تبیان، دستیار زندگی
مادرانی كه بچه خردسال دارند، هرجا می روند به خودشان یادآوری می كنند شیشه و شیر خشك بچه را همراه ببرند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هندسه زندگی مسلمان

مادرانی كه بچه خردسال دارند، هرجا می روند به خودشان یادآوری می كنند شیشه و شیر خشك بچه را همراه ببرند....

بخش خانواده ایرانی تبیان

مسجد

مادرانی كه بچه خردسال دارند، هرجا می روند به خودشان یادآوری می كنند شیشه و شیر خشك بچه را همراه ببرند، آنها كه عشق حل كردن سودوكو دارند، جابه جای خانه شان، مجله های نیمه كاره جدول به چشم می خورد، آنها كه به سریال های شبانه تلویزیون معتاد هستند، عقربه های زندگی شان را جوری كوك می كنند كه حتی تیتراژ سریال ها را هم از دست ندهند. این قاعده زندگی است، هركسی هرچیزی را كه دوست دارد به آن وزن و بهای بیشتری می دهد. چیدمان آشپزخانه به سلیقه و نیاز مادر است و اولویت قفسه های انباری به وسایل فنی پدر می رسد! فقط كافی است چیدمان زندگی هر آدم را تصویر كنیم، به راحتی خواهیم فهمید دغدغه های او بر چه مسائلی استوار است و منظومه ذهنی او چه شاخص هایی دارد؟!

حال پرسش این است: در هندسه زندگی یك انسان مسلمان، اضلاع اصلی چیست؟ اگر زندگی مطلوب یك مسلمان را روایت كنیم، پرجلوه ترین رفتارها و جذاب ترین افكار او در چه ناحیه ای قرار دارد؟

به اجمال می توان گزارش داد كه در زیست مسلمانانه، دو چیز پررنگ و پرمقدار است: «افكار و آراء خداباورانه» و «رفتارها و مناسك دیندارانه».

به عنوان نمونه، در نقشه زندگی مسلمان، نماز برجستگی فراوان دارد. در صف طویل كارهای روزانه او، نماز اول صف قرار دارد نه آنكه وقت های مرده و ته مانده اش را خرج نماز كند. از سر و شكل مهرها و سجاده های هر خانه می توان فهمید مقدار و مرتبه نماز چه میزان است؟حتما دیده اید اقوامی را كه وقتی قرار است یك شب در خانه شما بمانند پیش از خواب از جهت قبله می پرسند و می گویند لطفا یك مهر بدهید تا برای نماز صبح مزاحمتان نشوم؛ یعنی آنكه همیشه در فكر تدارك نماز هستند، چون برایشان مهم است.

به همین طریق در تمدن اسلامی نیز، مسجد، در محوریت قرار دارد. در شهر مدرن دو چیز محور و مركز شهرسازی است: مراكز تجاری و مراكز تفریحی، بانك ها و مراكز اعتباری؛ چون ستون فقرات شهر مدرن، پول و گردش مالی است اما در شهر اسلامی مركزیت با مسجد است چون ستون فقرات زندگی مؤمنانه، عبودیت و گردش معنویت است. عجالتا این سؤال را در زندگی خود ردگیری كنیم و نقاط برجسته زندگی مان را شناسایی و درصورت نیاز جابه جا كنیم.



منبع:همشهری انلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .