تبیان، دستیار زندگی
22 آذرماه روز شهرستان قائنات است. مراسم روز شهرستان و سالروز شهادت شهدای انقلاب قاین برگزار شد و مسئولین حضور بسیار کمرنگی در این مراسم داشتند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز غریب قائنات

22 آذرماه روز شهرستان قائنات است. مراسم روز شهرستان و سالروز شهادت شهدای انقلاب قاین برگزار شد و مسئولین حضور بسیار کمرنگی در این مراسم داشتند.

فرآوری-بخش فرهنگ پایداری تبیان
روز قائنات

جای خالی مسئولان


در 15 آذر 1393 بود که با حضور جمعی از مسئولین فرهنگی شهرستان قاین در محل دفتر امام جمعه جلسه ای به منظور برگزاری مراسم روز 22 آذر سالروز شهادت 4 نفر از شهدای انقلاب گرفته شد و پس از شور و مشورت و با نظر شورای فرهنگ عمومی شهرستان روز 22 آذر سالروز قیام خونین مردم قاین علیه رژیم ستم شاهی که در جریان آن چهار تن از مردم انقلابی شهرستان به شهادت رسیدند به عنوان روز شهرستان قاین تعیین شد.
امسال نیز همانند سال گذشته در جلسه برنامه ریزی که روز شنبه 20 آذرماه با حضور فرماندار و جمعی از مسئولین در دفتر امام جمعه قاین برگزار شد پس از اعلام برنامه های پیشنهادی مقرر شد که یکشنبه 21 آذر هم زمان با نماز مغرب و عشاء مراسمی به همین مناسبت در مسجد جامع قاین گرفته شود که زمان برگزاری این مراسم با نظرخواهی از مسئولین شهرستان همراه بود و در این جلسه بر حضور مسئولین در جلسه مذکور تأکید شد.
این مراسم شب گذشته در مسجد جامع قاین برگزار شد.
در این جلسه جای مسئولین شهرستان خالی بود و این موضوع گلایه برخی از مردم و حتی فرزندان شهدا را در برداشت.
 
اگرچه مختاری از شاعران شهرستان با خواندن این قطعه شعر
کاش در این جمع استاندار بود
مرهمی برزخم این بیمار بود
کاش در روز بزرگ قاینات
طرح های ناتمام همراه بود
پای پرویزی اگر قاین رسید
درد دل از طرح ها بسیار بود

شخص فرماندار در این جلسه (22 آذر روز ملی شهرستان قاینات است) اعلام کرده بود که هویت و تاریخ هر شهرستانی در مراسم های آن تکرار می شود و برای هویت ملی و شهرستان خود باید ارزش قائل شویم و روز 22 آذر که روز ملی شهرستان قاینات است به هیچ گروه و دسته و ارگانی تعلق ندارد و وظیفه همه ماست که در جهت معرفی شهدای بزرگوار گام برداریم


اعتراض خود را از عدم حضور استاندار در جمع مردم قاینات که به عنوان یکی از شهرهای خراسان بزرگ قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شهدایی را تقدیم انقلاب کرده بود، اعلام کرد.
 اما جای این سوال همچنان در ذهن مردم قاینات باقی ماند که چرا بازهم مسئولین طراز اول شهرستان مثل بسیاری از برنامه های ملی مذهبی شهرستان، در این مراسم نیز حضور نداشتند درحالی که در جلسه برنامه ریزی این مراسم نظر مسئولین هم گرفته شده بود؟ و شخص فرماندار در این جلسه (22 آذر روز ملی شهرستان قاینات است) اعلام کرده بود که هویت و تاریخ هر شهرستانی در مراسم های آن تکرار می شود و برای هویت ملی و شهرستان خود باید ارزش قائل شویم و روز 22 آذر که روز ملی شهرستان قاینات است به هیچ گروه و دسته و ارگانی تعلق ندارد و وظیفه همه ماست که در جهت معرفی شهدای بزرگوار گام برداریم و در کنار معرفی این روز تاریخی، ظرفیت های فرهنگی و گردشگری و صنعت شهرستان نیز معرفی شود.
حال آیا برگزاری مراسمی که به نام شهدا برگزارشده بود این ارزش را نداشت که مسئولین در جمع مردم و خانواده های شهدا حضور یابید؟

روز به یادماندنی برای مردم قاینات

قاینات با تقدیم 4 شهید در 22 آذر سال 1357 دومین شهر پیشگام خراسان در تقدیم شهدای خویش به انقلاب اسلامی بود.
مردم قاین در سال 57 همگام با سایر مردم کشور به مبارزه با رژیم ستم شاهی برخاستند در 22 آذر 1357 که مأموران رژیم شاه مبادرت به محو شعارهای انقلابی و نصب تصاویر شاه در معابر عمومی کرده بودند، مردم قاین در مهدیه شهر تجمع و پس از سخنرانی یکی از روحانیون اعزامی از حوزه علمیه قم و نماینده امام خمینی (ره) و پس از منبر حضرت آیت الله آیتی، مردم ایشان را تا منزل مشایعت می کردند که به راهپیمایی علیه رژیم شاه تبدیل شد که مأمورین به مردم حمله کردند که پس از درگیری، مأموران مردم را به خاک و خون کشیدند و 4 نفر از راهپیمایان به نام نصیری زاده، صبیانی، ریاحی و مهدوی الحسینی به شهادت رسیدند و حدود 10 نفر هم مجروح شدند.

