تبیان، دستیار زندگی
مهم ترین فیلم های جشنواره سی و پنجم کدام است؟ فیلم های اول چه قدر شانس دارند؟ ستاره ها چه خواهند کرد ؟ و جای چه کسانی خالی است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وارسی یک جشنواره

مهم ترین فیلم های جشنواره سی و پنجم کدام است؟ فیلم های اول چه قدر شانس دارند؟ ستاره ها چه خواهند کرد ؟ و جای چه کسانی خالی است؟

فرآوری: منیژه خسروی-بخش سینما و تلویزیون تبیان

فیلم سینمایی

با چه جشنواره ای رو برو هستیم؟دارایی سینمای ایران برای عرضه در مهم ترین حادثه سالیانه اش چه قدر است؟آیا اتفاق سال پیش رقم خواهد خورد و تنور گیشه از جشنواره داغ خواهد شد؟ مناسبت این گزارش معرفی اعضای هیات جشنواره سی و پنجم فجر انتخاب است که چند روز پیش توسط کانال سینما رسانه ای شد:« ‎سید ضیا هاشمی، نرگس آبیار، محمد علی حسین نژاد، جمال امید، عماد افروغ، حسین کرمی و حجت الاسلام طه مرقاتی».

مهم ترین فیلم ها

قاتل اهلی / مسعود کیمیایی

مسعود کیمیایی احتمالا و در صورت رفع اختلاف با تهیه کننده با «قاتل اهلی» در جشنواره امسال حضور دارد. او که متخصص روایت قصه های اجتماعی پر نیش و کنایه این بار چه کرده؟ مسعود کیمیایی در «قاتل اهلی» برای نخستین همکاری با پرویز پرستویی را تجربه کرده است. پرستویی سال پیش پیش با«بادیگارد» بازگشتی تحسین برانگیز به روزهای اوج داشت و حالا حضورش جلوی دوربین کیمیایی از برگ برنده های فیلم می تواند باشد.

فراری/ علیرضا داود نژاد

علیرضا داودنژاد چند سالی فیلم های باب طبع منتقدان و سخت پسندها نمی ساخت اما بار دیگر تغییر مسیر داده و حالا پی گیران سینما از او فیلم هایی از جنس «مرهم» و «کلاس هنرپیشگی» می خواهند. داود نژاد بعد از فیلم تجربی «روغن مار» سراغ یک اثر داستانی رفت که نتیجه اش شد «فراری». محسن تنابنده در نقش راننده آژانس، گریمی متفاوت از نقش های اخیرش دارد و با توجه به سابقه و توان بازی اش می تواند برگ برنده «فراری» شود. باران کوثری، سحر دولتشاهی سیامک صفری را از یاد نبریم.

کاناپه/ کیانوش عیاری

کیانوش عیاری برای ساخت «کاناپه» گرفتار مسائل مختلف شد. مهم ترین آن جدایی ترانه علیدوستی و شهاب حسینی از این پروژه است. داستان جدایی معدود به این دو نبود و مدتی بعد مهدی هاشمی هم از بازی در فیلم انصراف داد. هیچ کدام از این اتفاقات حاشیه ای باعث نمی شود منتظر فیلم کیانوش عیاری نباشیم. برای علاقمندان سینما نام او بر هر نام دیگری در فیلمی که ساخته می چربد. عیاری در «کاناپه» زندگی ۲ خانواده را روایت کرده است که می خواهند با هم وصلت کنند اما در نهایت یک کاناپه باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی آنها می شود.

پشت دیوار سکوت/ مسعود جعفری جوزانی

حتی اگر کسی «ایران برگر» و تلاش مسعود جعفری جوزانی برای ساخت یک کمدی سیاسی را نپسندد نمی تواند از نام این کارگردان و ساخته اش براحتی عبور کند. وانگهی «پشت دیوار سکوت» مضمونی اجتماعی دارد که اگر به برندگی نقدهای شفاهی کارگردانش باشد یکی از فیلم های جنجالی جشنواره لقب خواهد گرفت. جعفری جوزانی فیلمش را در سکوت خبری کلید زد و از روی خط کلی خلاصه داستانش نمی توان پی برد ماجرا دقیقا چیست:« دختر جوانی به نام ستاره با همه وجود تلاش می‌کند تغییری در زندگی خود و دیگران ایجاد کند.»

