تبیان، دستیار زندگی
اسلام بر پایه وحدت،همبستگی و همدلی استوار است. آیات قرآن کریم و سیره معصومین علیهم السلام گواه بر این ادعا است. اساس اسلام بر پایه وحدت و یک پارچگی میان امت اسلامی بنیان شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وحدت در دیدگاه بزرگان دین

اسلام بر پایه وحدت، همبستگی و همدلی استوار است. آیات قرآن کریم و سیره معصومین علیهم السلام گواه بر این ادعا است. اساس اسلام بر پایه وحدت و یک پارچگی میان امت اسلامی بنیان شده است.

فرآوری: محمد باعزم - بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
م

از آیات قرآن استفاده می شود که به جهت مصالحی خاص در صدر اسلام، نسبت به انسجام اسلامی عنایتی خاص از جانب خداوند متعال بوده است؛

خداوند متعال می فرماید: «وَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مافِی الأَرْضِ جَمِیعاً مَآ أَلَّفْتَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ وَلکِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَیْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ»؛«و دل های آن ها را با هم، الفت داد! اگر تمام آنچه را روی زمین است صرف می کردی که میان دلهای آنان الفت دهی، نمی توانستی! ولی خداوند در میان آن ها الفت ایجاد کرد! او توانا و حکیم است»!

و نیز می فرماید: «وَاذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ أَعْدَآءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ»؛ «به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید، و او میان دلهای شما، الفت ایجاد کرد».

و این به جهت آن است که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در صدر شروع کار است و اگر عدّه ای که دعوت او را پذیرفته اند وحدت و یکپارچگی نداشته باشند هرگز پیامبرصلی الله علیه وآله نمی تواند

راهبردهای فردی و اجتماعی وحدت

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله یکی از اهداف عالی رسالت خود را اتمام اخلاق

اسلام بر پایه وحدت،همبستگی و همدلی استوار است. آیات قرآن کریم و سیره معصومین علیهم السلام گواه بر این ادعا است. اساس اسلام بر پایه وحدت و یک پارچگی میان امت اسلامی بنیان شده است.

نیک و تکمیل فضایل الهی و اخلاقی انسان می داند که: «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق  و بر این بنیان یکی از موارد دیگری که می توان در زیرمجموعه راهبردهای ارزشی پیامبرصلی الله علیه وآله در جهت ایجاد زمینه وحدت اسلامی یاد کرد، نحوه رفتار فردی و آداب خاصی است که از آن حضرت در متون تاریخی آورده اند چه این که: «وانک لعلی خلق عظیم . برخوردهای پرجاذبه: اخلاق نرم و خوی پر جاذبه رسول حق همواره یکی از مهمترین ابزارهای ارزشی وحدت دینی و فرونشاندن اختلاف ها و نزاعها و جذب انسانهای پاک سرشت بوده است: «فبما رحمه من الله لنت لهم ولو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک...» رویدادهای تکان دهنده تاریخ اسلام آن چنان آشکار و گویاست که هیچ نیازی به ترجمان تحلیلی ندارند چه این که: «الم نشرح لک صدرک  یکی از هزاران: فردی به نام «غورث بن الحارث در برابر پیامبرصلی الله علیه وآله شمشیر در دست گرفت و گفت: «من ینجیک منی ، رسول خداصلی الله علیه وآله می فرماید: «الله . لرزه بر اندام او افتاد و شمشیر از دست بینداخت. سپس، پیامبر او راآزاد کرد. همین شخص هر جا می رود می گوید: «جئتکم من عند خیر الناس. و به واقع عنوان: «اطهر المطهرین شیمه واجود المستمطرین دیمه...»  تنها بر او زیبنده بود. این سلوک و اخلاق نیکوی الهی است که او را اسوه حسنه و نمونه برتر انسان کامل می دانند تا آن جا که محبت معجزه آسای او سبب می شد مخالفان سرسختش به صف دوستان مؤمن سوق یابند  و این آداب الهی، محور جمع و وحدت دلها قرار گیرد.


منابع:
1.کتاب وحدت در نهج البلاغه
2.کتاب غدیر محور وحدت اسلامی
3کتاب نگاهی به راهبردهای ارزشی پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) در مسیر وحدت اسلامی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.