تبیان، دستیار زندگی
معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری گفت: ایجاد نهاد ملی حقوق بشر در کشور یکی ازنیازهای اساسی ما در زمینه حقوق بشر است و حقوق بشربه عنوان یک مطالبه عمومی باید درجامعه مطرح شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایجاد نهاد ملی حقوق بشر از نیازهای اساسی امروز جامعه است

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری گفت: ایجاد نهاد ملی حقوق بشر در کشور یکی ازنیازهای اساسی ما در زمینه حقوق بشر است و حقوق بشربه عنوان یک مطالبه عمومی باید درجامعه مطرح شود.

بخش حقوق تبیان
محمود عباسی

محمود عباسی درهمایش «روزجهانی حقوق بشر» مطالبه گری را حق مردم دانست و اظهارکرد: برای تحقق اهداف حقوق بشری و حقوق شهروندی نیازمند عزم و اراده ملی هستیم و این موضوع منحصر به قوه مجریه، مقننه و قضائیه نیست.
وی با تاکید بر آموزه های دینی و پیشینه درخشان تاریخی ایران در زمینه حقوق بشر، افزود: وضعیتی که در برخی عرصه ها با آن روبرو هستیم درخور و شایسته نظام و مردم جامعه ما نیست.
عباسی ادامه داد: در برخی زمینه ها از جمله طرح نظام تحول سلامت، دولت تدبیر و امید گام بلندی برداشته و هزینه ها از 70 درصد در مناطق شهری به 10 درصد و در مناطق روستایی به 5 درصد کاهش داده شده است.
وی با بیان اینکه درعرصه قانون گذاری نسبت به سال 92 انحراف از قوانین که بیش از 30 درصد بود به منفی یک درصد کاهش یافته است ادادمه داد: اما همچنان در زمینه هایی دچار تبعیض و دوگانگی هستیم و در مورد مبارزه با فساد هنوز جایگاه مناسبی نداریم.
عباسی اظهارکرد: ضروری است تا ما به عنوان پیشتازان حقوق بشر درمقابل حقوق بشر غربی بایستیم و اهتمام و تلاش سترگی از سوی نخبگان و فرهیختگان حقوق بشر برای معرفی این پیشینه به جهان داشته باشیم.
عباسی گفت: در سند توسعه پایدار سال ٢٠٣٠، از مجموع ١٦٩ هدف اساسی که در قالب ١٧ آرمان مورد توجه قرار گرفته است، ١٥٦ هدف بر حقوق بشر و حقوق شهروندی تاکید دارد.
وی ادامه داد: در پرتو این سند امحاء گرسنگی، آموزش، سلامت، برابری جنسیتی، برخورداری از آب آشامیدنی سالم، بهره مندی از انرژی پاک، شغل شرافتمندانه و امنیت اقتصادی، نوآوری صنعتی، کاهش نابرابری، زندگی درصلح، تحقق عدالت، وجود نهادهای توانمند از جمله آرمان هایی است که باید مورد توجه و اهتمام قرا گیرد.

عباسی گفت: در سند توسعه پایدار سال ٢٠٣٠، از مجموع ١٦٩ هدف اساسی که در قالب ١٧ آرمان مورد توجه قرار گرفته است، ١٥٦ هدف بر حقوق بشر و حقوق شهروندی تاکید دارد.

عباسی گفت: طبق این سند قرار است سال 2030 در سه حوزه فقر، تبعیض و بیماری اچ. آی. وی به نقطه مطلوب برسیم و در مورد بیماری اچ.آی وی چون مبتلایان به این بیماری ناچار به مدارای با آن تا آخر عمرهستند و علاج قطعی وجود ندارد؛ بنابراین درحوزه پیشگیری و آموزش اقدامات جدی انجام شود.
وی تصریح کرد: آموزش از موارد قطعی حقوق بشر و حق ذاتی فرزندان ماست و در این زمینه آموزش و پرورش باید درهای خود را برای پیشگیری و آموزش از ابتلای به بیماری اچ.آی وی بگشاید.
عباسی با تاکید بر اینکه برای تحقق و دستیابی به آرمان های سند توسعه پایدارسال ٢٠٣٠ نیازمند همت بلند جامعه بشری هستیم،گفت: وضعیت امروز دهشتناک است و هم اکنون درعرصه بین المللی با جنگ، خونریزی، برخوردهای دوگانه، جنگ های نیابتی و تجاوزکارانه و اعمال سیاست های منفعلانه روبرو هستیم که نتیجه آن ناامنی درمنطقه خاورمیانه و جنوب غربی آسیا است.
وی ادامه داد: در این منطقه به دلیل نفوذ دولت های غربی و نگاه یک جانبه غرب موانع جدی برای تحقق حقوق بشر وجود دارد و شاهد سکوت جوامع بین المللی هستیم.
معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری تاکیدکرد: تک تک اعضای جامعه بشری باید در مقابل اتفاقات نامیمون در منطقه خاورمیانه که باعث کشتار و قتل عام کودکان و زنان می شود، احساس مسئولیت کنند.
عباسی با بیان اینکه برخی کشورهای غربی برای دست یابی به منافع اقدام به فروش سلاح می کنند، گفت: این کشورها زمینه کشتار زنان و کودکان بی گناه و مظلوم یمن را برای عربستان فراهم کرده و باید در زمینه حقوق بشر مورد پرسش واقع شوند.

وکلا برای تحقق حقوق بشر مطالباتی دارند

دبیرشورای حقوق بشر اسلامی دربخش دیگری از این مراسم با بیان شعارجهانی امسال «برای حقوق هرفرد همین امروز ایستادگی کنیم» گفت: وکلا به عنوان قشری که ماهیت شغل شان دفاع از افراد و جلوگیری از نقض حقوق بشر است، برای تحقق این شعار با موانع و مشکلاتی روبرو هستند.
محمدحسین ضیائی فر با اشاره به اینکه جامعه وکالت برای تحقق حقوق بشر مطالباتی دارد، افزود: وکلا انتظار دارند که قانون بدون هیچگونه ابهام و اشکالی متضمن رعایت حقوق انسان باشد و از سوی دیگر نیز امکان آموزش برای مفاهیم حقوق مردم فراهم شود.
وی تصریح کرد: وکلا انتظار دارند که در حین دفاع از حقوق شهروندان مورد بی حرمتی قرار نگیرند و برای مطالبات مردم احساس امنیت داشته باشند و بتوانند از تعهدات بین المللی نیز در راستای احقاق حقوق شهروندان بهره مند شوند.
در بخشی از این مراسم، از فریده غیرت برای یک عمر فعالیت بشردوستانه تجلیل شد.
همایش روز جهانی حقوق بشر به همت کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز روز یکشنبه با حضور وکلا، حقوقدانان و صاحب نظران حقوق، در کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد.



منبع: ایرنا


این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .