تبیان، دستیار زندگی
برای كمك به این دانش آموزان سهم خودتان را به عنوان والدین نباید از یاد ببرید. گاهی والدین با انكار وجود این اضطراب، زمینه بحث های دائمی را پیش می آورند و گاهی خودشان دلیل به وجود آمدن اضطراب می شوند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرزندتان را از اضطراب امتحان دور کنید

برای كمك به این دانش آموزان سهم خودتان را به عنوان والدین نباید از یاد ببرید. گاهی والدین با انكار وجود این اضطراب، زمینه بحث های دائمی را پیش می آورند و گاهی خودشان دلیل به وجود آمدن اضطراب می شوند.

بخش خانواده ایرانی تبیان
اضطراب امتحان

برای كمك به این دانش آموزان سهم خودتان را به عنوان والدین نباید از یاد ببرید. گاهی والدین با انكار وجود این اضطراب، زمینه بحث های دائمی را پیش می آورند و گاهی خودشان دلیل به وجود آمدن اضطراب می شوند. آیا می دانید چطور باید این اضطراب را كاهش بدهید؟

برای درمان، درد را باید شناخت

اضطراب، احساس رنج آوری است كه محیط بیرونی یا حالات درونی آن را به وجود می آورند و اینكه چقدر شما می توانید در شدت و عوارض آن تغییر ایجاد كنید به میزان مهارت شما بستگی دارد. به قول یكی از روانشناسان غربی «اگر اضطراب نبود همه ما پشت میزهایمان خوابمان می برد». اضطراب می تواند عامل حركت و انگیزش باشد و در روی دیگر سكه می تواند بخش اعظم توانایی و آگاهی فرد را با مشكل روبه رو كند. اینكه دانش آموزی نتواند در امتحان آنچه را می دانسته پاسخ دهد یا شركت كننده آزمون رانندگی به اندازه ای كه در رانندگی مهارت پیدا كرده، آزمون عملی ندهد از اثرات اضطراب است. اضطراب اگر حل نشود می تواند به نگرانی های شدید، وحشت، دلهره، سردرد، احساس تهوع، افت تحصیلی و... منجر شود. برای حل مشكل اضطراب امتحان كه علاوه بر دانش آموزان و دانشجویان، خانواده را هم دچار دغدغه می كند، داشتن ابزارهایی مثل رشد مهارت های فردی، حمایت خانواده و باورهای اعتقادی می تواند بهترین یاری دهنده باشد.

درمان های خانگی اضطراب

در هفته های قبل از امتحان هرچه به طور تفریحی فرزندتان را تشویق كنید كه روی درس های خودش مرور داشته باشد، سهم انباشت مطالب را برای شب امتحان كم می كنید و امكان به آرامش رسیدن فرزندتان را بالا می برید.
به فرزندتان بگویید كه از نظر شما نمره او 20 است چون شاهد تلاش او هستید و می بینید كه از هیچ تلاشی دریغ نمی كند.
از طرف دیگر با مرور توانمندی های فرزندان تان، تشویق و افزایش روحیه آنان در فضایی آرام و با نشاط به افزایش اعتماد به نفس و كنترل اضطراب او كمك كنید.
بچه ها هم همانقدر ممكن است اشتباه كنند و به موفقیت نرسند كه بزرگسالان تجربه شكست دارند. هر چه در این شرایط دشوار با زبان تأیید و به دور از مقایسه یا سرزنش كنار فرزندتان باشید، فرصت طلایی برای ایجاد رابطه بهتر با او و تقویت باورها و ارزش های او را به دست خواهید آورد. برای كنترل اضطراب بچه ها می توانید از تجربه دوران تحصیل خودتان هم برای او خاطره گویی كنید.
امتحان را فرصتی برای پیشرفت از نقطه قبلی به جایی بهتر بدانید؛ حتی اگر یك گام باشد. موضوع رقیب تراشی برای فرزندتان كار تربیت را در آینده سخت تر می كند، پس فرزندتان را به چنین محركی حساس نكنید.
موفقیت های قبلی او را به یادش بیاورید تا موفق شدن فعلی اش را بعید نداند.

چطور اضطراب ریشه می دواند؟

بعضی از والدین می توانند خودشان باعث ایجاد اضطراب در فرزندان شان شوند:
والدینی كه سبك های تربیتی آنها سختگیرانه است و شكست در امتحان را مساوی تزلزل جایگاه بچه در خانواده، تنبیه، توبیخ و... مطرح كرده اند.
والدینی كه یك مسئله بسیار مورد علاقه فرزندشان را منوط به نمره خاصی در امتحانات كرده اند تا جایی كه امتحان تنها راه رسیدن به آن خواسته شده و شكست در آن امتحان به معنی از دست دادن تنها راه نجات تلقی شود.
والدینی كه مدام بچه ها را با بقیه مقایسه می كنند.



منبع:همشهری انلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.