس به دنبال افزایش ممنوعیت تردد در تهران

سردار محمدرضا مهماندار رئیس تازه از راه رسیده راهور تهران در واکنش دیگری به افزایش اخیر ترافیک در خیابان های تهران، با حمایت تلویحی و زیر پوستی از افزایش محدوده های تردد ممنوع در شهر تهران در مصاحبه ای با اخبار سراسری با انداختن توپ «سنگینی ترافیک» در زمین «مردم و خیابان ها» انداخت و گفت: در حال حاضر ظرف و مظروف در تهران با یکدیگر مطابقت ندارد و باید یا محدودیت های جدیدی در شهر تهران اعمال کنیم که مثلاً برخی از مناطق را به محدوده زوج و فرد اضافه کنیم یا خود مردم، مراعات کرده و کمتر از وسائل نقلیه شخصی استفاده کنند.

وی عنوان کرد: قسمتی از بافت شمال شهر تهران، بافت قدیمی است که دارای معابر باریکی بوده و از سوی دیگر شاهد تقاضای بسیار زیاد سفر در این نقاط هستیم؛ لذا میزان ظرفیت راه های شمال تهران، مطابقتی با تقاضای سفر در این نقاط ندارد که تنها راهکار آن، یا اضافه شدن محدودیت های جدید است یا مراعات مردم.

چه چیزی در پسِ پرده ترافیک های عجیب و غیرمتعارف اخیر تهران است؟

فارغ از درست بودن اصل موضوع عدم تطابق ظرف و مظروف خیابان ها و اتومبیل های تهران، نکته حائز اهمیت آن است که این عدم تطابق ظرف و مظروف و این ورود پرحجم خودروها و موتورسیکلت ها به شهر تهران موضوع تازه ای نیست که بشود ترافیک های عجیب و غیرمتعارف اخیر را به ریش این دو عامل گره زد.

البته نکته قابل توجه دیگر این است که پلیس راهور در حالی اخیراً از ورود پر حجم روزانه 1000 دستگاه خودرو و موتورسیکلت به تهران گلایه می کند که پیش از این، رئیس پلیس راهور ناجا همواره به راحتی از کنار این موضوع گذر کرده است و به دفعات با طفره رفتن از پاسخ صریح به سوال خبرنگاران در خصوص

البته نکته قابل توجه دیگر این است که پلیس راهور در حالی اخیراً از ورود پر حجم روزانه 1000 دستگاه خودرو و موتورسیکلت به تهران گلایه می کند که پیش از این، رئیس پلیس راهور ناجا همواره به راحتی از کنار این موضوع گذر کرده است

اشباع شدن خیابان های پایتخت در قبال حجم ورود خودرو و موتورسیکلت های جدید به شهر تهران، به جمله ما تابع قانونیم بسنده می کرد.

آنچه مشخص است اینکه یافتن علت اصولی و دقیق برای این ترافیک های عجیب و پردردسر و البته خسته کننده، بسیار مهم است و یافتن آنها ضرورت دارد. چرا که این یک معضا اساسی است که بر سلامت جسم و روح شهروندان اثرگذار است و بر سبک زندگی و برنامه ریزی های متعددی که افراد جامعه دارند، تاثیر مستقیم دارد.
برای دستیابی به راهکاری مناسب در جهت رفع این مشکل، لازم است که میان شهرداری و پلیس، همکاری و تعاملات دوسویه وجود داشته باشد تا بتوان فکری به حال این معضل پردردسر کرد.


منابع: خبرگزاری الف، خبرگزاری تسنیم