شهید ریاحی متولد سال 1340 خورشیدی بود که پس از اتمام تحصیلات ابتدایی به جوشکاری، مکانیکی و رانندگی پرداخت. وی مصداق کامل این سخن امام راحل بود که در سال 42 خطاب به مأموران رژیم شاه گفته بود: «سربازان من در گهواره هستند». وی در جریان تظاهرات روز 22 آذر 57 قاین مجروح شد و در بیمارستان بستری شد و به رغم تشنگی شدید به دلیل دستور پزشک امکان آب دادن به وی ممکن نبود و این شهید بزرگوار با لب تشنه به شهادت رسید.

شهید نصیری زاده متولد سال 1311 بود. وی فردی مذهبی و مقید بود و در بسیاری از محافل و مجالس مذهبی شرکت می کرد. در سال 1357 برای مبارزه با رژیم دست از کار کشید و مرتب هم می گفت: من به شهادت می رسم.
او کشاورزی صادق و مومن بود. گرچه شهید از نعمت خواندن و نوشتن محروم بود اما در اثر تلاوت قرآن، نور قرآن کریم بر دل وی تابیده و قلبش مملو از معرفت و نورانیت کرد. این معرفت و آگاهی بار مسئولیتش را سنگین کرده تا او را به فیض شهادت رهنمون ساخت.
وی در راهپیمایی 22 آذر 57 مصادف با دوازدهم محرم به همراه دیگر امت اسلامی در تظاهرات خیابانی شرکت و به فیض شهادت نائل آمد.

شهید صبیانی نیز از دیگر شهدای این واقعه متولد سال 1316 در قاین بود که در جریان این تظاهرات شربت شهادت نوشید.
وی بعد از دوران کودکی مدتی را در مشهد ادامه زندگی داد. از اوایل جوانی علاقه زیادی به کارهای فنی داشت و به همین سبب به شغل مکانیکی و مدتی به رانندگی پرداخت. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در جلسات مذهبی و تبلیغات و راهپیمایی ها و تظاهرات شرکت فعال داشت. در پخش اعلامیه ها و پوستر دیگر برادران را یاری می کرد و همیشه با مزدوران رژیم شاهنشاهی در ستیز بود؛ چنانکه در راهپیمایی 22 آذر سال 57 به هنگام تظاهرات علیه رژیم شاهنشاهی به دست مزدوران پهلوی به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

سید حسین مهدوی الحسینی از دیگر شهدای انقلاب قاین است. وی در سال 1336 خورشیدی، در خانواده آیت الله... سید علی مهدوی الحسینی در قاین متولد شد. در 7 سالگی پدرش به رحمت ایزدی پیوست. تحصیلات ابتدایی و سپس متوسطه را تا سوم دبیرستان در زادگاهش گذراند و چون از دانش آموزان ممتاز دوران تحصیل بود در دبیرستان علم پذیرفته شد، وی هم زمان در دانش سرای قوچان نیز پذیرفته شد که با توصیه زنده یاد مرحوم آذری در رشته ریاضی در دبیرستان علم تحصیل و پس از اخذ دیپلم و شرکت در کنکور در رشته مهندسی ارتباطات دانشگاه تهران قبول شد. وی در سال 57 پس از اوج گیری قیام مردم و تعطیلی دانشگاه به قاین آمد و مردم را به مبارزه با رژیم تشویق می کرد.

وی در 22 آذر 57 به هنگام تظاهرات علیه رژیم ستمگر شاهنشاهی به شهادت رسید.

از دیگر شهدای انقلاب شهرستان شهید غلامعلی لاخی است که در سال 1336 در خانواده ای مسلمان و مذهبی در قاین چشم به جهان گشود. بعد از اتمام دوران طفولیت جهت فراگیری قرآن به مکتب خانه رفت. در امور کشاورزی و دام پروری به خانواده اش کمک می کرد. با شروع انقلاب اسلامی در پخش و نشر اعلامیه ها و دیوارنویسی و تشویق و ترغیب مردم به شرکت در راهپیمایی ها و جلساتی که علیه رژیم ستم شاهی تشکیل می شد کوشا بود.

این شهید بزرگوار در هنگام نگهبانی از نیروگاه برق قاین که از دست ایادی رژیم پهلوی خارج شده بود در بهمن ماه سال 57 در حین حراست و پاسبانی از این نیروگاه به طور مرموزی به افتخار شهادت نائل آمد.


منابع: راه دانا/نسیم قائن