تبیان، دستیار زندگی
یک نویسنده کتاب های کودکان معتقد است، می توان از ادبیات به عنوان ابزاری برای نگاه زیباتر به دنیا بهره برد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ادبیات ابزاری برای نگاه زیباتر به دنیا

یک نویسنده کتاب های کودکان معتقد است، می توان از ادبیات به عنوان ابزاری برای نگاه زیباتر به دنیا بهره برد.

بخش ادبیات تبیان
ادبیات ابزاری برای نگاه زیباتر به دنیا



محمدرضا شمس، نویسنده مجموعه داستان «دیوانه و چاه» در آخرین ماه فصل پاییز، مهمان کودکان و نوجوانان اهل قلم کرمانی بود.

در این نشست صمیمی، اعضای مراکز کانون کرمان، داستان «دیوانه و چاه» را با حضور نویسنده اثر، نقد و تحلیل کردند.

شمس در این برنامه با اشاره به این که داستان «دیوانه و چاه» الهامی از یک اتفاق واقعی بود که در دوران نوجوانی برایم رخ داد، گفت: نوشتن یک داستان همانند رسیدن یک میوه است که اگر کامل و رسیده نباشد مخاطب پسند نیست.

وی افزود: تخیل در داستان یک اصل مهم است و در داستان «دیوانه و چاه»، تخیل حرف اول را می زند.

نویسنده داستان های کودک و نوجوان با بیان این که در تاریخ ادبیات ما از دیوانه ای به نام بهلول نام برده شده که بسیار هم عاقل بود، اظهار کرد: این داستان فراجنسیتی است و به مخاطب اجازه می دهد که با برداشت شخصی خود دیوانه را در ذهنش شخصیت سازی کند.

شمس با اشاره به این که متاسفانه در برهه ای از زمان، ادبیات و به طور ویژه ادبیات کودک و نوجوان مسیری را طی کرده که به نصیحت کردن و بیان مستقیم اخلاقیات می پردازد، یادآور شد: اگرچه بیان این موارد لازم و ضروری است، اما من معتقدم باید با ابزار ادبیات به گونه ای زیباتر به دنیا نگاه و مسائل را بیان کرد. در مجموعه داستان «دیوانه و چاه» تلاش شده که مخاطب با دیدی تازه به دنیا بنگرد.

وی تصریح کرد: همیشه یک حرکت از جایی آغاز می شود و در جایی به پایان می رسد؛ تلاش انسان ها نیز حرکت در مسیر کمال و رسیدن به آن است و در این داستان سعی کردم این مفهوم را به خواننده منتقل کنم. در دنیای امروز بیشتر دچار روزمرگی شده ایم و در کتاب هایم سعی می کنم به مخاطب این پیام داده شود که می توان با خلاقیت، از روزمرگی به زندگی متفاوت تری دست یافت.

شمس گفت: پیشرفت کشورها در گرو میزان مطالعه افراد آن جامعه است و این شامل کتاب های غیردرسی نیز می شود، اما متاسفانه گاهی پدرها و مادرها از این که فرزندشان کتاب غیردرسی بخواند ابراز نگرانی می کنند.


منبع: ایبنا