تبیان، دستیار زندگی
باید گفت هرچه آدم در این دنیا درگیر و حریص تر می شود ناراحتی ها هم زیاد تر می شود؛ از آن طرف هرچه انسان قانع تر باشد آرامش بیشتری دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مایه آرامش

باید گفت هرچه آدم در این دنیا درگیر و حریص تر می شود ناراحتی ها هم زیاد تر می شود؛ از آن طرف هرچه انسان قانع تر باشد آرامش بیشتری دارد.

بخش خانواده ایرانی تبیان
 آرامش

باید گفت هرچه آدم در این دنیا درگیر و حریص تر می شود ناراحتی ها هم زیاد تر می شود؛ از آن طرف هرچه انسان قانع تر باشد آرامش بیشتری دارد. شما در سطح زمین كه حركت می كنید پر از ترافیك است ولی وقتی از سطح زمین فرامی روید این تزاحمات كمتر و كمتر می شود.

یك روز پیامبر صلی الله علیه وآله به چوپانی رسیدند. پیامبر از او طلب شیر كردند ولی او از دادن شیر ابا كرد. پیامبر(ص) همان لحظه برای آن چوپان دعا كردند كه خدا بی حساب به تو گله و گاو و گوسفند بدهد و نعمت هایش را بدون حساب برایت زیاد كند. پیامبر(ص) رد شدند و به چوپان دیگری رسیدند. از او شیر خواستند. او خیلی برخورد خوبی داشت و پیامبر(ص) را مهمان كاسه ای شیر كرد. پیامبر(ص) دست به دعا بردند كه خداوند به تو به قدر كفاف بدهد.

اصحاب تعجب كردند؛ «آن فرد كه خواسته تان را اجابت نكرد دعای بهتر و قوی تری فرمودید ولی برای این یكی دعا كردید كه خداوند در حد كفاف به او بدهد!؟» پیامبر گفتند كه این دعا بهتر بود از دعای اول. اینطور نیست كه شما فكر كنید آدم هرچه دارایی هایش بیشتر باشد آرامش و لذتش هم بیشتر می شود یا صمیمیتش بیشتر می شود.

شما به خانه ای می روید می بینید كه جای سوزن انداختن هم نیست. همه اش مبلمان و میز ناهارخوری و... هست. لحظاتی آنجا مهمان هستید و در آن خانه چنین صحنه ای را می بینید. به یك خانه هم بروید كه ساده باشد. شما خودتان ببینید در كدام خانه آرامش بیشتری دارید. ما برخی اوقات خودمان هم نمی فهمیم كه چه می كنیم. فكر می كنیم هرچه دورمان شلوغ تر باشد لذت و آرامش مان بیشتر است درحالی كه اینطور نیست. رهبر معظم انقلاب در این باره می فرمایند: قناعت كنید، از قناعت خجالت نكشید. بعضی ها خیال می كنند قناعت مال آدم های تهیدست و فقیر است و اگر آدم داشت، دیگر لازم نیست قناعت كند.

نه، قناعت یعنی در حد لازم، در حد كفایت، انسان توقف كند. توقعات مادی زیاد و بالا، موجب تنگی معیشت و موجب ناراحتی خود انسان می شود، اگر انسان توقع خودش را از زندگی توقع كمی قرار دهد، این مایه سعات خواهد بود. نه فقط برای آخرت انسان خوب است كه برای دنیای انسان هم خوب است. زندگی تان را بر پایه اسراف قرار ندهید، زندگی را ساده قرار دهید. زندگی را آنطوری كه خدای متعال می پسندد قرار دهید و از طیبات الهی بهره مند شوید؛ بر حسب اعتدال و عدالت؛ هم اعتدال و میانه روی و هم عدالت؛ یعنی ملاحظه انصاف را بكنید، ببینید دیگران چطوری اند و با زیاده خواهی خیلی بین خودتان و دیگران فاصله درست نكنید.



منبع:همشهری انلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.