تبیان، دستیار زندگی
رد  آیت‌‏الله صانعی در پایان درس خارج فقه خود با گرامیداشت شانزدهمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) گفت: امام اصل فراموش شده اسلام یعنی اصل جمهوریت و حاكمیت اكثریت را زنده كرد و نظام را به نام جمهوری خواند، این در حالی بود كه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امام (ره) اصل حق حاكمیت مردم بر سرنوشت‌‏شان را زنده كرد

آیت‌‏الله صانعی در پایان درس خارج فقه خود با گرامیداشت شانزدهمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) گفت: امام اصل فراموش شده اسلام یعنی اصل جمهوریت و حاكمیت اكثریت را زنده كرد و نظام را به نام جمهوری خواند، این در حالی بود كه حاكمیت اكثریت كه در فقه اسلام بارها به آن اشاره شده است، فراموش شده بود و مردم به عنوان حاكمان اصلی به بازی گرفته شده بودند.
وی با اعتراض به كسانی كه نقش، رأی و خواست اكثریت مردم را بی‌‏اهمیت می‌‏دانند, افزود: همه چیز ما برای مردم است، مردم هستند كه ما را تا به حال نگه داشته‌‏اند آیت‌‏الله صانعی، سپس در تشریح اهمیت اصل اكثریت در اسلام, با اشاره به بحث امام جماعت در صلاة ‌‏الجماعه تاكید كرد: یكی از مواردی كه گفته شده امامت جماعت كراهت دارد, جایی است كه مامومین از امام جماعتی خوش‌‏شان نیاید و او را نخواهند اما روایاتی كه صاحب حدائق دارد دلالت می‌‏كند كه امامت جماعت چنین امامی حرام است و او از عدالت بیرون رفته است.
وی افزود: اگر برای امام جماعت كه یك پست است، رضایت مردم اینقدر مهم است كه آن را تا حرمت پیش می‌‏برد, مسلماً برای پست‌‏های بالاتر دیگر هم رضایت آگاهانه و آزاد مردم مطرح است.
آیت‌‏الله صانعی با تشریح این واقعیت كه امام(ره) برای اولین بار در این عصر, حق حاكمیت مردم را بر سرنوشت خودشان زنده كرد و با تاسیس جمهوری اسلامی به آن بعدی عملی داد, در خصوص تطابق قوانین مجلس شورای اسلامی با موازین شرع, تاكید كردند: منظور از تطابق با شرع, تطابق با موازین اسلام است.