تبیان، دستیار زندگی
با دانستن برخی نكات می توانید بهترین میوه های پاییزی و زمستانی را انتخاب كنید و در سبد خانوار خود قرار دهید. توجه داشته باشید كه اگر امكان جدا كردن میوه توسط خودتان وجود داشته باشد، خرید مطمئن تر و باكیفیت تری خواهید داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بخور و نمیر

با دانستن برخی نكات می توانید بهترین میوه های پاییزی و زمستانی را انتخاب كنید و در سبد خانوار خود قرار دهید. توجه داشته باشید كه اگر امكان جدا كردن میوه توسط خودتان وجود داشته باشد، خرید مطمئن تر و باكیفیت تری خواهید داشت.

بخش خانواده ایرانی تبیان
 میوه

با دانستن برخی نكات می توانید بهترین میوه های پاییزی و زمستانی را انتخاب كنید و در سبد خانوار خود قرار دهید. توجه داشته باشید كه اگر امكان جدا كردن میوه توسط خودتان وجود داشته باشد، خرید مطمئن تر و باكیفیت تری خواهید داشت.

نارنگی

بسیاری از متخصصین طب سنتی، بر این باورند كه نارنگی باید كاملا رسیده باشد، با این حساب باید دور نارنگی هایی كه پوست آنها سبز است، خط بكشید. نارنگی مرغوب، رنگ نارنجی با پوست شفاف دارد. نارنگی نباید بیش از اندازه بزرگ باشد یا پوست ضخیم داشته باشد، این نوع نارنگی ها آب دار نیستند و هسته های بسیار زیادی دارند. نارنگی تازه، بوی خوبی دارد و سطح آن زمخت نیست. نارنگی های ریز معمولا طعم شیرین تری دارند به این نوع نارنگی «یافا» هم می گویند. برخی دیگر از نارنگی ها با نام «رسمی» شناخته می شوند كه ملس هستند. نارنگی ژاپنی هم از انواع دیگر نارنگی هایی محسوب می شود كه در بازار وجود دارد. این نوع نارنگی را با نام نارنگی زود رس هم می شناسند و زودتر از نارنگی های دیگر می توان آن را در بازار پیدا كرد.

لیموشیرین

لیموشیرین میوه ای پرخاصیت است ولی به عنوان میوه رسمی در مهمانی ها گذاشته نمی شود و بیشتر آن را میوه ای برای بهبود سرماخوردگی می دانند. انتخاب نوع مرغوب لیموشیرین كار چندان سختی نیست. لیمو شیرین خوب، پوست نازكی دارد و بوی خوبی را ایجاد می كند. لیموشیرین هرچه زردتر باشد، بهتر است. یكی از مرغوب ترین نوع لیموشیرین ها در جهرم پرورش داده می شود كه شیرین و آب دار است. برای تشخیص تازگی لیموشیرین باید آن را در دست بگیرید و كمی فشار دهید؛ اگر شل نباشد، می توانید از تازگی آن مطمئن شوید. لیموشیرین شل طعم تلخی دارد به همین دلیل باید به انسجام آن دقت كنید، علاوه بر این روی پوست لیموشیرین نباید هیچ نوع ترك یا سوراخی وجود داشته باشد؛ چون در این صورت میوه انتخابی شما، طعم تلخی خواهد داشت.

انار

یكی از بهترین میوه هایی كه در پاییز و زمستان به راحتی می توان آن را تهیه كرد، انار است. انتخاب یك انار خوب، چندان كار سختی نیست فقط باید به برخی از نكات به خوبی دقت كرد. پوست انار باید نازك و شفاف باشد به طوری كه وقتی روی آن دست می كشید، دانه های آن را به راحتی زیر دست احساس كنید. یكی دیگر از مشخصه های انار خوب و آب دار، خشك نبودن پوست آن است. راه دیگری كه می توان به مرغوب بودن انار پی برد، سالم بودن تاج و پرچم های انار است. چنانچه تاج یا پرچم انار، خشك یا كپك زده باشد، انار برای مصرف مناسب نیست. یكی از نكاتی كه در خرید انار نباید تحت تأثیر آن قرار بگیرید، انارهایی است كه فروشنده ها بریده اند و به عنوان نمونه روی انارهای دیگر قرار داده اند تا شما را به خرید ترغیب كنند. این انارهای برش خورده را معمولا رنگ می كنند و معرف خوبی برای اناری كه می خواهید بخرید، نیستند.

پرتقال

تنوع پرتقال در بازار بسیار زیاد است و بین پرتقال هایی كه در شمال ایران می روید و پرتقال هایی كه در جنوب ایران پرورش داده می شود، تفاوت هایی وجود دارد. اگر قصد آب گیری پرتقال را دارید، بهتر است سراغ پرتقال رسمی كه هسته های بسیار زیاد و اندازه كوچكی دارد، بروید. پرتقال های بزرگ، گزینه بهتری برای مصرف غیرآب گیری هستند و در اصطلاح گوشتی به حساب می آیند، پرتقال مرغوب پوست نازك، با رنگ زرد مایل به نارنجی دارد. زمانی كه پرتقال را دست می گیرید و آن را كمی فشار می دهید، نباید انگشت تان در پرتقال فرو برود و اگر این اتفاق بیفتد، نشان دهنده خراب بودن پرتقال است، در عین حال پوست پرتقال باید لطیف باشد. یكی دیگر از ویژگی های پرتقال مرغوب، بوی آن محسوب می شود به طوری كه پرتقال تازه عطر بسیار خوبی دارد. اندازه پرتقال باید متوسط باشد و پرتقال های خیلی بزرگ، معمولا طعم چندان خوبی ندارند.

خرمالو

خرمالو یكی از میوه هایی است كه طرفداران مخصوص به خودش را دارد و هر كسی سراغ آن نمی رود چون خیلی ها طعم «گس» آن را امتحان كرده اند. خرمالو اگر كاملا رسیده باشد، طعم گس ندارد و می توان از خوردن آن لذت برد. خرمالو یكی از میوه هایی است كه باید انتخاب آن، متناسب با زمان مصرفش باشد؛ یعنی اگر قصد ندارید خرمالو را بلافاصله پس از خرید مصرف كنید، باید سراغ خرمالوهایی بروید كه سفت تر هستند و به اصطلاح كال تر محسوب می شوند؛ چون خرمالوی رسیده خیلی زود خراب می شود و زیاد نمی توان آن را نگه داشت. خرمالو اگر تا حدودی نرم باشد، نشان دهنده رسیده بودن آن است. یك خرمالوی خوب، رنگ نارنجی پررنگ دارد و هنگامی كه به آن دست می زنید لطیف است. اگر می خواهید خرمالوهای رسیده سالم به مقصد برسند، از فروشنده بخواهید آنها را برای تان در جعبه بگذارد. شفاف بودن پوست خرمالو یكی دیگر از راه های تشخیص تازه بودن آن است. همچنین روی پوست میوه نباید حالت چروكیده داشته باشد. خرمالوهایی كه در نقاط سردسیر پرورش داده می شوند، به نسبت سایر خرمالوها، طعم بهتری دارند.

ترفند

چنانچه خرمالوهایی كه خریده اید نارس هستند، می توانید با چند روش ساده به رسیدن آنها كمك كنید. یكی از این روش ها گذاشتن میوه در معرض نور خورشید است كه كمی زمان بر می تواند باشد. روش دیگری كه برای رسیدن خرمالو وجود دارد استفاده از یك پاكت كاغذی است. برای این منظور باید خرمالوهای نارس را درون پاكت گذاشت و در كنار آنها سیب قرمز و یك گوجه فرنگی قرار داد، سپس در پاكت را بست و چند سوراخ ریز روی آن ایجاد كرد. به این شكل خرمالوها خواهند رسید به شرط آنكه خرمالوها را داخل یخچال نگذارید.

قیمت

با توجه به كیفیت و محل فروش، میوه با قیمت های متفاوتی به فروش می رسد (حدودی و مربوط به بازار میوه و تره بار است): انار هر كیلو 3150تومان، پرتقال جنوب هر كیلو 2هزار و800تومان و پرتقال شمال هر كیلو 2هزار تومان،نارنگی هر كیلو 2هزار و 400تومان و خرمالوی شیرازی هر كیلو 3هزار و 300تومان

كج و كوله های پرخاصیت!

بسیاری تصور می كنند كه میوه هر چه بزرگ تر باشد، بهتر است درحالی كه این باور نادرست محسوب می شود؛ چون زمانی كه میوه از حد معمول بزرگ تر باشد، نشان دهنده دستكاری ژنتیك یا استفاده از كودهای شیمیایی برای پرورش آن است. اندازه میوه هر چه كوچك تر و طبیعی تر باشد از نظر كیفیت بهتر خواهد بود البته كمتر كسی حاضر می شود میوه های كوچك را بخرد. میوه هایی كه روی آنها علائمی از كرم خوردگی وجود دارد یا ظاهر صاف و منظمی ندارند، مشتری پسند نیستند اما نباید این نكته را از یاد برد كه چنین ویژگی هایی می تواند نشان دهنده استفاده كمتر از سموم و كودهای شیمیایی باشد. میوه های ارگانیك، میوه هایی هستند كه در پرورش آنها از هیچ نوع كود شیمیایی یا سم آفت كش استفاده نمی شود.

این نوع میوه ها با قیمت بالاتری به نسبت میوه های معمولی به فروش می رسند كه دلیل آن، سخت بودن پرورش این نوع میوه هاست. با اینكه میوه های ارگانیك برای بدن مفید هستند ولی هنوز فرهنگ استفاده از آنها در بین مردم جا نیفتاده است و كمتر كسی به ارگانیك بودن این نوع میوه ها اعتماد می كند. برخی از مراكز، محصولات ارگانیك می فروشند و چنانچه میوه از این مراكز تهیه شود، می توان از ارگانیك بودن آن تا حدود زیادی اطمینان داشت. چنانچه از ارگانیك بودن یك میوه اطمینان وجود داشته باشد، به راحتی می توان آن را با پوست مصرف كرد ولی در رابطه با میوه های غیر ارگانیك قضیه كمی فرق می كند. میوه های غیر ارگانیك را باید بدون پوست استفاده كرد چون از نظر بسیاری از متخصصین كشاورزی، پوست محل تجمع سموم است و در رابطه با خیار این مسئله بیشتر مصداق دارد. یكی دیگر از مواردی كه برای مصرف انواع میوه باید به آن توجه كرد، شست و شوی آن است. شست و شو با آب سرد یا ولرم، نمی تواند بسیاری از سموم را از روی میوه پاك كند چون بیشتر سموم، حالت چرب دارند به همین دلیل میوه را باید با آب نسبتا گرم شست.



منبع:همشهری انلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.