فیلم سینمایی

یک روز بخصوص/همایون اسعدیان

«یک روز بخصوص» که فیلمنامه‌اش خاص همفکری قیصری و اسعدیان است با کارگردانی اسعدیان و تدوین مازیار میری حتما یکی از پروژه‌های کنجکاوی‌برانگیز جشنواره امسال خواهد بود. در کنار عوامل اصلی تولید، بازیگران مقابل دوربین فیلم تازه اسعدیان را هم می‌توان برای مهم بودن آن مزید برعلت دانست. ترکیب مصطفی زمانی و فرهاد اصلانی به‌عنوان موفق‌ترین بازیگران مرد این سال‌های سینما و سیما در کنار پریناز ایزدیار از چهره‌های تحسین شده جشنواره گذشته طبیعتا انتظارها را از تیم بازیگری این فیلم بالا می‌برد.

ماجرای نیمروز/ محمد حسین مهدویان

محمد حسین مهدویان سال پیش با اولین فیلم بلندش یعنی «ایستاده در غبار» جزو غافلگیری های جشنواره سی و چهار فجر بود. این کارگردان برای ساخت دومین فیلم بلندش از ساختار مستند نمایی فاصله گرفته و فیلمش را به شکل قصه گو ساخته است. اولین ویژگی فیلم از همین منظر شکل می گیرد تا بدانیم مهدویان در تجربه تازه چه کرده؟ آیا موفقیت «ایستاده در غبار» تکرار می شود. مشخصه دیگر فیلم به خلاصه داستان آن که گویا هم هست بر می گردد:« فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» درباره آن است که ما قربانی ترور هستیم! فیلمی درباره جریان حذف شهیدان بهشتی و رجایی.» جسارت مهدویان در ورود به آن سوی اتفاقات تاریخی و آدم هایش می توان برگ برنده دیگر فیلم باشد.

فیلم سینمایی

رگ خواب/ حمید نعمت‌الله

«بوتیک»، «بی‌پولی» و «آرایش غلیظ»؛ همین سه استدلال کافی است برای آنکه بگوییم هر فیلم تازه‌ای از حمید نعمت‌الله ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به یک اثر مهم در سینمای ایران دارد. به خصوص که می‌دانیم این کارگردان خوش ذوق این بار هم سراغ سوژه اجتماعی با محوریت یک زن رفته و اعلام کرده که قصد دارد تجربه‌ای متفاوت در روایت‌گری را در قالب این فیلم به سرانجام برساند.

شعله‌ور/ حمید نعمت‌الله

برخلاف دیگر فیلم نعمت‌الله در جشنواره امسال، «شعله‌ور» فیلمی مردانه است و همان‌گونه که لیلا حاتمی در «رگ خواب» فرصت کاملی برای خودنمایی و دیده شدن دارد می‌توان امید داشت که در این فیلم شاهد یک امین حیایی کاملا متفاوت باشیم.

هجوم/ شهرام مکری

مگر برای اثبات مهم بودن تازه‌ترین ساخته یکی از نوابغ جوان سینمای ایران در سال‌های اخیر هم نیاز به استدلال است. چه فیلم‌های شهرام مکری تا به اینجا را دوست داشته باشیم و چه نه نمی‌توان کتمان کرد که او سقف بلندی برای بلندپروازی‌هایش در سینما مدنظر دارد و به همین دلیل از هیچ تجربه‌ای در خدمت بازتعریف لذت فیلم دیدن دریغ نمی‌کند. «هجوم» اگر هیچ پارامتر دیگری جز نام مکری به‌عنوان کارگردان بر پای خود نداشت بازهم فیلم مهمی بود.

فیلم سینمایی

بدون تاریخ بدون امضا/ وحید جلیلوند

مخاطبان این یادداشت دو گروه هستند؛ یا فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» را دیده‌اند و یا نه. اگر از گروه اول هستید که طبیعتا نیازی به استدلال برای درک اهمیت فیلم تازه وحید جلیلوند ندارید اما اگر احیانا فرصت تماشای فیلم اول این فیلمساز را از دست داده‌اید توصیه اصلی این است که تا پیش از جشنواره سی‌وپنجم فیلم را ببینید و بعد به گروه اول یعنی منتظران فیلم تازه این فیلمساز جوان بپیوندید! ما که کنجکاویم بدانیم جلیلوند چه روایتی را با محوریت یکی از پزشکان پزشکی قانونی در دست گرفته است؟

فیلم‌های اول

در میان فیلم اولی‌هایی که تا الان حضورشان در جشنواره فجر امسال مشخص شده، دو فیلم خیلی بیشتر از سایرین خودنمایی می‌کنند. درواقع خیلی‌ها از همین حالا منتظر دو فیلم «خوب، بد، جلف» و «ساعت پنج عصر» هستند و می‌خواهند بدانند پیمان قاسم‌خانی و مهران مدیری در اولین فیلم سینمایی‌شان چه کرده‌اند؟

تابستان داغ/ ایرج ابراهیم زاده

ایرج ابراهیم زاده پیش از استارت اولین فیلم سینمایی بلندش، چند فیلم کوتاه « دارد و نسبت به اصل و اساس فیلمسازی بیگانه نیست. درباره داستان فیلم اطلاعات خاصی منتشر نشده اما آنطور که به نظر می آید به مقوله مهاجرت به تهران و مشکلاتی از این دست اشاره دارد. علی مصفا، پریناز ایزدیار، مینا ساداتی، یسنا میرطهماسب و صابر ابر در این فیلم بازی دارند و خب همین هم اتفاق قابل قبولی است.

بن بست/ افشین رضایی

افشین رضایی، سالهاست به عنوان دستیار کارگردان و برنامه‌ریز در سینما فعالیت می‌کند و از این جهت تجربه زیادی در پشت صحنه فیلمها دارد. او از زمان «پله آخر» همکاری‌اش را با تیم علی مصفا شروع کرد. در این فیلم به عنوان برنامه ریز و دستیار کارگردان کنار مصفا قرار گرفت و بعد از آن در «در دنیای تو ساعت چند است؟» همکاری‌اش را با تیم سه نفره علی مصفا، صفی یزدانیان و فردین صاحب‌الزمانی حفظ کرد.

فیلم سینمایی

سهیلا/ محمود غفاری

محمود غفاری چهار سال پیش فیلم ویدئویی «این یک رویاست» را ساخت که با وجود تلاشهای زیادی که انجام داد آن زمان امکان اکران در سینماها را پیدا نکرد. غفاری در «سهیلا» هم درست مثل «این یک رویا نیست» روی مشکلات دختران در جامعه متمرکز شده. او اینبار روی ماجرای ازدواج دیرهنگام دختران و مشکلات باروری آنها دست گذاشته و از زهرا داوود نژاد، بابک حمیدیان، احسان امانی و مهرداد صدیقیان برای بازی دعوت کرده.

یک قناری، یک کلاغ/ اصغر عبدالهی

اصغر عبدالهی یکی از فیلمنامه نویسان مطرح سینماست. از سال 1365 تا همین حالا حدود 25 فیلمنامه نوشته که خیلی ا آنها در زمان خودشان جزو آثار پرفروش گیشه بوده‌اند. حالا در 60 سالگی تصمیم به ساخت اولین فیلم سینمایی خودش گرفته. داستان فیلم در مکان و زمانی نامعلوم اتفاق می‌افتد و کار فقط دو تا بازیگر اصلی دارد. هنگامه قاضیانی و حبیب رضایی باید در یک مکان خاص، داستانی را پیش ببرند.

سیمرغ داران جشنواره گذشته

پرویز پرستویی :بعد از دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای «بادیگارد»، امثال با دو فیلم «قاتل اهلی» مسعود کیمیایی و «خانه کاغذی» مهدی صباغ‌زاده در جشنواره فجر سی‌وپنجم حضور دارد. پرستویی در «قاتل اهلی» نقش یک رانتخوار کلان را بازی کرده و در «خانه کاغذی»، یک پدر مسن که بعد از سالها دست به قلم می‌زند.

نوید محمد زاده : سال 1394 با سه فیلم «ابد و یک روز»، «خشم و هیاهو» و «لانتوری»، توجه همه را در جشنواره جلب کرد و نهایتا سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را گرفت. امسال اما به اندازه سال گذشته پرکارنیست. او فقط در فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند، حضور دارد و در آن نقش یک کارگر جنوب شهری را بازی کرده.

پریناز ایزدیار : بعد از سیمرغ بهترین بازیگر نقش اصلی زن در جشنواره سال گذشته، امسال با سه فیلم «یک روز بخصوص» به کارگردانی همایون اسعدیان، «ویلایی‌ها» به کارگردانی منیر قیدی و «تابستان داغ» به کارگردانی ابراهیم ایرج زاده در جشنواره فجر حضور دارد که دو فیلم «ویلایی‌ها» و «تابستان داغ» ، جزو فیلمهای اول کارگردانهایشان هستند.

شبنم مقدمی : پارسال برای بازی در نقش مکمل زن دو فیلم «نفس» و «زاپاس» سیمرغ گرفت و امسال با دو فیلم «آباجان» به کارگردانی هاتف علیمرانی و «آن‌ها» به کارگردانی احسان سلطانیان در جشنواره حضور دارد. «آن‌ها» اولین تجربه کارگردانی سلطانیان است و مقدمی در این فیلم به عنوان بازیگر نقش اصلی ایفای نقش می‌کند.

چهره ها چه فیلمی دارند؟

مریلا زارعی: «زیر سقف دودی» را در جشنواره سی و پنجم دارد؛ فیلمی که پوران درخشنده آن را ساخته و موضوعش درباره طلاق عاطفی است. مریلا زارعی خیلی خوب بلد است نقش هایی که رگ هایی از عاطفه دارند را به خوبی بپروراند و جلوی دوربین عرضه کند. «اسرافیل» آیدا پناهنده دیگر فیلمی است که به احتمال فراوان با بازی مریلا زارعی در جشنواره رونمایی خواهد شد.

فاطمه معتمدآریا: بامنتفی شدن «برف سرخ» بهرام توکلی، تنها فیلم فاطمه معتمدآریا در جشنواره فجر امسال «آباجان» است. هاتف علیمردانی دوربینش را به زنجان برده و داستانی از دل دهه شصت روایت کرده.  فیلم در حرمت زنان زخم خورده ای است که شرایط بسته زمانه را تحمل کرده اند.

 لیلا حاتمی: سال پیش در فیلم «من» یکی از متفاوت ترین بازی هاش را ارائه کرد اما این تفاوت به چشم هیات داوران نیامد. او در جشنواره امسال با فیلم «رگ خواب» حضور خواهد داشت ؛ فیلمی که کارگردان خوش فکری چون حمید نعمت الله پشت آن است.

فرهاد اصلانی: به یک باره اوج گرفت و حالا فرهاد اصلانی برای هر پروژه ای غنیمت است. فرهاد اصلانی در «زیر سقف دودی» پوران درخشنده نقش مردی بازی کرده که در رابطه با همسرش دچار بحران شده است. «آباجان» دیگر فیلم اوست که هاتف علیمردانی به عنوان کارگردان پشت دوربین آن ایستاده.

امین حیایی: «شعله ور» را در جشنواره دارد و احتمالا بعد از سال ها با یک امین حیایی متفاوت روبرو خواهیم بود. عکس های نقش او که عمدتا در رسانه ها  با «گریم خاص» تعبیر شده احتمال بازی ویژه حیایی را قوت می بخشد.


منابع: هفت صبح/ سینما/ فیلم نیوز